Permalänk
Medlem

Blir 27 dB mot 20 dB skillnad?

Jag hade problem med en högljud dator. Den lät ungefär som ett jetplan. Eftersom den lät så otroligt mycket så var jag tvungen att ställa den i köket och ha dörren stängd för att kunna sova.

Idag så hittade jag boven... En av lågkvalitets fläktarna hade gått sönder. Nu är den tystare, fast hur kan EN jäkla fläkt vara så bullrig? Men så har jag en fråga...

Jag har följande fläktar (fem stycken):
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=BMUVFA80RE

Det har som synes 27 dB. Det finns de som har 12, men de blåser inte lika hårt och därmed så blir kylningen inte lika effektiv.

Så då har jag hittat:
Vantec Stealth extrafläkt 80X80X25mm 20dBA 2600RPM
Länkarna dit fungerar sällan, men här är ett försök:
http://www.jmedata.se/start.asp?fromJS=product.asp||itemno=17936

Det är en 20 dB fläkt.

Min fråga är nu om det blir så stor ljudskillnad. Då jag ska köpa en 92 fläkt med (som ovan) så blir det ca 1000 kr med frakt. Är det värt det?

Jag har ett Levicom agg på 550W som låter en del, men det kan ju också kunna bytas ut. Det är neongul kontakt och kablar och har två blå fläktar. 500 eller 550 W är det på. Något som vet vilket jag menar?

MrR

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Tänk dig att en ökning med 6db är en fördubbling av "volymen".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kryckan
Tänk dig att en ökning med 6db är en fördubbling av "volymen".

Jag som alltid trott att en bell är just vad du skriver "fördubbling av volymen", dvs 10db
3db's ökning är vad du får om du fördubblar effekten (om man drar parallellen till förstärkare). Var 6db kommer ifrån har i allafall inte jag en aning om

Men om skillnaden är 7db så är den definitivt hörbar, men frågan om det är värt det är helt upp till dig själv. Jag skulle nog tycka att det är värt det.

Permalänk
Medlem

Det var ganska lågt luftflöde på dina Bitsmodding fläktar, 27dB & 27cfm... Ett märke jag skulle rekommendera dig är ADDA, deras 14dB ger 19,3cfm, under halva ljudnivån men fortfarande ok luftflöde....

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1463&session=0fae56...

Finns även en 92 ADDA

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1535&session=0fae56...

609kr med frakt för 5st 80 & 1st 92....

Precis som Fredrichc skriver så är 10dB höjning en fördubbling av ljudnivån.....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk

Det är svårt det där med db-enheten. Men det finns lite riktlinjer:

2 stycken 20 db fläktar låter 23 db tillsammans. Alltså låter 4 stycken 20 db fläktar 26 db - alltså fortfarande mindre än 1 stycken av dina 27 db fläktar.

En märkbar (av ditt öra) förändring av ljudstyrkan är 6 db - detta kan alltid åstadkommas av att fördubbla avståndet till ljudkällan. Denna riktlinje använder man sig av inom filmindustrin bland annat.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Jag har fått lära mig att 6db fördubblar ljudet.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Om jag har uppfattat rätt är alltså det där med 10db och 6db effektmässig fördubbling respektive upplevd fördubbling. Korrekt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumor_
Om jag har uppfattat rätt är alltså det där med 10db och 6db effektmässig fördubbling respektive upplevd fördubbling. Korrekt?

Nja, 6db är den minsta(med vissa undantag) förändring man kan höra, medan 10db är fördubbling. Upplevd fördubbling är nog svårt att säga något om, iallafall för mig =).
Nu hittar jag ingen bra länk, kika på den här annars: http://www.drkrupp.se/hifi/inledning_decibel.html

Fastforward har dessutom helt rätt i det han säger om att fördubbling av samma typ av fläktar ger en ökning med 3db. Jämför det med att fördubbla förstärkareffekten till dina högtalare.

Gör som Tellus82 säger, då blir du troligen inte missnöjd!

Permalänk
Medlem

Vad jag hört så är det var 3:e dB som ljudstyrkan fördubblas.

Permalänk
Medlem

För att klara upp (eller stöka till). Örats känslighet för intensitetsvariationer är olinjär och därför anger man ändringar i logaritmisk skala. Därav alla missuppfattningar ang. hur det fungerar. Ljudintensitetsnivån (alltså decibel) anges av L=10lg(I/i) där "i" är den intensitet som är hörseltröskeln för örat (1,0*10^-12), L=ljudintensitetsnivån och I=intensiteten. En fördubbling av intensiteten ger en ändring av ljudintensitetsnivåskillnad på 3 decibel. Ökar vi en stereos effekt från 50 till 100 w får vi alltså bara 3 db skillnad. För övrigt ligger den minsta ändring som vi kan uppfatta på 0,5-1,5 decibel.

Som några kanske upplevt låter en vinande fläkt mer än en mer lågfrekvent fläkt. Örats känslighet är alltså också frekvensberoende. Ljudintensitetsnivån (decibel) anger inte hur två ljud låter i förhållande till varandra. För detta ändamål finns något som heter "loudness level", hörnivå där man helt enkelt bundit samman intensitetsnivåerna med frekvensen. Finns mer att läsa på http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/dB.html under rubriken "Loudness, phons and sones"

Tillverkarna sätter inte ut (vad jag vet?) phon nivån vilket verkar dumt då den ger en hel del information om den upplevda volymen. Det finns en hel del frekvenser som upplevs som starkare (störigare) än andra.

Jaja, offtopic men många verkar förvirrade på det här. Jag hade köpt ADDA (14db), hatar datorljud:)

Visa signatur

|AMD x2 3800| Asrock DualSata2 | 2048MB pc3200 | Gainward 7900gt | P120S 250GB | WD 200GB | Silverstone ST40F 120mm | Samsung SyncMaster 959NF | Scythe Ninja , Polar freezer|

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad jag hört så är det var 3:e dB som ljudstyrkan fördubblas.

ne, de e vid förubbling av element (det som producerar ljud). 1->2=+3dB, 1->4=+6dB. Gäller även effekt för förstärkare...
För att få en fördubbling av ljudnivå krävs 10dBs ökning... För att få en halvering av ljudnivå krävs 10dB sänkning..... Stoyan har rätt förklaring.....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Hjälpsam

Sedan vi dämpning av chassin kan tas i hänsyn att högfrekventa ljud är lättare att dämpa än lågfrekventa ljud. Du vet grannens stereo, väggarna absorberar allt utom dunk-dunk-dunk.

Om man skall hårdra ljuddämpning av en dator är det altså mer intressant med tex 20dba högfrekvent ljud som man sedan "relativt" enkelt absorbera. i en odämpad burk är 20dba lågfrekvent ljud mer intressant då det för de flesta personer inte är lika störande.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag har läst och begrundat alla inlägg.

Jag har massor med högfrekventljud i den och det är det nog inte så mycket att göra åt. Det skulle vara om jag satte in dämpningsmattor i den, men det råder delade meningar om det går i Chietec Dragon full tower chassi.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Jag har massor med högfrekventljud i den och det är det nog inte så mycket att göra åt. Det skulle vara om jag satte in dämpningsmattor i den, men det råder delade meningar om det går i Chietec Dragon full tower chassi.

Varför skulle det inte gå att ljuddämpa ett Chieftec Dragon fulltower? Det spelar väl ingen roll vilken tillverkare eller modell det är på chassiet. Jag har precis ett sådant och jag har både bitumen vibrationsdämpningsmattor från Mekonomen och ljuddämpningsmattor på samtliga väggar, golv och tak i den och den är riktigt tyst.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

angående dom 3dB så är det gränsfrekvensen. ialla fall var det de i kursen som jag läste nyss på universitet sen...