Permalänk

Vad är RAID SATA?

På moderkorts beskrivningen på datorbutiken.com så står det oftast ut såhär:

"...IDE RAID Nej
Seriell ATA Ja, 4x SATA150, RAID 0,1
PCI-platser 2x PCI, 1x PCIe (x16), 3x PCIe (x1)...."

Nu undrar jag, varför det står 4 x sata150, RAID 0,1? Alltså jag förstår inte, måste man ha RAID då för att det ska funka eller? =/

Är det någon skillnad om det står SATA : Ja än om det står SATA:Ja, RAID?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Som jag förstår d är d att du kan köra Raid med SATA diskar bara?!

Visa signatur

Spelburken: Intel Core 2 Quad Q6600 | MSI P35 Platinum Combo | 2048 MB Corsair 4/4/4/13 | Asus HD3870 | Creative X-Fi Fatal1ty
Ljud: Sony STR-DG700 | Front: Mission Freedom | Center: Mission M7c2 | Rear: Mission M71i

Permalänk

Ska försöka ge en enkel kortfattad beskrivning utan någon ingående teknisk förklaring.....

IDE = Kallas oftast den "gamla vanliga" P ATA Hårddisk (66/100/133 mb/s) kontakten
som också används av CDRom mm.

SATA eller Seriell ATA = Den nyare och snabbare överföringsstandaden för hårddiskar (150mb/s) som har en ny liten smidigare kontakt.

Normalt sett så erbjuder de flesta moderkort alltid IDE kontakter för Hdd och numera ofta också SATA kontakter till nyare hårddiskar. Man kan alltså välja om man vill ha IDE PATA eller SATA hårddiskar.

4xSata betyder att moderkortet stöder 4 Sata kontakter / hårddiskar.

Vad gäller RAID 1 och 0, så kan man "koppla ihop" två hårddiskar där RAID 0 ökar prestanda och hårddiskutrymme ( 2 hårddiskar läses som en stor - Förutsätter att det är samma modell, storlek och hastighet på hårddiskarna ) medan RAID 1 speglar den första hårddisken och ger en hög säkerhet om något händer, oftast på bekostnad av lägre prestanda.

RAID är också något krångligare att konfigurera än en vanlig hårddiskinstallation och kräver speciella drivrutiner ( som följer med moderkortet ).

IDE Raid betyder att moderkortet stöder RAID för "gamla vanliga" hårddiskar.
SATA Raid betyder att moderkortet enbart stöder RAID för nyare hårddiskar.

Om ett moderkort stöder Raid är detta inget man måste ha, utan bara en extra valmöjlighet.

Hoppas det blev en något så där vettig förklaring.............

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bejon2000
Ska försöka ge en enkel kortfattad beskrivning utan någon ingående teknisk förklaring.....

IDE = Kallas oftast den "gamla vanliga" P ATA Hårddisk (66/100/133 mb/s) kontakten
som också används av CDRom mm.

SATA eller Seriell ATA = Den nyare och snabbare överföringsstandaden för hårddiskar (150mb/s) som har en ny liten smidigare kontakt.

Normalt sett så erbjuder de flesta moderkort alltid IDE kontakter för Hdd och numera ofta också SATA kontakter till nyare hårddiskar. Man kan alltså välja om man vill ha IDE PATA eller SATA hårddiskar.

4xSata betyder att moderkortet stöder 4 Sata kontakter / hårddiskar.

Vad gäller RAID 1 och 0, så kan man "koppla ihop" två hårddiskar där RAID 0 ökar prestanda och hårddiskutrymme ( 2 hårddiskar läses som en stor - Förutsätter att det är samma modell, storlek och hastighet på hårddiskarna ) medan RAID 1 speglar den första hårddisken och ger en hög säkerhet om något händer, oftast på bekostnad av lägre prestanda.

RAID är också något krångligare att konfigurera än en vanlig hårddiskinstallation och kräver speciella drivrutiner ( som följer med moderkortet ).

IDE Raid betyder att moderkortet stöder RAID för "gamla vanliga" hårddiskar.
SATA Raid betyder att moderkortet enbart stöder RAID för nyare hårddiskar.

Om ett moderkort stöder Raid är detta inget man måste ha, utan bara en extra valmöjlighet.

Hoppas det blev en något så där vettig förklaring.............

Aha, så i RAID 1 blir det då att man använder en hårddisk och ifall den börjar krångla så hoppar den andre igång som backup ungefär! hmm....det kanske är ett måste, då jag har två gammla maxtor på 40GB var.

Okej, jag tror jag fattar nu. Men kan man använda SATA till annat än hårddiskar, t.ex. CD-rom? Det vore ju kanon.

Tack för att tog dig tid!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111