Skillnad på dynamisk o fast ip?? nån som vet?

Permalänk

Skillnad på dynamisk o fast ip?? nån som vet?

Kan nån förklara för o nackdelar??
ska beställa bredband från Bostream antingen Scream Lite
0.5kbps eller IScream 0.5kbps, den senare kostar 50kr
mera, enda skillnaden är att den har dynamisk ip, värt eller?

Permalänk
Medlem

ja det är om du har Dynip så kan du få en ny IP men om du har FAST så kommer du ha den hela tiden.. hade för mig det låg till så

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk

Om du skall sätta up en web eller mailserver så är det smidigast med fast ip. Annars tycker jag du väljer dynamisk.

Permalänk
Medlem

tycker inte det är värt det, lätt att fixa en egen dyndns, www.dyndns.org, så helt onödigt att betala 50:- extra imo...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
tycker inte det är värt det, lätt att fixa en egen dyndns, www.dyndns.org, så helt onödigt att betala 50:- extra imo...

det e ju den dynamiska som kostar 50kr mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
det e ju den dynamiska som kostar 50kr mer.

Oj fel av mig, då är det definitivt inte värt det...

Permalänk
Medlem

Det är väl kanske en tusendels procent större chans att du kan bli hackad om du har fast IP eftersom du inte kan byta IP och således "gömma dig" från hackaren. Men jag tycker inte det är värt det eftersom jag själv hellre vill ha en fast IP-adress.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Hela det där "dynamisk IP-adress är säkrare" är komplett bullshit egentligen.

Fördelen med en fast IP-adress är att det är lättare att skapa en fast punkt på nätet (typ servrar etc). Dynamiska IP-adresser har fördelen att du i praktiken bara stoppar in sladden och kör hårt.

Att skapa en fast punkt på nätet med dynamiska IP-adresser är inga problem, jag kör min site från min server här hemma och den har dynamiska IP-adresser.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
... Dynamiska IP-adresser har fördelen att du i praktiken bara stoppar in sladden och kör hårt.
...

Detta gäller även för fasta ip-adresser. En static lease ställs in i DHCP-servern (hos isp) och man får sin statiska ip-adress lika automatiskt som en dynamisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nice
Detta gäller även för fasta ip-adresser. En static lease ställs in i DHCP-servern (hos isp) och man får sin statiska ip-adress lika automatiskt som en dynamisk.

Och vilka ISPer gör detta?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Hela det där "dynamisk IP-adress är säkrare" är komplett bullshit egentligen.

Varför det?
Det är ju liiiiiite säkrare med dynamiskt, men som sagt, en tusendels procent säkrare...

Permalänk
Medlem

Dynamiskt IP var först och främst avsett för ISPs att spara pengar under modemtiden. Istället för att köpa in IP-ranges som täckte alla abonennter kunde de köpa in färre då alla ändå inte var uppkopplade samtidigt.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Avstängd

uh ? kostar dynamisk pengar??? lustigt brukar ju vara omvänt , fast kostar ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför det?
Det är ju liiiiiite säkrare med dynamiskt, men som sagt, en tusendels procent säkrare...

Nope. Det där är ett urgammalt "security through obscurity"-argument som inte håller längre.

Idag kör trojanerna med scanners för hela IP-ranges, samma med alla script kiddies som sitter hemma och tror de är l33t, de scannar en hel IP-range efter kända hål. Spelar ingen roll om du sitter dynamiskt eller via fast IP.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nope. Det där är ett urgammalt "security through obscurity"-argument som inte håller längre.

Idag kör trojanerna med scanners för hela IP-ranges, samma med alla script kiddies som sitter hemma och tror de är l33t, de scannar en hel IP-range efter kända hål. Spelar ingen roll om du sitter dynamiskt eller via fast IP.

om en kille sitter och hackar mot dig, och försöker komma in, innan han lycaks så får du nytt ip...
till skillnad från om du sitter på samma ip hela tiden...
visst är det lite säkrare?

Permalänk
Medlem
Citat:

om en kille sitter och hackar mot dig, och försöker komma in, innan han lycaks så får du nytt ip...

dhcp betyder inte att du får olika ip addresser, det är bara en bieffekt som kan hända ibland. Dom flesta dhcp servrar försöker alltid ge samma ip om det e möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Dynamiskt IP var först och främst avsett för ISPs att spara pengar under modemtiden. Istället för att köpa in IP-ranges som täckte alla abonennter kunde de köpa in färre då alla ändå inte var uppkopplade samtidigt.

Dynamiskt IP fanns långt innan Internet var allmänt förekommande ens med uppringd modemuppkoppling. Dynamisk IP är ett sätt att slippa den administration och de unika klientinställningar som behövs vid fasta IP-adresser. Bara att ställa allt på auto och ansluta.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Falsk säkerhet.
För det första måste jag märka att han hackar mig och rycka sladden, vänta ett tag, begära en ny IP-adress, och jag har fortfarande ingen garanti för att jag verkligen kommer att få en annan adress.
Så nej, dynamiskt IP inger ingen som helst extra säkerhet.

Permalänk
Medlem

Det är klart det gör, men som MAX en tusendels procent, herregud...
varför säger ni emot mig?

toxi ja, dhcp försöker ge samma ip, men chansen att du får nytt är ändå större än med fast ip...

alltså, hur kan ni säga emot mig?
jag skojar lite och säger att det förbättrar säkerheten med en tusendels procent, sen kommer ni och messerscmidtar er på felaktiga grunder, vad tjänar ni på det?

blir så trött på sån stil...

Permalänk
Medlem

Kilroy: Don't say you didn't see it coming?

Permalänk
Medlem

Kilroy har rätt med att dynamisk ip är aningens aningens aningeans lite lite lite (ja ni fattar) säkrare. Dock så är den så liten säkrare så man kan säga att det är lika säkert/osäkert med dynamiskt som med fast.

Som det redan har sagts så försöker dhcp servern ge samma ip till samma dator, eller rättare sagt samma ip till samma mac adress. Själv sitter jag på comhem och här har jag samma nästan hela tiden, har hänt 1 gång att de bytt ip serie på vårat område vilket resulterade i att jag självklart fick ett nytt ip Ska jag vara riktigt ärlig så har jag fått nytt ip fler än 1 gång, men det beror på att jag har kört med olika datorer som server/router

Permalänk
Medlem

Jag har telia ADSL, bytt ip kanske 5 ggr på över 3 år, 3ggr fått ny ip-serie, 1 gång gick modemet sönder och 1 gång bytte och fipplade jag med routern...

Och nillon, varit borta från swec i 6 månader, hade glömt hur stämningen var...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Och vilka ISPer gör detta?

/H

www.netatonce.se