Permalänk
Testpilot

Skapa RSS med hjälp av PHP

Jag har gjort en sida med filmer och på den finns det en RSS-feed som uppdateras när nån lägger in en film i databasen.

Högst upp i php-filen så måste man ju skriva <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?> för att den ska vara ett xml-dokument
men då tolkar webservern det som att jag vill köra PHP-kod där och ger då felmeddelande. Vad jag fattat så beror det på att shorttags nånting är på i php.ini

Tyvärr så kan jag inte slå av det i php.ini eftersom det inte enbart är mina sidor som ligger på webservern och då kanske inte andra sidor funkar som dom ska.

Just nu har jag löst det med att en php-fil skapar en xml-fil med fopen och fwrite men jag tycker det är lite fullösning, finns det inget sätt att gå runt <? och ?> så att dom inte tolkas som php? jag har letat överallt men inte hittat nått.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Du kan ju köra med:

<? print '<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>'; ?>

Permalänk
Medlem

eller

<<? ?>?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>

Permalänk
Medlem

eller

<?= "<?xml version=\"1.0\" encoding=\"ISO-8859-1\"?>" ?>

Permalänk
Testpilot

Åh, vad klantig jag känner mig nu, att jag inte tänkte på det direkt. Jag försökte ju skriva xml-taggen utanför php-taggarna.

Jaja, tack så mycket

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]