Permalänk

Amd 1800+ @ 1776

Hej jag har två frågor men börjar med att förklara vad jag har gjort:

Klockade min cpu (som sagt amd 1800+) genom att öka bushastigeten från 133 mhz till 155.

Fick 310 mhz bushastighet till ram i bios antagligen på grund av abits nforce 2s dual chanel.

Ram: 768 mb kör timings på 2.0,2,2,4.

Cpu ligger mellan 1776 och 1781.6 mhz.

4, 80 mm chassifläktar, när alla är på, ligger cpun på 42 grader i viloläge, 46-50 grader annars, beroende lite på vad man gör.

När jag stänger av fläktar på natten och endast winamp är på är den 54 grader, försöker att undvika att göra något när fläktar är avstängda men då när jag har glömt att sätta på dom och spelade så kom den aldrig över 60 grader.

"SYS" ligger på 27-33 grader när fläktar är på och runt 40 grader när dom är avstängda.

Mina frågor är:
1) Cpun är inte upplåst och jag kan inte ändra på multiplier(n), jag behöver inte heller ändra på den och kommer inte att göra det heller om jag låser upp den, men jag undrar om upplåsningen på något sätt kommer att påverka prestandan / stabiliteten i en bus överklockad cpu så att säga.

2) Har inte ändrat på spänningen, och jag misstänker att det påverkar negativt i vissa spel, men jag är osäker på hur mycket man kan ändra på spänningen. Jag vet att det regleras av tempraturen men jag vet inte vart jag ska stanna för att öka spänningen tills tempraturen blir för hög låter inte vettigt.
Vad är det vanligaste man brukar öka spånningen med för att få cpun (1800+) stabilare?

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

Re: Amd 1800+ @ 1776

Citat:

Ursprungligen inskrivet av StasIsLovE
Mina frågor är:
1) Cpun är inte upplåst och jag kan inte ändra på multiplier(n), jag behöver inte heller ändra på den och kommer inte att göra det heller om jag låser upp den, men jag undrar om upplåsningen på något sätt kommer att påverka prestandan / stabiliteten i en bus överklockad cpu så att säga.

2) Har inte ändrat på spänningen, och jag misstänker att det påverkar negativt i vissa spel, men jag är osäker på hur mycket man kan ändra på spänningen. Jag vet att det regleras av tempraturen men jag vet inte vart jag ska stanna för att öka spänningen tills tempraturen blir för hög låter inte vettigt.
Vad är det vanligaste man brukar öka spånningen med för att få cpun (1800+) stabilare?

1:
Varför skulle du låsa upp den om du inte ens ska ändra multipeln?
(Jag ska sätta trimchip i min bil, men jag kommer inte använda det)
klart det blir skillnad då du kan öka multipeln och sänka Fsb (om du har lite sämre minnen som inte klarar en viss fsb). vet inte hur du har det med Ratios på moderkortet..

2:
Öka lite eftersom.. fungerar det stabilt så öka bara lite grann.. kanske 0.1v.

Visa signatur

< Sabertooth P67 B3 <|> Intel i7 2600K @ 4.4ghz <|> Noctua NH-U9B SE2 <|> 2*2GB + 2*8GB = 20GB <|> Asus GTX 760 >

Permalänk

Re: Re: Amd 1800+ @ 1776

Citat:

Ursprungligen inskrivet av St_rider
1:
Varför skulle du låsa upp den om du inte ens ska ändra multipeln?
(Jag ska sätta trimchip i min bil, men jag kommer inte använda det)
klart det blir skillnad då du kan öka multipeln och sänka Fsb (om du har lite sämre minnen som inte klarar en viss fsb). vet inte hur du har det med Ratios på moderkortet..

2:
Öka lite eftersom.. fungerar det stabilt så öka bara lite grann.. kanske 0.1v.

Tackar för svaret.

1. Det var just det som var frågan om det fungerar bättre om man låser upp den men bara klockar fsbn, men som jag förstår så är det onödigt....

2. Minnen är 3200 (om jag kommer ihåg rätt) de klarar ialafall 400mhz men körs på 155mhz (310 dual chanel) det är därför jag kan ha så låg timing....

Ratio vet jag inget om, kör på standard.... vad gör den? Fins det någon artickel?

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk

Re: Re: Re: Amd 1800+ @ 1776

Citat:

Ursprungligen inskrivet av StasIsLovE
Tackar för svaret.

1. Det var just det som var frågan om det fungerar bättre om man låser upp den men bara klockar fsbn, men som jag förstår så är det onödigt....

2. Minnen är 3200 (om jag kommer ihåg rätt) de klarar ialafall 400mhz men körs på 155mhz (310 dual chanel) det är därför jag kan ha så låg timing....

Ratio vet jag inget om, kör på standard.... vad gör den? Fins det någon artickel?

vad ligger processorspänningen på? (T-bred eller Palomino?)
du har en rätt låg multippel (11,5) så att om det är en t-bred så skulle du kunna att bara fortsätta höja FSB.... Palomino klockar sämre så där lär upplåstning behövas för att få riktigt hög FSB
klarar du att kyla så är 2V-spänning ingen större fara på XP-processorerna

2) dina minnen klarar 200MHz (enligt spec) och körs nu i 155MHz (vilket motsvarar prestandan av SDRminne vid 310MHz eftersom det är DDRminne du har, "kallas i försäljarmun för 310 DDR")

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Kärnan på cpu är polamino, men nu blir jag förvirrad, så att låsa upp cpun hjälper om man bara ökar på fsb?

Minnen kallas DDR-SDRAM, (DDR-DIM), det är "PC 3200" 400mhz.... så jag kan nog klocka en hel del på minnen....

Har nu ökat från 1.7v till 1.8v, först blev cpun rätt varm, 50 grader viloläge 54-56 i "full load" sen ändrade jag på mina chassifläktar att de två bak blåser in och två fram blåser ut, vilket gjorde att två chassifläktar blåser direkt på cpun och nu ligger den på 45 grader i viloläge, har inte testat full load än men den ska nog inte komma över 50.

Nästa steg blir att öka fsb från 155 till 160....

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

Du skall ha så att de två bak blåser ut och två fram blåser in.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

om det ger lägre temp så kan du ha insuget bak (det är ingen lag på att ha utblås där utan tanken är ju "gör effektivast mojligast")
hårddiskarna lär gå lite varmare nu iofs - du kyler ju dom med varmluft (om tempen ligger över 45 på dom så kanske du borde fundera att vända tillbaka flödet)

om din processor inte klarar att köra i en högre frekvens så kan du ställa ner multiplyern och höja FSB ytterligare (utan att höja processorns totala frekvens)
man får lite högre prestanda med högre FSB jämfört med att bara ha en viss processorfrekvens

(och nej, "PC3200" DDR-SDRAM är klockat till 200MHz.. "400" är en marknadsföringssiffra för att visa att prestandan är som med 400MHz SDR-SDRAM)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Mmm jag vet att hårddiskar kyls med varm luft nu men om jag ändrar på luft flödet kommer cpun att bli mycket varmare. Jag resonerade på följande vis när jag bytte håll, att varm luft går upp och hårddiskar sitter ganska långt ner alltså kyls hårddiskar med kallare luft om man har utblås fram än cpun om man har utblås bak...

Multiplier står på standard (11.5) jag har endast klockat bushastigheten, nu har jag bushastigheten på 159, när jag körde på 160 så startades dator om i spel, så jag förkökte höja spänningen med 0,5 till 1,85 för att öka stabiliteten och då kom jag inte förbi P.O.S.T. och fick ingen bild på skärmen, var tvungen att rensa cmos.

Fick ju svar att cpun ska klara 2v jag kommer inte ens över 1.8 vad kan det bero på?

Kryssade in saker på en hemsida som visade att all min hårdvara kräver 300W från nätagregatet, jag har chieftec 360w nätag.

Tempraturen nu ligger på 44 grader viloläge 55 fuload.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk

vilket moderkort är det du använder? (nF2 eller något via-chips?)
vid 160MHz så kan ju PCI-bussen vara grovt överklockad om du inte har ett kort där du kan låsa den
om du har ett med Via-chipset - prova på 166MHz direkt, då borde den ha bytt till 1/5-divider
edit: läste för 3e gången , lite nogranare.. då såg jag att du hade ett nf2.. hmm detta inlägg verkar då vara irrelevant

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Nej så irelevant är det inte, jag har hört en del om pci låset, kan du förklara vad det är och hur det ser ut i bios, jag har inte haft ett pci kort sen jag skrotade min integrerade modem för ett antal år sedan...

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se