Tävling! Slå mina temps med luftkylning!

Permalänk
Medlem

själv har jag idle på:
31c CPU
15c HDD1(160 Gb Maxtor)
14c HDD0(80 Gb Maxtor)

Har ett Blått DX chassi med 4 st 80mm och 1 92mm (plexit). Samt en NV5 som jag tror gör lite iaf . Och mitt nätagg är ett aspire 500w me 2 80 som blåser hyffsat.
Cpun är kyld med en spire fläns och 80mm gammal rutten fläkt som kylde ett 150 watts nätagg en gång i tided

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk

Vi kan införa en osäkerhetsfaktor, nämligen mina temps, som är helt okända då jag saknar termometrar. Således kan den som "vinner" aldrig vara säker, då han inte vet mina temperaturer.

Visa signatur

Konsekvens av fortkörning - en limerick:
En rätt vältränad herre i Prag
/ tog en rundtur på cykel en dag. / "Det gick relativt fort, / och när varvet var gjort / var min lillebror äldre än jag."

Permalänk

finns det pris i att ha högst temp???
efter en timme doom3 när jag klockat som mest (klockat ner lite nu)
så låg min klimp på 67c och det gjorde mig lite fundersam

(auto shutdown ligger på 70c)

Visa signatur

Intel Q9550, nForce 750i, 6144mb Corsair XMS2, GeForce 480GTX, SB X-FI 5.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Tror du det själv?

Nej, jag antar att min kroppstemp dessutom är 50 grader och det är därför flänsen käns svalare än mitt finger när jag tar på den vidd full load.

Ni har förmodligen rätt...jag har inbillat mig allt. Förlåt mig...så dum jag varit.

Snälla små pojkar....sluta tjafsa nu.

Kan ju tillägg att om jag stänger fönstret och låter rumstempen öka så ökar även CPU tempen rätt markant.

Permalänk
Medlem

men man kan inte få lägre temp på cpu än luften försök att förstå! de går inte .. de är omöjligt!

Visa signatur

hmm aj hävv ölått ovf probläms med maj compjuter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rphaza
själv har jag idle på:
31c CPU
15c HDD1(160 Gb Maxtor)
14c HDD0(80 Gb Maxtor)

Står din dator utomhus, eller bor du kanske i ett garage? ^_^

Permalänk
Medlem

Verkar som om jag har lägst full load än så länge iaf.. (Kolla tidigare post)

Visa signatur

// paran0id

Permalänk

min temp ligger på ca 35 på "på 1 dygn"

Visa signatur

MSI UDP-3 P55A | Intel 760* 4.01 GHZ | HYPER-X 6GB. ASUS 480 GTX | 250GB SSD | VATTENKYLD |

Permalänk
Medlem

Vem fan vill veta vad man har i idle? Det är load som räknas. Klockar min prolle till 2.7ghz, fan jag har ju 45 grader idle SKIT BRA. Spelar lite doom3, poff processorn går upp till 75 grader och brinner upp.
Och alla som säger "jag har 25 grader cpu" GLÖM, i sånna fall ska ni ha 15 grader inomhus.
Läste på någon sida att det är en felmarginal på 15-30 grader celcius..
Sen att flänsen känns iskall på sidan har ingen som helst betydelse.
Tempen blir inte kallare vad vad luften i chassit är... Med fläktar.

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem

hmm, ja på vintern och öppet fönster är ja neråt 10 grader

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Hmm har iofs inte kollat server på ca 1 vecka (har ingen skärm just nu till den) Men när jag kollade den så hade den varit igång ca 2 veckor och då idlade den på mellan 24 och 27 grader beroende på rumstemp mm. Processorn är en P4 1,6 oklockad. Har faktiskt lust och köra den som huvudburk istället och sälja åt helvete min P4 3,0 eftersom att den strular och den idlar på ca 35-40 vilket jag tycke är aldeles för mycket

Visa signatur

1: AMD 64 3200+ - x800 - 530gb sata
2: P4 1.6 - 9500np - 520gb
"Trying is the first step towards faliure"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sliCeCube
Står din dator utomhus, eller bor du kanske i ett garage? ^_^

hehe. nope faktiskt inte. Mina fläktar snurrar bara bra som fan. Men låter datorn som en Boing 747 så ska man få nått posetivt ut ur den :). Men fläkten som sitter i hårddisk boxen blåser satan som du ser. Hade haft fönstret öppet en stund innan. men brukar alldrig gå över 25 på diskarna och ofta inte över 40 på CPU. men det är ju förstås under idle för jag har inte orkat kolla hur den är under load än.

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SE Ravenlord

Nej, jag antar att min kroppstemp dessutom är 50 grader och det är därför flänsen käns svalare än mitt finger när jag tar på den vidd full load.

Ni har förmodligen rätt...jag har inbillat mig allt. Förlåt mig...så dum jag varit.

Snälla små pojkar....sluta tjafsa nu.

Kan ju tillägg att om jag stänger fönstret och låter rumstempen öka så ökar även CPU tempen rätt markant.

Så måste det vara, kroppstemp på 50 grader. För du har då inte 25 grader i vare sig idle eller load.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefffe
Vem fan vill veta vad man har i idle? Det är load som räknas. Klockar min prolle till 2.7ghz, fan jag har ju 45 grader idle SKIT BRA. Spelar lite doom3, poff processorn går upp till 75 grader och brinner upp.
Och alla som säger "jag har 25 grader cpu" GLÖM, i sånna fall ska ni ha 15 grader inomhus.
Läste på någon sida att det är en felmarginal på 15-30 grader celcius..
Sen att flänsen känns iskall på sidan har ingen som helst betydelse.
Tempen blir inte kallare vad vad luften i chassit är... Med fläktar.

Prollen mår ju inte ens dåligt i 75 grader :D. Iaf inte AMDs, intel har jag ingen erfarenhet av.

Citat:

hehe. nope faktiskt inte. Mina fläktar snurrar bara bra som fan. Men låter datorn som en Boing 747 så ska man få nått posetivt ut ur den :). Men fläkten som sitter i hårddisk boxen blåser satan som du ser. Hade haft fönstret öppet en stund innan. men brukar alldrig gå över 25 på diskarna och ofta inte över 40 på CPU. men det är ju förstås under idle för jag har inte orkat kolla hur den är under load än.

En sak bara, ifall du har 15 grader på Hdd, då lär du kanske ha 10 grader i ditt rum, sitter du med jacka då? För vid 10 grader fryser då jag arslet av mig =(.

[edit] Jaja, för att få ut nånting konstruktivt av detta så kan jag väl försöka igen med att säga du kan inte få lägre temp än rumstemperaturen även om du har 56 stycken deltafläktar på 24 volt.

Permalänk

hehe. precis min mening

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia

En sak bara, ifall du har 15 grader på Hdd, då lär du kanske ha 10 grader i ditt rum, sitter du med jacka då? För vid 10 grader fryser då jag arslet av mig =(.

[/B]

Jag ska fan ta tempen på rums tempen och jämföra med min cpu samt hårddiskar en dag o se. Tror inte det är omöjligt som ni säger att ha lägre temp än rummet.

[EDIT] Nu har jag 22 o 23 på hårddiskarna och har vart ledig idag så suttit här sen kl 12. Inga fönster öppna eller nått. Och i o med att jag har suttit o degat här hela dagen är det hyffsat varmt i mitt rum. men inte 18 grader som enligt din uträkning var innan med att jag hade 15 på diskarna o 10 i rummet.[EDIT]

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Idle 27 .. Dock kan man tycka denna tävling är meningslös då många sensorer säkerligen visar fel

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Citat:

Jag ska fan ta tempen på rums tempen och jämföra med min cpu samt hårddiskar en dag o se. Tror inte det är omöjligt som ni säger att ha lägre temp än rummet.

[EDIT] Nu har jag 22 o 23 på hårddiskarna och har vart ledig idag så suttit här sen kl 12. Inga fönster öppna eller nått. Och i o med att jag har suttit o degat här hela dagen är det hyffsat varmt i mitt rum. men inte 18 grader som enligt din uträkning var innan med att jag hade 15 på diskarna o 10 i rummet.[EDIT]

Alltså... Det är FYSISKT OMÖJLIGT att kyla dina hårddiskar kallare än vad luften du kyler med är.
Har du en fläkt som går i 50.000RPM som är 1m i diameter och du driver den med en flygplansmotor spelar ingen roll. Det är fortfarande inte kallare än vad luften var innan du blåste iväg den. Det kommer dock KÄNNAS kallare där luften blåser om temperaturen i luften är under din kroppstemperatur. Samma fenomen kan du testa i bastun fast där är det tvärt om. Om du blåser på huden när du sitter i bastun så känns det jättevarmt men du måste ju fatta att luften inte blir varmare för att du blåser den? Är luften varmare än kroppstemperaturen känns det varmare när det blåser när det är kallare känns det änny kallare när det blåser men det ÄR varken varmare eller kallare bara för att det känns så.

Slutsats:
Ta och läs lite fysik! Allt detta lärde jag mig fan redan i grundskolan. hur unga är folk egentligen?

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

Humma... min idle känns något hög med tanke på min kylning: ZalmanALCU + 5 * 80mm fläktar 1500-200rpm 2 blåser in 3 ut... 46C ganska mycket idel eller?

Visa signatur

[Abit KN8 SLi] [AMD64 Winchester 3200+@2400mhz] [2x512 KHX 2,5-3-3-7] [XFX 7800 GT@450/1100] [Tagan 480W] [X-fi XtremeMusic]

Permalänk
Hedersmedlem

min GPU på 31c vid idle iaf, 36c vid körning av doom3 i ca 1 timme.

har denna kylare på GPUn

det var med den fläkten man köpa till, körandes på lägsta hastigheten =).

Då med chassit dörren öppen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amoken
men man kan inte få lägre temp på cpu än luften försök att förstå! de går inte .. de är omöjligt!

Har du ens läst vad jag skrivit? Tempen i rummet är ca 22 grader. Det blandas med luft från fönsret...ute är det kanske 5 grader. Det som sugs in i fläkten vid burken är kanske en blandning som ligger på typ 15-20 grader. Så en idle temp på 25 grader är klart över luft-tempen.

Och för h*vete...kan ni sluta nu. Kom hem till mig och lägg erat finger på kylflänsen då så ska ni få känna på en duktigt sval fläns....trots att datorn varit igång i flera timmar. Om ni ska forstätta klaga nu så vetta f*n vad jag ska göra....jag ljuger inte (vad skulle jag tjäna på det...?). Jag kan inte garantera att just 25 grader idle stämmer, den kan givetvis visa fel...däremot kan jag garantera att den vid max load ligger på under 40 grader (visar 37-38 på mätaren), då det fortfarande är svagt svalt att ta på flänsen. Och vid idle är den klart svalare än vid full load...

Och återigen...den har mycket bra kontakt, sitter bra monterad.

Permalänk
Medlem

men jag bor i en iglo nu iaf så nu kan ni inte säga nått.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ehmmm Min cpu ligger på 25.C idle.... rum tempratur 22.C
hdd 29.C idle.. grafik kortet på 28.C idle
3*80mm inblås
3*80mm utblås
zalman 92mm cpu fläkt
gfx 40mm fläkt

Permalänk
Medlem

det är en jävla merit att ha låg idletemp, det ska ni veta

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Hedersmedlem

Är detta VM i felkallibrerade temperaturmätare eller?

Idle är dessutom ingen ide att mäta, ungfär som att mäta hur fort en bil går på tomgång... Intressant så det förslår

Rumstemperatur i lådan är däremot trevligt. Har det i tre av fyra lådor här.

Sunkdatorn idlar på runt 29 grader med nya flänsen. Kombinationen SLK947u, brutal 80mm fläkt och en Duron är rätt intressant.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

men OMG.. orka ,, beror ju på vad man har för prosessor, går ju inte att jämföra en till ex. mobile prolle med en amd...
Min gamla celeron 2.6 låg på 26 i idle föressten.. däremot så låg graffet på samma burk (gf fx 5200) på typ 45-50 C.. däremot låg nordbryggan på 25 C.... alt går me fläktar och ett fönster...
jag vet att d systemet suger .. hade det i ett år :S.. så är det när man lägger pengar på annat

Visa signatur

I like my women how I like my wiskey....
12 years old and mixed up with coke!

Permalänk
Medlem

chassitemp 21
rum 21
cpu 26 idle
cpu 30 full load
bilder kommer
med 12% oc

Visa signatur
Permalänk

Min A64 3500+ ligger på -18C just nu. Samma sak med en gammal Thunderbird 1Ghz.

Jag kastade helt enkelt in dem i frysen. Och de är just nu helt "idle" för de beräknar inte ett skit.

Btw, jävligt smart att dra upp den här över två månader gamla och dessutom värdelösa tråden.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

Min ligger på 30`c ide med boxade kylarn;) (effter att variggt i gong ca 4 timmar)

Rums temp på kankse 22´c

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

cpu idlar 43 grader 55 fullload vad vinner jag
ska sätta om min cpufläns när jag får min ati ailencer 1

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Jag vinner väll då tror jag:

CPU: AMD Athlon XP-M 2400+@2500Mhz. 1.95 vcore
CPUKylare: SLK900A + Volcano11-80mm Fläkt + "Fläkttunnel modden"

Idle: 30c som kallast.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=34882...

EDIT: Håller med de va Vicotnik skrev, helt onödig tråd.
Men alltså, vatusan har ni dratt upp denna tråden för, såg inte att den va så gammal.

Visa signatur

| NF7-S 2.0 | AMD Athlon XP-M 2400+@2500Mhz - H20 Kyld DD-TDX v240radde | 1024Mb DDR333@400Mhz 6-3-3-2.5 |
| ATi Sapphire 9800Pro@XT 475/405 (R360) - CPUKylning - vModd --> Kylningen |
| Antec True Power 430W | Antec Performance Plus1080AMG Chassi Modd | 440Gb HDD | 8Mbit |