LG Electronics GSA-4082B

Permalänk

LG Electronics GSA-4082B

Är den något att ha? kostar 700 kr och den kan ju bränna allt (även dvd-ram) vilket innebär att man kan bränna 2x4,7GB på alla skivor om jag har förstått det rätt?

den är isåfall bäst väl?:)

Permalänk
Medlem

DVD-RAM rymmer inte mer än en vanlig R/RW.
Det finns dubbelsidiga DVD-RAM-skivor (som man måste vända på), precis som det också finns såna DVD+/-R-skivor.
Det är dual layer som kan rymma dubbelt så mycket på en sida, och den där brännaren kan inte bränna såna skivor. Det finns andra i samma prisklass som kan det, de flesta av dessa pratar dock inte DVD-RAM.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

jamen dvd-ram = bränna det dubbla utan att ha 2 lager på skivan

edit: säljaren sa åt mig iaf att om man har dual layer så måste man ha en skiva med 2 lager, med DVD-RAM behövs bara en vanlig dvd skiva och då ska man kunna bränna det dubbla sa han..?

Permalänk
Medlem

DVD-RAM kan _inte_ bränna dubbelt så mycket som en vanlig DVD-R-skiva.
Grejen med DVD-RAM är att du kan skriva om skivan flera gånger. Till skillnad mot en DVD-RW, där man måste radera hela skivan och börja om (eller mecka med sessioner, vilket är långtråkigt), så kan man med DVD-RAM skriva om enskilda block/filer som om det vore en vanlig hårddisk.
Den rymmer fortfarande "bara" 4.7GB per sida. Och DVD-RAM med dubbla lager finns mig veterligen inte (inte +/-RW heller, bara DVD+R).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Kanske bör poängteras att det inte rör sig om vanliga dvd-/+r skivor utan speciella skivor som alltså inte går att läsa i de flesta hemma dvdspelare.
Det finns även dubbelsidiga vanliga dvd-skivor, de enda jag har sett hittills är -r media men det borde kunna finnas +r också. Nackdelen med dessa medier är dock precis som Stack säger att man måste vända på skivan.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

då är det alltså bättre att satsa på en NEC ND-2500 med andra ord eller?

Permalänk
Medlem

Lite info om dvd-ram tagen från imations dvdram

Imation DVD-RAM

Mångsidigt, tillförlitligt format
DVD-RAM är ett mångsidigt och tillförlitligt DVD-medium. Alla data som lagras på DVD-RAM kan nås på samma sätt som med en hårddisk, med dra och släpp-funktioner. DVD-RAM har också mindre buller och skivböjning samt längre livslängd. Du kan skriva om och läsa de här skivorna tusentals gånger. För tillfället finns följande typer tillgängliga: 4,7GB enkelsidiga flyttbara skivor (typ II), 9,4GB dubbelsidiga ej flyttbara skivor (typ I) och 9,4GB dubbelsidiga flyttbara skivor (typ 4).

Är detta rätt format för dig?
Se vårt nya kompatibilitetsdiagram för DVD-brännare.

Egenskaper:
2,6GB till 9,4GB kapacitet, beroende på format
Omskrivningsbart upp till 100 000 gånger
Klar och exakt inspelningskvalitet
Höghastighetsbränning
Dataöverföring med hög kapacitet
Medialivslängd på minst 100 år

Kraftfulla tillämpningar:
Kombinerad lagring av musik, video och data
Överföring av video och stora datafiler
Hämta stora filer från Internet
Massiv arkiveringslagring och säkerhetskopiering
Skapa multimediepresentationer, försäljningsverktyg och företagskommunikation
Lagring och utbyte, direkt från skrivbordet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
då är det alltså bättre att satsa på en NEC ND-2500 med andra ord eller?

Du fick en siffra fel där, 2510 skall du köpa eller om du orkar vänta så köp 3500.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne
Du fick en siffra fel där, 2510 skall du köpa eller om du orkar vänta så köp 3500.

vad är skillnaden...dual layer eller?

edit: skillad mellan 2500 och 2510? vad är bättre med 3500?

Permalänk
Medlem
Citat:

vad är skillnaden...dual layer eller?

edit: skillad mellan 2500 och 2510? vad är bättre med 3500?

Skillnad mellan 2500 och 2510 är dual-layer.

3500 bränner dvd-r/+r i 16x och dl i 4x.

Permalänk

okej nästa fråga: när kommer 3500 och duallayer kvittar väl..dyra skivor och inga fördelar förutom att man har 2 på en skiva väl? -> såfall bränner jag hellre 2 skivor för ett billigare pris

Permalänk
Medlem
Citat:

okej nästa fråga: när kommer 3500 och duallayer kvittar väl..dyra skivor och inga fördelar förutom att man har 2 på en skiva väl? -> såfall bränner jag hellre 2 skivor för ett billigare pris

Prisskillnaden mellan 2500 och 2510 är väldigt liten så man kan lika bra ta 2510. På en dl-skiva får du plats med 8.5 gb istället för 4.7 gb. Priset på skivorna kommer att sjunka.

Permalänk

kan likabra ta en 2500 då eftersom den är billigare och jag inte kommer använda dl