Tyst dator. Vad är bäst igentiligen?

Permalänk
Inaktiv

Tyst dator. Vad är bäst igentiligen?

Ja just det. Vilken ljud isolering ska man igentiligen köpa. Vi bygger upp ett fall. Det är en tjej som vill ha en riktigt tyst dator så hon kan ha den igång hela natten utan att höra av den.

Hon har ett Chiftec Dragon Fulltower chassi med chiftecs nätaggregat. Budgeten ska hållas så låg som möjlig eftersom hon behöver nya skor..typ gucci eller nåt.

Så vilket nätaggregat ska hon välja är en bra fråga?

Hon har hört att 120mm fläktar ska vara bästa valet om hon vill ha en tyst dator, men vilka ska hon välja? Hon har redan en fancontroller.

Ljuddämpning? Dyrt att köpa ett färdigt kitt till ett sånt här stort chassi tycker hon. Sen såg hon att biltema hade billiga dämpningsmattor . Någon ide att investera i såna? och isf. Vilken tjocklek? Eller är det Typ dom färdiga kitten på tex DB eller Gtek som gäller?

Permalänk
Medlem

Adda 120mm fläkt. Fungerar väldigt bra, extremt tyst.
Biltemas dämpningsmattor fungerar rättså bra, speciellt mot högfrekventa ljud. De färdiga kitten på DB etc funkar väl OK, och är bra om man inte orkar hålla på och mäta och så. Biltemas tycker jag håller samma klass, och är samtidigt mkt billigare.
Köp en ADDA 80mm-fläkt och byt ut den i nätagget, väldigt tyst.

Permalänk
Medlem

Papst, Papst och åter Papst är det som gäller i fläktväg. Papst 120mm är så gott som ljudlösa och skyfflar mer luft än en 80mm på samma rpm.

Byt ut fläkten i nätagget mot en Papst med lite högre effekt, räcker gott och väl för att tysta ner ett sånt.

Nackdelen med Papst-fläktar är att de är inte direkt billigaste som finns

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Papst, Papst och åter Papst är det som gäller i fläktväg. Papst 120mm är så gott som ljudlösa och skyfflar mer luft än en 80mm på samma rpm.

Byt ut fläkten i nätagget mot en Papst med lite högre effekt, räcker gott och väl för att tysta ner ett sånt.

Nackdelen med Papst-fläktar är att de är inte direkt billigaste som finns

tysta och tysta ... jag tycker dom tickar som bara den ... nah skaffa panaflo 120mm istället och kör dom på 5 eller 7 volt så får du en tyst fläkt ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Nejje Everflow ska det va Tysta och väldigt billiga
http://www.mycom.se/produkt/everflow_80x80mm_chassiflakt_3_pi...

Visa signatur

RHCE

Permalänk
Medlem

b0b vaknat på fel sida av sängen?(håller dock med dig)
ias sluta skriva massa idiot posts

har testat biltemas ljuddämpning och jag tycker inte den är lika bra som mina nuvarande.(kör acustic kit standard)

nättagg ska du ta denna tycker jag http://www.webhallen.com/prod.php?id=22876
har själv och den flyttar mycket luft är tyst och har en 120mm fläkt(inget fel mer späningen heller)

Visa signatur

Dator1: AMD 64 x2 4400+, GeForce 7800GTX, 2Gb ram, 1.2TB HD
Dator2: P4 2,4MHz @ 3,2, MSI PT880 NEO LSR, PC2300 512MB, NVIDIA 6600GT 256MB 500GB HD
Dator3: AMD 64 x2 4800+, X1950XT 256MB, 2Gb ram, 250gb HD

Permalänk
Inaktiv

Någon som testat Everflow fläktar förutom Slisk? Hur mycket blåser dom och hur mycket ligger DBn på?

Vilken tjocklek gäller på biltema mattorna för er som annvänt dom?

Antec Neopower 480W = tyst?

Permalänk
Medlem

Ska du handla mattor från biltema så köp de som är utan alu folien.

Jag kör med 20mm där det rymms och 10 mm på övrig yta. Kör även med asfaltsmatta för att få bort alla resonansljud och liknande.

Ska du handla 120 mm fläktar, köp inte papst fläktarna iaf, jag är inte alls nöjd med mina.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kniven
Ska du handla mattor från biltema så köp de som är utan alu folien.

Varför detta? och var hittar du några utan folie på?

Permalänk
Medlem

Tagan 480W ska du ha... ligger på 20db.

Visa signatur

HP Pavilion dv5-1095eo

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad. Mer spam av Ias, och han åker ut med huvudet före.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Personligen så föredrar jag Adda framför Papst. Dels så kan man höra ett tickande ljud från papstfläktarna och så vibrerar papst mycket mer än vad adda gör.
Vad det gäller ljuddämpningsmatta från biltema så kör med minst 2cm så mycket det går och 1cm där du inte kan få in tjockare.

Permalänk
Inaktiv

Vad gör det för skillnad om man har folie eller inte?
Tror jag får köpa från Mekonomen då inte Biltema finns i närheten.

Permalänk

folien har ju en otrevlig verkan att kortsluta grejor. dessbättre går den lätt att ta bort.

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [dannzig]
folien har ju en otrevlig verkan att kortsluta grejor. dessbättre går den lätt att ta bort.

Lätt?
Det är rackarns svårt på mina, men de var kanske från micro, borde dock vara samma...

Visa signatur

// Jöben

Permalänk
Inaktiv

Okey? Så det är ljuddämpning utan folie som gäller då? även om jag inte direkt kan komma på hur något skulle komma i kontakt med kretsar osv...

Nätdel då? Som rhebb säger, Targan som gäller? Eller ska det va en med 120mm fläkt?

Permalänk
Hedersmedlem

om dämpmattorna har folie eller inte spelar inte någon roll. det är som du säger, inga kretsar kommer i kontakt med dämpningen ändå.

Permalänk
Medlem

det billigaste: garderoben, det enda om behöver köpa ärförlängnings sladdar frö ca 100 kr

Visa signatur

i7.

Permalänk

Tror jag ska beställa dämpningsmattor från biltema. Just nu kör jag med gamla musmattor som ljudisolering :). På ca 5 meters avstånd måste jag verkligen anstränga mig för att höra om datorn är igång. Den är tystare än vad den var förut, men musmattor är ganska tunna så den lär bli ännu tystare med tjock dämpningsmatta.
Turbulens skapar ett visst oljud. Om du törs så klipp bort fläktgallren.

Permalänk
Medlem

Hmm sätter ni bara dämpningsmattorna under datorn då?
Har min upphöjd, får väl sätta ner den på golvet isf..
Hur vet jag om jag ska ha 120mm fläkt? Bara och öppna och kolla eller kan man se det någonstans?

Permalänk
Avstängd

tror de klistrar fast dem på insidan av chassit faktiskt.

Permalänk

Eller så köper hon min tysta låda så spelar det inte datorn någon roll.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]