Permalänk
Hedersmedlem

Ang. CPU Dual core.

Kollade lite på anandtech nyss om AMD's senaste roadmap.
Man talar lite om de nya dula core cpu's som ska komma 05-06 och jag undrar lite hur de fungerar/presterar.

Om man skulle ha typ en FX-57 som i dual core, varje kärna i 2,4GHz, skulle den prestera som ett vanligt dual cpu system med två stycken cpu's i 2,4 GHz?

Alltså får dual core samma effekt som att ha dubbla cpu's, hanterar CPU flera program samtidigt utan lag etc?

Tex. kan ha en tung kompilering av ett program på ena kärnan medan den andra sköter om ett spel, kanske hl3?

Kanske länk till sida med mer info om detta?

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att ämnet är rätt intressant, skulle vara kul att veta så man kan planera framtida köp. Ingen som vet hur det ligger till? Har googlat lite och hittar inget själv :-/

Visa signatur

Ah-ah, I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well to tell you the truth in all this excitement I've kind of lost track myself. But being this is a .44 Magnum - the most powerful hand gun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question, do I feel lucky. Well, do ya punk? -Dirty Harry

Permalänk
Medlem

Nej dualcore kommer inte prestera som 2 CPUs då båda kärnorna delar på samma L2 cache samt minnesbuss.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, så det är inget alls "dela på arbetet" i dual core-tekniken?
inget som går smidigare? Varför köra dual core då? för att få upp mer mhz?

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

länk till sida där det står mer info vore tacksammt inlägg i denna tråd;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Instämmer med att det vore trevligt med en länk till en sida med mera info

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

ja, nu tycker jag nån bord ege oss en länk, som vi google-n00bs aldrig skulle kunna hitta:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Det bästa med dualcore är att det kommer använda socket 939 tycker jag. Betyder kanske att man intre behöver uppgradera moderkortet på minst 1-2 år. Intel kommer däremot inte att kunna använda sina nuvarande kort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

det är en fördel, har ju själv tänkt att uppgradera till socket 939;) om jag får sommarjobb i år dvs:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Nej dualcore kommer inte prestera som 2 CPUs då båda kärnorna delar på samma L2 cache samt minnesbuss.

AMD64 kommer inte dela på L2 cachet utan varge core har eget cache. Dom kommer dock dela minnebus villket i teorin bör försämra prestandan aningen i alla fall gämfört med 2st singel core processorer med eget dedickerat minne.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
AMD64 kommer inte dela på L2 cachet utan varge core har eget cache. Dom kommer dock dela minnebus villket i teorin bör försämra prestandan aningen i alla fall gämfört med 2st singel core processorer med eget dedickerat minne.

Men om man jämför med två vanliga processorer där bara ena har eget minne (dvs alla billiga dual-Opteron moderkort) kommer en dual-core processor att vara snabbare eftersom kärna/processor nr 2 inte behöver gå över HyperTransport för att komma åt minnet.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

sån som har en länk eller FAQ för dual core liggandes?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Undrar hur mycket dyrare de blir att tillverka då?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

borde väl inte bli så mycket dyrare efter ett par processor serier, eller?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem

som jag sa hade de skrivit på anandtech att de spekulerade i om nästa FX-kanske var en dual core. Dual core-cpu's kommer alltså inte bli någon server cpu utan bara vanliga (om nu FX) är vanliga cpu's?

Då är ju frågan om AMD har tänkt att samtliga processorer i deras sortiment ska vara Dual core till slut eller om det endast är FX / (opteron) som kommer använda det. Isåfall lär ju ett dual system med två stycken opteron med dubbla kärnor vara fint

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Hjälpsam

min uppfattning av AMDs dualcore är en budget variant av workstation för entusiaster. Det man främst tjänar på dualcore är fett bättre multisking.

Det är allmänt känt att processortillverkarna börjar springa in i väggen för hur hög frekvens kiselbaserade processorer klarar av och får därför leta efter andra alternativ för hur man skall få ut mer kräm ur ett system.

Från oprativsystemets sida kommer det att funka som en vanlig dualburk i fråga om multithreading etc, vilket är mycket intressant då det äntligen tvingar spelmotor tillverkarna (och andra tunga program) att koda för multithreading.

Hur det sedan blir i verkligheten på delade minnen (beroende på processor) och delade systembussar kommer vi behöva rediga test och benchar på.

Men det kommer nog i slutändan bli något vassare än tex MSI Master2 FAR iom avsaknad av HT buss mellan prollarna inte deikerat minne på någon och 1ghz HT länk jämfört med Opterons 800mhz + "riktigt" minne istället för ECC/REG minne som Opterons vill ha.

Sedan kan man ju köra en superduper iWill DK8EW med dedikerade minnebanker, SLI och två Opteron Dualcore om man skall riktigt vara värst

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

alla vet vi nog att det antagligen kommer bli bättre men riktigt vad skillnaden är vet vi däremot inte:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP