Permalänk
Medlem

Filserver?

Halloj, tänkte fylla en dator med lite hdd och sen helt enkelt dela ut de så att jag kan från vilke ndator somhelt på nätverket komma åt filerna. Typ en filserver..
Saken e att jag har en Pentium 166MHz som jag tror kan klocka till maximalt 200MHz.

Kan jag stoppa i hdd o sen isntallera typ win 2000 o den klarar av det eller msåte jag skaffa en lite nyare dator, runt Pentium 2 eller 3?

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Avstängd

win2000 på den där datorn ? :> fniss

du får nog köra linux eller bsd isf.

ju snabbare desto bättre

Visa signatur

`Of course it runs NetBSD.''

Permalänk
Medlem

Win2k är väldigt segt på min P2@300 (är fast framför den sen hddn i min "riktiga" dator kraschade:( ), satsa på *nix. Sen lär du inte kunna sätta i hdd:s på mer än 137 och om du har otur inte mer än 37gb.

Permalänk
Medlem

hmm, ok, så jag ska skrota den datorn då? de va de jag trodde.. aja, tack för hyfsat snabba svar..

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Stänger du av allt onödigt i Win2k så går det nog fint. Har sett WinXP rulla på en 100MHz, det var ganska segt men den klarade det hyfsat bra faktiskt tack vare sina 96MB minne.

Permalänk
Medlem

Precis en 200MHz bör klara av köra windows 2k utan problem. Jag gjorde det med 32MB minne men det gick inte så bra. Lägg in minst 128MB så kommer det flyta galant, fast det beror ju också vad det är för typ av filer och hur många som drar från den.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag just nu och Swecar i XP Pro på en P2@300MHz, 192 MB SDRAM....funkar acceptabelt..

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ju bara avbelasta min nuvarande dator. Har ju då datorn jag sitter på nu och sen en bärbar. All musik m.m. ligger ju på min dator. Idén var att då ha en billig dator där jag proppar in alla hdd och har då endast en hdd kvar i min dator, där jag kör OS:et.. och alla sparfilerna, mina dokument m.m. ligger på den andra datorn.. men jag har tagit ett uppehåll på den planen.. det kommer o komma när jag väl köper ny dator... tack för alla svaren iaf

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid sätta windows 98 SE på den. Det fungerar antagligen....

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Medlem

Jag har skrotat datorn iaf, jag ville ha lite mer fart, inte kul o ha en seg dator.

Visa signatur

/car2ns