Nostalgispel. Screenshots

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 100mbit
jag tycker nog att dem över 21-22 vet vad dom talar om när det gäller nostagi..men för vissa e ju 3-4 år gammal spel nostalgi...men ändå dom som har varit med om o växt upp med en amiga eller en commodore c64 är lyckligt lottade...sånna grejer kommer vi aldrig få se igen...:) nu ska allt flyta o det ska vara dom senaste grejerna annars är det inget att ha..sån utveckling tycker jag är trist att se..=/

/25 åringen

Jag håller med helt. De som var med "från början" tror jag har ett helt annat perspektiv på spel. I början var det bara spelbarheten som gjorde att ett spel gick hem, inte snaskig graffe.

Permalänk
Citat:

jag tycker nog att dem över 21-22 vet vad dom talar om när det gäller nostagi..men för vissa e ju 3-4 år gammal spel nostalgi...men ändå dom som har varit med om o växt upp med en amiga eller en commodore c64 är lyckligt lottade...sånna grejer kommer vi aldrig få se igen...:) nu ska allt flyta o det ska vara dom senaste grejerna annars är det inget att ha..sån utveckling tycker jag är trist att se..=/

/25 åringen

Jag är snart 18 och är praktiskt taget uppväxt med Amiga 500'n. Visserligen var jag aldrig med om C64'an och NES och SNES passerade obemärkt förbi mig eftersom något Nintendo aldrig fanns tillgängligt. Men nog fan vet jag vad jag snackar om när det gäller nostalgi.

Har nämt några nyare titlar (t.ex. Red Faction) eftersom de håller en liten plats i mitt gaminghjärta.

Vad som är nostalgi och vad som inte är det går inte att bestämma, där är definitionen individuell.

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem

Bara några få av mina älsklings spel till SNES

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-Skott
Jag håller med helt. De som var med "från början" tror jag har ett helt annat perspektiv på spel. I början var det bara spelbarheten som gjorde att ett spel gick hem, inte snaskig graffe.

Ja precis vad jag menar...nu kollar dom flesta in i datorlådan genom plexiglaset på alla fina lampor som sitter medskickade på komponenterna=)istället för att kolla på skärmen och ge spelen en chans..förr kunde man ju sitta i flera timmar med ett o samma spel medans idag så stänger man av och drar igång nått annat lir när det blir tråkigt allt är för överspelat nu..och det ligger så stora pengar bakom varje spel så det blir mer som at starta en film än ett oskyldigt spel som man spelar då o då..det är min uppfattning på det hela säkert andra som tycker annolunda.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Pirates! C64

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ja precis vad jag menar...nu kollar dom flesta in i datorlådan genom plexiglaset på alla fina lampor som sitter medskickade på komponenterna=)istället för att kolla på skärmen och ge spelen en chans..förr kunde man ju sitta i flera timmar med ett o samma spel medans idag så stänger man av och drar igång nått annat lir när det blir tråkigt allt är för överspelat nu..och det ligger så stora pengar bakom varje spel så det blir mer som at starta en film än ett oskyldigt spel som man spelar då o då..det är min uppfattning på det hela säkert andra som tycker annolunda.

Jag som är uppväxt med C64 och NES och allt spelar nästan alltid klart alla spel jag börjar med. Måste bero på att många av spelen till t.ex. C64 var ju sådana att man inte märkte alla fina finesser förräns man spelat ett tag. Kommer ihåg ett spel som hette Galivan. Hur läckert som helst och det blev bara häftigare ju längre in man kom :). Manualer till C64 spel var verkligen inte omfattande. Ibland så fick man ju inte veta nåt alls. Stod bara en kort story som oftast var tuffare än själva spelet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

/25 åringen

Jag tror nog inte det är fel på dagens spel, det är nog du som tröttnat på spel. Jag gillar gamla spel, hade en Amiga och även gamla spelkonsoler som Master System och håller inte med om att spelen bara blir inriktade på grafik. Finns många spel som kombinerar fin grafik med bra spelkänsla kolla t.ex. in Vampire the masquerade: bloodlines.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Switchback
Blood money som lirades på A500
http://www.mobygames.com/images/shots/original/1044330738-00....

Blood Money var sjukt bra! Har försökt hitta det till Amiga emulator, men inte lyckats

Permalänk

Road Warrior Quarantine II

Visa signatur

Lingonmannen

Permalänk
Medlem
Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk
Medlem

Donket Kong Country - så roligt och såååå snyggt

Star Fox - Vilken känsla!

Har bara klarat det på dator men ändå...

Visa signatur

AMD FX(tm)-8120 Eight Core Processor. 6.00GB RAM, 64-bit OS
AMD Radeon HD 6900 Series

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av szhred
Donket Kong Country - så roligt och såååå snyggt
http://www.emulationgalaxy.co.yu/images/Donkey%20Kong%20Count...

Star Fox - Vilken känsla!
http://ndex.simgames.net/screenshots/snes/starfox/starfox1big...
Har bara klarat det på dator men ändå...

Jag grät av njutning framför min 12" frukosttv när jag dagen efter min femtonårsfödelsedag plockar upp den för födelsedagspengarna köpta snes:en med medföljande dk country. Fan vad fina vattenmiljöerna var.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta spel finns med än i tråden , men här kommer Simon the sorcerer 1 och 2;

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
vill inte pusha på nu,men varför klistrar inte moderatorerna denna underbara tråd?

Skulle man klistra alla trådar så skulle halva förstasidan vara täckt av klistrade trådar. Ska vi inte ta och klistra Loadeds räktråd och "vanskapta bilder på edra husdjur" också så att alla nya forumsmedlemmar kan ta del av alla roliga trådar på sweclockers?

Bara för det så kommer den här tråden bli klistrad så att jag framstår som en idiot nu. Oh well.

Permalänk
Medlem

Japp, H.E.R.O. var verkligen ett kunligt lir som någon nämde. Jag spelade det till och med ett bra tag nu på PC:n. Jag var rätt fashinerad av att det var så pass kul fastän det var så enkelt koncept.

Jag hade till och med rätt seriösa planer på att göra ett spel till pc i samma stuk. Var tänkt det skulle likna Flashback, Another World, lite Rick Dangerous, och så ha rätt mycket helikopter stuk. Sammankopplat med att leta efter förlorad släkting i underjoden som ledde till en upptäckt av en hel värld i underjorden (ala the Dig kanske).

Jag gjorde till och med en hel del verktyg för för att hantera objekten och problemlösningen till spelet. Hehe, hade varit kul, men det är så grymt jobbigt att göra spel så man behöver ca 2+ år och gärna 5-10st för att ro det i hamn.

Det finns många bra spel idag, men det är många gengrer som verkar ha dött ut helt, i alla fall på pc:n de verkar finnas på kosollerna dock, men en sådan har jag aldrig haft. Jag saknar verkligen de grymma rymd shot-em-upsen och många plattformsspel.

/Andreas

Permalänk
Medlem
Permalänk

Utöver de pc spel som jag spelade i slutet av 80-talet ( finns länkar på de första sidorna ) så spelade jag och mina kompisar ett spel på amiga som heter hired guns.

http://amigos.amiga.hu/ancientoys/screenshots/hiredguns2.jpg

Det som var unikt var att man kunde spela 4 st på samma maskin och spelet hade en helt underbar atmosfär.

Visa signatur

I'm taking you out Funfrock, and NOT for pizza!

Permalänk
Medlem

Härlig tråd som väcker massa gamla minnen från C64 och Amiga tiden!

Det här var ett av de första spelen jag körde på min C64 en lycklig julafton för många många år sedan

Det har verkligen hänt en del sen dess...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse Jöök
Utöver de pc spel som jag spelade i slutet av 80-talet ( finns länkar på de första sidorna ) så spelade jag och mina kompisar ett spel på amiga som heter hired guns.

http://amigos.amiga.hu/ancientoys/screenshots/hiredguns2.jpg

Det som var unikt var att man kunde spela 4 st på samma maskin och spelet hade en helt underbar atmosfär.

jag och min granne satt veckor efter veckor,nätter efter nätter med detta helt otroligt roliga spel.
ÄÄÄLSKADE den där banan där man kom in i ett rum där ammunitation och vapen bara låg uppradade i väntan på att man skulle roffa åt sej dom:)
dock så var det fel på diskett 4(eller var det 5) för oss,så vi kom bara en bit in i spelet=/...men den spelglädjen får man ej igen.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Gauntlet var ju härligt också

Jag spelade även Zorro:

Har för mig att jag inte kom på hur man skulle komma vidare på det spelet. Sen fanns det nåt annat spel också. Schooldays hette det tror jag. Det var hur kul som helst. Nån som vet vilket spel jag menar?

Man skulle skjuta slangbella på läraren utan att han märkte det och så skulle man samla bokstäver tror jag det var. Man kunde få olika straff om man blev påkommen. Själva spelet sågs som en genomskärning av skolhuset.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Äh, Donkey Kong Country var inget annat än ett medelmåttligt plattformspel gömt bakom förrenderad 3D grafik.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

kom och tänka på ett spel nu till amigan....har för mej att man hade krashlandat på en okänd planet och skulle försöka överleva...om man fick en infektion i armen så kunde man amputera den om man ville,likaså benen osv.....man kunde hitta saker,såsom en bit snöre som man kunde ha till sin sjuklåda tex.
kom inte så långt in i detta spel,men jag kommer ihåg att man mötte tigrar i början av spelet.

nån som känner igen det spelet?posta gärna en bild.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte på av de heter, men jag mins att jag spelade ett ninja spel på min c64 (dom har visat de på kontroll för nått avsnitt sen). De va nog de första spelet jag spelade me

Va inte många år när ajg spelade de, hehe..

Sen så Zelda 1 me, sjukt bra spel.

//21år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timerx
Jag kommer inte på av de heter, men jag mins att jag spelade ett ninja spel på min c64 (dom har visat de på kontroll för nått avsnitt sen). De va nog de första spelet jag spelade me

Va inte många år när ajg spelade de, hehe..

Sen så Zelda 1 me, sjukt bra spel.

//21år

last ninja?

zelda?fick låna det spelet av en polare,han fick inte igen spelet förns han skulle sälja sitt nintendo,dvs 2 år....satt grymt länge med det:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
http://www.bitmap-brothers.co.uk/IGV03.GIF
Z

http://www.os2world.com/games/assets/images/lemmings.jpg
Lemmings

http://www.rolemaker.dk/documents/Requirements/BA_GameReferen...
Command & Conquer (Varför har Nod medium tanks och GDIs vakttorn i den bilden? Plus rocketlauncher enheten som ser helt annorlunda ut i spelet.)

http://www.graveofstuff.dk/Game%20Pics/blake.gif
Blake Stone

http://www.talan.com.ua/hmm2/en/images/tscreen.jpg
Heroes of Might and Magic 2 (Åh... Det var sååå kul att spela! Allt var ju sagolikt med det.)

fy fan va Heroes of Might and Magic 2 var kul!:D

Visa signatur
Permalänk

My CARD is coated in PORRIDGE.

Visa signatur

Om du tycker att det jag skriver är för svårt för dig och att jag använder ord med för många stavelser - svara inte. Du får inte svara. Faktum är att du inte ens får läsa. Gå hem och mata dina getter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-Skott

Jag känner att jag var med "ganska" från början... Hade först en C64 med bandstation och TheFinalCartridgeIII.... mm...

Då körde man Myth, International karate, Delta, Ghost and Goblins, Commando mm mm mm.. Det värsta är att det är så längesen så man kommer ju fan inte riktigt ihåg vad spelen hette... Jag menar .. det är ju mer än 15årsen....

Efter C64´an gjorde jag ett ganska stort kliv upp till en Amiga1200HD. Den hade en 2.5" hårddisk på 60 MEGAbyte.. Och 2Mb ram, och 14mhz motorola 68020 CPU. Några år senare när jag sommarjobbat lite.... köpte jag ett så kallat "turbokort". En uppgradering från 14mhz 68020 till 50mhz 68030 processor... Det kan man kalla uppgradering! Före uppgraderingen presterade datorn ca 1,2Mips (Miljoner instruktioner per sekund). Efter montering av Turbokort gjorde den nästan 10Mips......

Jag köpte även lite mer RAM... 8Mb extra kostade 3200kr.............. Det är ju ungefär samma som man får ge idag.. om man ska ha lite fetare RAM minne... typ 1024Mb av Corsair eller OCZ´s snabbaste minnen med 2.2.2.5 timings.

På Amigan spelade man Lemmings, alla Pinball spel från DICE, Roadkill, Turrican, Flashback, Ben E Factor, Damage mm mm.

Sen år 2000 köpte jag min första PC... efter att ha varit trogen Commodore användare. Det blev en AMD Athlon Slot A på 850mhz 128mb RAM och 20gigs HD.. I denna stoppade jag det fetaste grafikkortet jag kunde hitta... ett GeForce2 GTS 64mb ... Kostade 4400:- då.... Det var här jag påbörjade mitt intresse för överklockning! En kompis berättade för mig att man kunde köpa en kretskort att sätta i CPU kortet.. så man kunde ställa volt och Multipel precis som man vill! Detta fick mig att köpa en PC. Jag trimmade upp den till 1000mhz.... körde sen på den inställningen i ca 3 år.

På Pc lirade man Quake2, Motorhead, Colin 1 2, Ignition mm.

Sen i januari 2003 hade jag blivit så intresserad av att pilla med hårdvaran i datorn.. så jag köpte en Prometeia kompressorkylning och nytt datainnehåll (8RDA+ 2400+@2640mhz och ett R9700pro mm)

Det tråkiga är väl att jag inte spelade så mycket spel längre.... Jag pillade mer med 3Dmark och trimma trimma trimma.

Nu har jag datorn i sign.. Och jag lägger nu mer tid på att spela spel... Känns lite knäppt att ha snabb dator bara för att kunna få höga poäng i 3Dmark.. även om det fortfarande är kul.

Senaste spelen man kör nu är väl HL2, Farcry, Doom3, Burns Rally, The Chronicles of Riddick, NFSU2 med flera. Grejen är väl som någon sa.. att man har ett sånt sug efter det grafiska i spelen... I och för sig.. så jag har alltid haft en stark dragning till hög upplösning och sånt. Men förr så fick man ju ta det som fanns... Och det är väl det vi gör i dag med! Jag menar om 5-10 år skrattar vi väl åt dagens spel som kommer att kännas antika... Folk kommer att säga... Åh tänk när man lirade HalfLife2 .. vilket snack det var om det spelet innan det kom! Men hur ser det egentligen ut!? Hur kunde man tycka det var snyggt????

Tjaa.. nu blev det visst lite längre utlägg än tänkt.. och handlade inte bara om gamla spel... sorry!

/27 åringen

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Pong. Spelet som är äldre än en själv. Var ju kult redan när man föddes.

Solar Jetman. Sprang hem från skolan för att hinna spela lite extra. Som man kämpade på med det här underbara lilla liret.

Axeley. Shoot-em-ups dör aldrig. Från Space Invaders till Ikaruga. Känslan efter att ha klarat Axelay ordentligt sitter fortfarade fast.

Visa signatur

"The gate opens, the gate closes. It does not help."