Permalänk
Medlem

Rar i vlc

Hejsan!
Jag har sett på flera sidor runt om på nätet att det går att spela upp
nedpackade filmer med vlc och mplayer.
Filmer som är packade med winrar alltså.
Dom skriver att det går men inte hur man gör.
Har testat lite olika sätt men det funkar inte för mig.
Är det någon som vet hur man gör?

Visa signatur

"He never races anybody, he just sit there and scares the hell out of 'em"
“Eagles may land on the same mountain but they don’t flock together. Eagles fly alone.”

Permalänk
Medlem

jag vet bara att man kan spela bin & cue filer.. har aldrig hört om rar

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

vet inte om de går medans dom är nerpackade. men när du har packat up dom till en .img (gissar att de är de) fil så går de utmärkt att spela upp den i vlc

Permalänk
Medlem

Saxar här in lite rader från andra forum bla där dom pratar om vlc...

VLC är hur bra som helst och man slipper codecs (iofs är det inte jobbigt med dem men i a f...
Dessutom kan man spela RAR i den, även om det blir litet hackigt eftersom den läser fil för fil...

VLC Media Player.
Detta är ett cross-platform program som finns till ett dussintal olika operativsystem.
Det har en stor styrka, det kan spela film direkt från RARfiler, mer om detta senare i FAQn

Det verkar alltså som folk kan spela rar i den, men hur?

Visa signatur

“Eagles may land on the same mountain but they don’t flock together. Eagles fly alone.”

Permalänk

har lyckats att spela filmer från ett rar arkiv. dock blir det ett hack på nån sekund varje gång "den hoppar till nästa" rar fil. går säkert att pilla med så att de funkar. testade bara en snabbis.

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du då?
Vilken spelare: vlc eller mplayer?
Vad för fil spelade du? Avi, mpeg ?
Detta måste undersökas....

Visa signatur

Permalänk

Jag måste erkänna att jag inte kommer ihåg exakt hur jag gjorde. Var ju säkert ett år sedan jag prövade. Kommer dock ihåg att det var ganska mkt pill innan jag fick till det. Men som sagt hackade det för mkt vid byte av rar fil. Om jag kommer ihåg rätt var det VLC och en SVCD film, alltså mpeg fil, som jag testade med.

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem

Jodå det ska gå, hittade ett urklipp jag hade på datorn om just detta, det är från någon på swec, minns dock inte vem:

"1. Skapa en bat-fil i vlc-mappen, döp det till exempelvis playrar.bat

2. Redigera bat-filen och skriv följande: "e:\program\winrar\rar.exe" p -inul %1 | "e:\program\vlc-0.7.1\vlc.exe" - (glöm inte strecket på slutet) ändra såklart sökvägarna om du inte har samma.

3. Dra det första rar-filen till playrar.bat och så börjar filmen."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g1
Jodå det ska gå, hittade ett urklipp jag hade på datorn om just detta, det är från någon på swec, minns dock inte vem:

"1. Skapa en bat-fil i vlc-mappen, döp det till exempelvis playrar.bat

2. Redigera bat-filen och skriv följande: "e:\program\winrar\rar.exe" p -inul %1 | "e:\program\vlc-0.7.1\vlc.exe" - (glöm inte strecket på slutet) ändra såklart sökvägarna om du inte har samma.

3. Dra det första rar-filen till playrar.bat och så börjar filmen."

Vilket fulhack att pipa outputen till mediaspelaren, inte konstigt att det hackar till mellan filerna om man gör så

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Hur ska man göra för att få bort hacket då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför inte packa upp filmen? Den blir ju bara något större eller inge större alls.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Eller hur, packa upp filmerna, tar ju max 1 minut. Sen spela utan hack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Eller hur, packa upp filmerna, tar ju max 1 minut. Sen spela utan hack.

1min att packa upp 4.4gb ? Njae.

Permalänk
Medlem

Tack g1 !
Det tipset funkade och det blir ej ngt hack när jag spelar filmerna.

Suveränt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick det inte att funka, så jag sökte lite.
"C:\program\winrar\unrar.exe" p -inul "%1" | "C:\program\videolan\vlc\vlc.exe" -
Ska in i .bat-filen.
Sen kan man även lägga till en kör-egenskap på .rar-filer där du hänvisar till bat-filen och lägger till "%1" efter.
Då kan du högerklicka på filer och spela upp direkt.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Jag fick det inte att funka, så jag sökte lite.
"C:\program\winrar\unrar.exe" p -inul "%1" | "C:\program\videolan\vlc\vlc.exe" -
Ska in i .bat-filen.
Sen kan man även lägga till en kör-egenskap på .rar-filer där du hänvisar till bat-filen och lägger till "%1" efter.
Då kan du högerklicka på filer och spela upp direkt.

Hey, p visste jag inte om Tack för tipset.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

Det räcker ju med att man öppnar rar-filen med bat-filen en gång och sen kryssar
man i rutan "Använd detta program varje gång". Därefter räcker det med att man dubbelklickar på raren så spelas filmen upp.
Klockrent.

Visa signatur