Permalänk
Medlem

Waterchill 89 Grader

Gjorde slag i saken att köpa ett vattenkylningssystem häromdan, fick hem det igår. Genast började jag pilla med det och när jag äntligen var klar, allt var fastskruvat o vattnet var igång så sätter jag på datorn. Kollar i bios på tempen och där är den 65 grader. F-n också tänkte jag spontant, måste dratt på för mycket kylpasta, tar ut allt o tar bort pastan för att lägga på ett mycket tunnt lager. Sätter på datorn igen o voila: 89 grader. Med min vanliga fläkt så ligger bios-tempen på ungefär 55 grader annars. Jag har en barton 2500+. Vad jag vet har jag gjort allt rätt.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

kanske så att fläkten som satt där innan kylde tempsensorn?

men den borde ju ändå inte ligga på 89 C...
det är inte så att du kollade på Fahrenheit?

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Avstängd

har ud 100% kontakt mellan blocket och CPU'n?
har ud vatten i blocket ?
har du bra flöde ?
har du destilerat vatten

kolla så att senstorn inte ljuger .

är den klockad?

Permalänk

tippar på dålig kontakt mot blocket... har du nån sorts cirkulerande vätska i systemet så skall du inte få 89 grader.

går pumpen?

Permalänk
Medlem

Pumpen går, cpu är inte klockad, har destillerat vatten. Bra flöde har jag ingen aning om. Detta är mitt första vattenkylningssystem. När jag tar av vattenblocket så är det kylpasta på det, måste väl betyda att det har kontakt med cpu'n iaf. Har dragit åt de där tumskruvarna så hårt det bara går. För kung o fosterland

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Det låter med största säkerhet som att tempsensorn läser fel p.g.a att ingen fläkt blåser mot den längre. Precis som AMD dude säger.

Fungerar datorn annars? För en cputemp på 89 grader är i det extremaste fallet. Tror knappt en barton-kärna klarar en sån hög temp.

Permalänk
Medlem

När jag försökte starta datorn gick det inte, man tryckte på knappen hörde nätagget varva upp, o sen dog den. Då nollställde jag bios, genom bygling på moderkortet. Då startade den o jag gick in i bios, såg att tempen låg på 89 grader. Fort som f-n stängde jag av datorn igen Kollade aldrig om den fungerade normalit i windows eller nåt...

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
När jag försökte starta datorn gick det inte, man tryckte på knappen hörde nätagget varva upp, o sen dog den. Då nollställde jag bios, genom bygling på moderkortet. Då startade den o jag gick in i bios, såg att tempen låg på 89 grader. Fort som f-n stängde jag av datorn igen Kollade aldrig om den fungerade normalit i windows eller nåt...

Har du låtit vattenkylningen stått på ett tag utan att datorn vart på? Jag lät min vattenkylning stå på ett tag för att alla bubblor i systemet skulle försvinna. Var tvungen att vicka lite på chassit och så för att se till att hela radiatorn skulle bli helt fylld.

Permalänk
Medlem

satt cpu blocket på rätt håll ? Finn en liten förhöjning på socket A som man inte skall glömma.

Permalänk

Mmm testa det som SueCia säger (om du inte redan har gjort det). Eller så kanske du glömt att koppla ström till fläkten som sitter på radiatorn? Hehe vet att det kanske är en dum fråga, men det glömde jag en gång. Och då är jag ändå rätt van vid vattenkylning =). Fast min startade dock om direkt när jag kom in i windows då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis
Det låter med största säkerhet som att tempsensorn läser fel p.g.a att ingen fläkt blåser mot den längre. Precis som AMD dude säger.

Fungerar datorn annars? För en cputemp på 89 grader är i det extremaste fallet. Tror knappt en barton-kärna klarar en sån hög temp.

Tempsensorn sitter under cpun så hur ska fläkten kunna blåsa på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The RaveN
Tempsensorn sitter under cpun så hur ska fläkten kunna blåsa på den?

Vad jag vet så är det ett allmänt faktum att tempsensorn visar flera grader för mycket än vad den ska göra när man har vattenkylning. Många säger det och jag har också märkt det.
Om man tar mig som exempel. När jag körde luftkylning så hade jag runt 40 grader idle, men kunde då max klocka min processor till 2,1 GHz. Nu när jag kör vattenkylning så har jag klockat upp processorn till 2,4 GHz, men min idle ligger nu på 45 grader, alltså klarar processorn plötsligt 300 MHz mer trots att cputempen enligt sensorn gått upp 5 grader.

Edit: Jag har inte ändrat Vcore heller.

Permalänk
Medlem

Köpte entry paketet, fick inte md någon fläkt till radiatorn. Tycker ändå inte den borde hoppa upp till närmare 90 grader så fort man sätter på datorn. Men det kanske dedn ska göra? Jag är som sagt en nybörjare på det här me vatten i datorn, har aldrig klingat bra i mina öron innnan

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk

barton har väl ändå sensor i core?

vilket mobo har du?

Permalänk
Medlem

Låter ju som någon sade att det är luft i systemet...
Prova att lufta av det om det går.

Visa signatur

Valfri Signatur ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Köpte entry paketet, fick inte md någon fläkt till radiatorn. Tycker ändå inte den borde hoppa upp till närmare 90 grader så fort man sätter på datorn. Men det kanske dedn ska göra? Jag är som sagt en nybörjare på det här me vatten i datorn, har aldrig klingat bra i mina öron innnan

sett en fläkt på radiatorn.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Köpte entry paketet, fick inte md någon fläkt till radiatorn. Tycker ändå inte den borde hoppa upp till närmare 90 grader så fort man sätter på datorn. Men det kanske dedn ska göra? Jag är som sagt en nybörjare på det här me vatten i datorn, har aldrig klingat bra i mina öron innnan

Du har inte möjligt vis ett Abit NF7-S ?

Visa signatur

| Barton 1833@2200mhz | NF7-s 2.0 | 2x256mb TwinMos PC3200 |
MSN: per_87@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Jag har ett KuDoz7x moderkort

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

du måste ha en eller två fläktar på radiatorn, annars kommer det inte bli bättre

Permalänk
Medlem

Tycker det borde fungera ändå, det säljs ju trots allt utan fläkt. Är mitt enda alternativ att sätta på fläktar?

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Tycker det borde fungera ändå, det säljs ju trots allt utan fläkt. Är mitt enda alternativ att sätta på fläktar?

Har du inga chassi fläktar heller då?
Luften måste förflyttas bort på nåt sätt, har du en sån där liten som har plats för en 80 millare?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

En eller två lågvarviga fläktar till radiatorn är nog ett måste (bara push eller push-pull). Kom ihåg att det är mycket, mycket svårare att få till helt passiv kylning än bara lite aktiv, d.v.s. lite blås gör mycket nytta.

Permalänk
Medlem

Inga chassifläktar, men sidan är öppen just nu. Stillastående luft kan ju knappast vara problemet vid 89 grader när dator varit igån 10 sekunder. Vattnet har ju knappt hunnit värmas upp. Det måste vara nåt annat problem? Eller?

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

en självklarhet men bäst att fråga:
har du pumpat runt vattnet i systemet innan du kör igång det med datorn på?
Det tar ju tid att pumpa runt vattnet i början.

Permalänk
Medlem

Jag har ju pumpat in vattnet i systemet och kört det ett tag me pumpen nedsänkt i en behållare med vatten och vickat på radiatorn för att få bort luft ur systemet. Sen stängde jag av pumpen, o tog ur den ur vattnet, torkade den o körde sen igång den och strax därefter datorn.

Det var så det gick till i stora drag.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

har du uppdaterat bios?

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem

Nupe, det har jag aldrig gjort, bör jag göra det? Och än viktigare, behöver jag en floppy-drive för att göra det? För det har jag ingen

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis
Vad jag vet så är det ett allmänt faktum att tempsensorn visar flera grader för mycket än vad den ska göra när man har vattenkylning. Många säger det och jag har också märkt det.
Om man tar mig som exempel. När jag körde luftkylning så hade jag runt 40 grader idle, men kunde då max klocka min processor till 2,1 GHz. Nu när jag kör vattenkylning så har jag klockat upp processorn till 2,4 GHz, men min idle ligger nu på 45 grader, alltså klarar processorn plötsligt 300 MHz mer trots att cputempen enligt sensorn gått upp 5 grader.

Edit: Jag har inte ändrat Vcore heller.

Min barton har varit straxt över 90 grader varm när cpu fläkten dog utan att jag märkte det ... men den klarade sig för det

Tycker också att du ska uppdatera BIOS brukar funka bättre och visa mer realistiska temps

*EDIT* Ja du behöver en floppy

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Testpilot

Entrykitet är bara en start, du får köpa en egen fläkt och anti-algvätska till den.

Det är samma radiator som till dom andra kiten så varför skulle den klara sig utan fläkt?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Har du testat att känna på typ blocket om det är något varmt (altså som att ta på fläns @ luftkylning). Är det inte något varmt kan ju sensorn vara brajjad...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower