Krönika: Vad är IRL?

Permalänk
Medlem

Åsikter är som rövhål: Alla har dem och de är alla fulla med skit!
(eftersom ordet alla även inkluderar min åsikt står det er fritt att avstå från att läsa vidare)

Det jag mest förundras över är hur många av swec-medlemmarna som ägnar så stor möda och energi på att kommentera allt och alla.

Moderatorer: Kunde inte krönikan få finnas, utan vidare diskussion?

De som vill kan då läsa den, andra inte. Några kan uppskatta den, andra inte.

Jag är ingen beundrare över någon kvasifilosofisk Attac-flata, men anser olikt vissa att Alma Mamela bara förmedlar sina egna och andras idéer och vad är så fel och konstigt med det?

/
Daniel
sångstuderande kulturbärare

Visa signatur

Asus A7V333, Sönderfryst xp1900+, xp1700+@3000+
Asus 8200t Gf 3 175/400@250/550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Precis! Mycket snack och lite verkstad. Vi får en lång redogörelse för vad Platon tyckte för att sen uppmanas att läsa om allt med en viss tanke i bakgrunden. Vi ska alltså göra allt tänkandet själv, så hon slipper. Det är roligare att läsa om någons tankar om nått, när personen i fråga verkligen har tänkt till och sedan disskutera om det, än att tvingas på ett ämne och sedan filosofera om det. Jag filosoferar väl om mina egna saker och om nån vill intressera mig för deras filosofier bör de banne mig ha nått intressant att komma med.

Sen verkar det som att många av de som här tycker att hon är "djup" helt enkelt inte fattar vad som står och direkt sätter etiketten "djup" på krönikan. Själv tycker jag att denna, precis som den andra, känns mycket krystad. Den är ett försök på att skriva djupa filosofiska rader men hugger i sten redan vid första spadtaget. Något djup når den aldrig.

Den avslutande sensmoralen är bra, men man kunde ha skippat skitsnacket innan.

Krönikan är lite pedagogiskt uppbyggd, även om det inte funkade på alla.

Det är meningen att man ska tänka själv! Men för alla som inte klarar det så ska jag förklara allt. Jag tror att hon försöker plantera en tanke och en fundering i huvudet på läsaren. Vad är verkligt och vad är inte verkligt? Internet är ju en kopia av en kopia är det verkligt?

Sedan tycker jag att hon förstör det hela lite med att ge det hon anser vara svaret på funderingarna i slutet, men det verkar ju uppenbarligen ha varit nödvändigt. (Eller så kanske hon fick betalt per ord. ) Internet är en del av den verklighet vi lever i och det är sannerligen en stor del av min. Jag tror och hoppas att det jag upplever här har ett värde.

Jag säger inte att krönikan är guds gåva till swecarna, men vissa som klagar verkar inte riktigt ha förstått den.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
Summering av artikeln:

* Platon ansåg att vi lever i en fantasivärld
* Han har fel
* Många anser att internet är en fantasivärld
* Dom har också fel

Jag har inget emot att dessa artiklar publiceras här, bandbredd är billigt

Delar din åsikt. Kommer ta tid innan alla förstår att världen på nätet är den samma som IRL. Det var länge sedan jag fejkade identiteter på Irc, det var roligt ungefär 5 min, sedan dess har jag strävat efter att föra samman dessa världar för mig själv. Det jag gör på nätet påverkar i väldigt stor grad mitt verkliga liv, handlar numera knappt något på stan, betalar mina räkningar på Internet och skriver till min mor istället för att prata i telefon.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Drabbel. Det enda som ens hade samband med det hela var det sista...
Fast jag vet inte. dom vågar nog vara kåta på nätet är det nog 100ggr mer på nätet än IRL.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Detta är fel forum för denna sortens artiklar, samt jag kan känna att jag håller med dreadlock en hel del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JZ0NiC
Drabbel. Det enda som ens hade samband med det hela var det sista...
Fast jag vet inte. dom vågar nog vara kåta på nätet är det nog 100ggr mer än nätet än IRL.

Svårt att definiera IRL, men vanligtvis menar då man inte sitter vid datorn. Vad är då telesex? Är det en nätföreteelse det också eller IRL? Blir ännu svårare nu med alla mobila datornätverk. Jag tycker IRL är ett begrepp som är luddigt. Varför skilja? Så slutklämmen på krönikan stämmer mycket bra med vad jag anser. Krönikan är inte typisk sweclockers, mer lik de inslag som 64bits brukar ha.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Bra skrivet tycker jag! massor med cred.

skulle bara villja lägga in ett ord i tråden om att folisofi inte hör hemma här.

Gö så här och ansträng er lite nu...
tänkt dig att du är på plats som du alltid drömt om.
tänk nu att dina när och kära är där.
tänk på det roliga ni har tillsammans.
tänk nu på va du tänkt.

det va väl trevligt?!

tanken är nått mycket viktigt för människan. vi tänker och vi lever.
att sitta och filosofera kan va det skönaste i världen ibland.

nu är det så att vissa har svårt att bara sitta och fundera men då är datorn ett utmärkt verktyg.
att få hoppa in i sitt favoritspel och bara försvinna från den verklighet som vi lever i är inte det skönt?
eller när man sätter sig och programerar lite, man bygger sina egna tankar och utopier. skönt eller hur?

så att säga att det inte hör hemma här är nog bara ovilja att försöka förstå de fina texter som publicerats.

till alma, "keep on keeping on..."

Visa signatur

"Duct Tape - It is like the Force. It has a light side and a dark side, and it holds the universe together"

Permalänk

Frågar ni mig är det en enorm skillnad mellan att umgås med någon över internet och att umgås med någon utanför internet.

Jag tippar på att den som spenderar mest tid i respektive sfär, om det nu skulle vara ett passande ord, också klarar av kommunikation och umgänge bäst i denna. Frågan är väl vad man själv anser vara viktigast.

Själv sätter jag det verkliga livet långt framför internet. Även om det är ett utmärkt forum för att utbyta åsikter och så vidare så tvivlar jag på att det någonsin kommer kunna simulera vissa saker som händer i det verkliga livet, till exempel beröring. Det är min personliga uppfattning att en ung person som väljer att enbart idka socialt umgänge via internet kommer att bli socialt handikappad senare i livet. Jag har själv träffat flera personer som knappt klarar av att föra en vanlig konversation. Barndomsåren är oerhört viktiga för vår psykiska utveckling.

Däremot inte sagt att det är totalt omöjligt att träffa folk via internet och sedan ha en "verklig" relation. Det har jag också sett hända, och det har slutat i riktiga vänskapsband. Men det förutsätter ju att man har social kompetens, det vill säga att med framgång kunna umgås och kommunicera med andra människor, så att man inte bara sitter och stirrar när man väl träffas på riktigt. En social kompetens som i alla fall jag inte tror finns att hämta ute på internet.

Visa signatur

There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot.

Permalänk
Medlem

Har inte läst artikeln men vill bara påpeka att Swec faktiskt har "Övrigt" delen. Hur mycket hårdvara snackas det där? Bara massa skitsnack i de forumen så varför skulle det vara fel att ha en artikel på nyhetssidan om annat än hårdvara?

Så länge man har 90%+ nyheter om hårdvara så ser jag inga fel med lite annorlunda nyheter ibland :).

Permalänk

Det är där Alma hör hemma verkar det som, ta en titt på vilka konstruktiva saker hon tillfört sweclockers: http://forum.sweclockers.com/search.php?s=&action=showresults...

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Är man skribent på sweclockers ska man åtminstånde ha intresse och möjligtvis mekat me datorer NÅN gång.
Ja tycker det verkar som Alma är på fel website, :(inte 1 inlägg i hårdvara (1 i mjukvara) sen i sommras) kan ha fel dock! Övrigtforumet ... jajja......hmmm.

För övrigt kan ni ta bort övriga ämnen om ni frågar mej. ha en bra dag!

Permalänk
Medlem

Tycker hon är duktig på att skriva.

kör hårt i forsättningen !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilsrock
Krönikan är lite pedagogiskt uppbyggd, även om det inte funkade på alla.

Det är meningen att man ska tänka själv! Men för alla som inte klarar det så ska jag förklara allt. Jag tror att hon försöker plantera en tanke och en fundering i huvudet på läsaren. Vad är verkligt och vad är inte verkligt? Internet är ju en kopia av en kopia är det verkligt?

Sedan tycker jag att hon förstör det hela lite med att ge det hon anser vara svaret på funderingarna i slutet, men det verkar ju uppenbarligen ha varit nödvändigt. (Eller så kanske hon fick betalt per ord. ) Internet är en del av den verklighet vi lever i och det är sannerligen en stor del av min. Jag tror och hoppas att det jag upplever här har ett värde.

Jag säger inte att krönikan är guds gåva till swecarna, men vissa som klagar verkar inte riktigt ha förstått den.

Givetvis ska man även tänka själv, men att göra allt själv gör inte krönikan intressant, utan tråkig. Jag menar, vem som helst kan lägga fram en frågeställning eller en tes som kan bli djup och filosofisk om man tänker efter och grubblar lite, men skriver man en krönika med filosofi som sidoämne så ska man faktiskt ha tänkt lite själv, lägga fram några intressanta idéer man har kommit fram till samt hur och deras bakgrund osv. Det gör hon inte. Henne krönika är sammanfattad:

Historik och info om Platons idévärld.

Lite ordbajs och några frågeställningar. (5 meningar varav 3 är frågor)

Uppmaning om att läsa om allt med "Internet som idévärld" i baktanke.

Slutkläm.

Ok. Vad är fel? Jo, det ska jag berätta. Punkt 2 är på tok för kort. Det ska vara ganska mycket ordbajs (Ordbajs är inte alltid dåligt. Faktum är att filosofi består mest av ordbajs. Dock intressant sådan.) och fler intressanta utläggningar om ämnet. Lite bakgrund till varför hon tycker som hon gör, hur hon kom att tänka på det, möjliga effekter av scenariot (dvs att folk anser att vad de gör på internet inte räknas) osv. Hon ska göra mig intresserad av ämnet! För att göra det krävs lite ansträngning! Att säga "Folk anser inte internetagerande vara på riktigt. Varför då?" räcker inte för att skapa en intressant krönika. Att sedan fylla ut det med historia gör inte saken bättre. Visst, att informera om Platons idé vilken hon senare utgår ifrån är helt ok, men det ska inte vara hela krönikan. När jag läser en krönika så är det inte för att jag vill friska upp grundskolans historia. Jag läser den för att jag vill bli engagerad, upprörd, intresserad, irriterad osv. För att lyckas med detta måste man visa vad som är intressant. Löp med mig halva vägen och ge mig peptalk så springer jag resten själv, men att ställa mig på ena sidan av Sahara och be mig springa till andra, aldrig!

Jag inser nu att jag verkar vara nån arg gammal bitter svenskalärare, men så är inte fallet. Jag blir bara så irriterad över (inte pga krönikan, för då hade den ju varit lyckad ) alla som hyllar den som nått mästerverk när det inte ens verkar ha lagts 10 min grubblingstid över idén efter att den kläckts. Idén har potential att bli djup, men krönikan är det inte!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Jag tycker en sida som profilerar sig så som Sweclockers gör inte bör ha sådant här på sin framsida.
Anledningen till att 99.9% av sweclockers läsare surfar hit beror på datahårdvara. De som vill läsa om Platon hittar det ganska lätt på andra sidor. Dit jag tycker Alba skulle vänt sig. Första krönikan var en annan sak. Det hade ganska mycket med användarna på Sweclockers att göra. För mycket beröm kan leda till missvisande av vad folk vill ha på sidan. Jag tror även att om krönikan skulle varit skriven av en man skulle den inte alls prisas lika mycket av vissa. Har svårt att tänka mig vissa som tycker den är så bra letar sig in på några filosofiska sidor inom kort.
Fram för tydligt profilerade sidor som man vet vad man får när man surfar in på. Så kan man skräddarsy sitt surfande bättre. Är till och med nästan tveksam till att alla dess MP3 spelare bör recenseras här. Kanske en liten systersite vore ett bättre alternativ. Eller ett namnbyte på siten.
Känns som 64bits/sweclockers/nordichardware är ganska samma sak nu. Saknar en mer specialliserad site med lite mer avancerad överclockning (och andra väldigt när besläktade ämnen typ kylning) och inte bara tester och rapportering av hårdvaran som kommer ut närmaste halvåret.

Tack för din sakliga kritik. Detta var precis vad jag efterlyste!

Jag tror att poängen med krönikan inte har att göra med hårdvara, utan med forum på Internet. Detta är som bekant en stor del av Sweclockers, och krönikan hör därmed också hemma här.

Däremot kanske krönikorna inte borde publiceras på förstasidan utan som trådar i ÖÄ, men det är väl upp till redaktörerna att bestämma.

Alma är förresten Edins syster för er som undrar.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override

Eftersom en bild/fotografi är konst, så kan bilden, fotografiet vara abstrakt.

Hon har tagit ett foto på ett objekt, men du kan ju inte se vad det är eller föreställer, det enda du ser är en massa mönster och linjer, kurvor osv.
Därför är bilden/fotografiet abstrakt anser jag. Dessutom så har ju bilden någonting med krönikan att göra.

Men för det så kan ett fotografi vara abstrakt.
Ett fotografi behöver inte föreställa något, bara för att det är ett fotografi.

men detta fotot är inte abstrakt, det är ju en kopia av ett abstrakt fota och föreställer därför ett abstrakt foto vilket gör detta foto till ett halt vanlig fotografi som avbildar ett abstrakt foto, bilden är alltså inte abstrakt,.

Lite intressant det där med platon, hon menar alltså att hon själv inte har några skillz och att det hon skrivit är direkt snott av någon annan. Skulle man följa Platon så skulle all pitatkopiering och upphovsrätter fara åt fanders...

saxat från susning...
"han menar att det våra sinnen uppfattar bara är skuggbilder av de eviga idéerna, som vi alla har sett innan vi föddes men numera glömt av och endast kan återerinra oss genom kontemplation. " Japp, det luktar copyright och upphovsrätts stöld på långa vägar här..

Permalänk

men wtf.

Så har man suttit och läst det hela i onödan.

Blir bara irriterad hur någon kan se något "djupt" i det hela :/

Inte särskillt imponerande att någon försöker utrycka sig på detta vis.

Inte för att jag är emot att den publiceras, men inte här!

Hade det vart en kille som skrivit det så hade det garanterat aldrig kommit ut här.

Kommer inte läsa om det kommer mer krönikor, det var riktigt dåligt och det har väl alla andra redan fattat utom ansvariga på sweclockers som publicerar det och sätter nytt bottenmärke
Någon i redaktionen måste ju vara tänd på henne...

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muppen100
Förstår inte vad dessa krönikor har med Sweclockers att göra. Trodde det här var en sida med teknisk inriktning, inte filosofisk. För övrigt tycker jag den här tjejens "krönikor" bara är konstiga.

Att du tycker att de är konstiga beror nog på att de just är filosofiska - ett språk som inte du talar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet avIcystriker
Detta förbannade ordet "ty", hon försöker verka så förbannat duktig. Hon tror hon är så djup och intelligent.

Hon är så förbannat duktig.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin Nordgren
men wtf.

Så har man suttit och läst det hela i onödan.

Blir bara irriterad hur någon kan se något "djupt" i det hela :/

Inte särskillt imponerande att någon försöker utrycka sig på detta vis.

Inte för att jag är emot att den publiceras, men inte här!

Hade det vart en kille som skrivit det så hade det garanterat aldrig kommit ut här.

Kommer inte läsa om det kommer mer krönikor, det var riktigt dåligt och det har väl alla andra redan fattat utom ansvariga på sweclockers som publicerar det och sätter nytt bottenmärke
Någon i redaktionen måste ju vara tänd på henne...

håller med dej ganska rejält, inte för att verka vara någon mansgris , du har rätt på alla punkter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract

Att du tycker att de är konstiga beror nog på att de just är filosofiska - ett språk som inte du talar.

Hon är så förbannat duktig.

Filosofi är läran om tänkandet. Den som ägnar sig åt filosofi kallas filosof.

vad jag vet så var det längesedan filosoferna slutade använda "ty" och andra "filosofiska" ord, ungefär 300 år sen, en filosof kan vara vem som helst, en riktig datornörd kan man nog säga är mer filosof än någon som verkligen kallar sig filosof för att just få lite inbillad status...

Hon är inte så förbannat duktig, så fort en text innehåller några udda meningar så tror dom flesta att den var skitsvår att skriva, jag kan ju säga att det är bra mycket svårare att skriva så att motagaren (lös målgruppen) förstår syftet. Att lägga fram en en raport skriven med dryga meningar och långa svaga stycken till en cs fjortis är ju som att vilja bli nerslagen.

som avslutning, om jag vill ha en krönika i detta slaget så läser jag väl hemmets Journal eller likande, ty det är där krönikor passar...

BTW alma har inte svarat på någon av kommentarerna om sina krönikor, iofs har ju ingen ställt en direkt fråga till henne heller.

Permalänk
Medlem

Fan vad folk klagar, det kan väl vara intressant att läsa annat än om nya moderkort ibland och att få sig en liten tankeställare.

Bra jobbat Alma

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Hon försöker "get laid" med någon av "de frälsta", det är min slutgiltliga teori.
För ingen vanlig människa kan gilla flummiga självgoda hobby-filosofer.

Har du inget konstruktivt att säga så säg inget. Fattar du inte själv när du går över gränsen?

Känner du dig kanske träffad? Många härinne borde göra det.

*varning*

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Har du inget konstruktivt att säga så säg inget. Fattar du inte själv när du går över gränsen?

Känner du dig kanske träffad? Många härinne borde göra det.

*varning*

så jävla rätt..

killen visste inte va han svammla om..

Clew, håller med..ni behöver ju inte läsa dom lixom..det är inte så att det hade kommit nån annan intressant nyhet istället för Almas krönika om den inte hade funnits där..många verkar tro det ..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Svårt att definiera IRL, men vanligtvis menar då man inte sitter vid datorn. Vad är då telesex? Är det en nätföreteelse det också eller IRL? Blir ännu svårare nu med alla mobila datornätverk. Jag tycker IRL är ett begrepp som är luddigt. Varför skilja? Så slutklämmen på krönikan stämmer mycket bra med vad jag anser. Krönikan är inte typisk sweclockers, mer lik de inslag som 64bits brukar ha.

Jag tycker det är otroligt lätt att definiera IRL. In real life. inte IFOAMIRL. (In Front Of A Monitor In Real Life)

När du fysiskt träffar en person. Att prata i telefon kan jag inte påstå är ens i närheten av att vara fysiskt där.
Du kan fortfarande alltid gömma dig så länge du inte står ansikte mot ansikte med en person och den anonymiteten gör att man kan nästan säga/"göra" vad som helst.

Men att tolka människor genom deras ord är inte detsamma som verkligheten där folk tolkar dina handlingar.
Visst ord är väl en handling det med, men så lätt att väva in den som läser det i nått helt annat bara genom att ändra vissa ord i en mening.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Delar din åsikt. Kommer ta tid innan alla förstår att världen på nätet är den samma som IRL. Det var länge sedan jag fejkade identiteter på Irc, det var roligt ungefär 5 min, sedan dess har jag strävat efter att föra samman dessa världar för mig själv. Det jag gör på nätet påverkar i väldigt stor grad mitt verkliga liv, handlar numera knappt något på stan, betalar mina räkningar på Internet och skriver till min mor istället för att prata i telefon.

Min åsikt ang. publicering? Det andra är inte mina åsikter utan en summering av artikeln som jag inte finner speciellt givande.

Efter att ha spenderat en tid på nätet så är verkligheten att man måste äta och sova (lägg in text om Maslows behovspyramid här och detta måste man göra IRL.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Har du inget konstruktivt att säga så säg inget.

Borde inte det samma omfatta krönikans skribent?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Känner du dig kanske träffad?

Eftersom jag skiljer mig i grundsynen gällande hennes glorifierande av "nörden" och dennes medium, så skulle det vara ganska konstigt om jag påverkades av dess konsekvenser.

Jag medger dock att det var lite väl grovt av mig och varningen säkert är rättfärdigad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
så jävla rätt..

killen visste inte va han svammla om..

Gjorde jag inte?
Utveckla?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k

Clew, håller med..ni behöver ju inte läsa dom lixom..det är inte så att det hade kommit nån annan intressant nyhet istället för Almas krönika om den inte hade funnits där..många verkar tro det ..

Ja!
Sweclockers tar efter aftonbladet: Kvanitet före kvalitet!
Halleluja!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock
Platon var ett praktexempel på ännu en filosof som luddat bort sig alldeles för långt från all rimlig reson och sans på samma sätt som alla kvasiintelligenta hobbytänkare som använder hans namn för att ge någon form av akatemisk botten i sina annars så urbota korkade idéer och tankar. Jag anser, vilket jag även står för till fullo, att krönikor som denna inte har något som helst att göra på en tekniksida som sweclockers.

Ett försök till att vara djup och analyserande resulterar endast i att bilden av krönikören som en rödvinsdrickande rödstrumpa som försöker verka långt mer akademisk än vad ladok visar, lyser igenom. Nej, lägg i från dig dina nyinköpta filosofiböcker och inse att du på intet sätt lever upp till den bild du målat upp av dig själv som fröken übertänkare och bespara oss detta kvasigenomtänkta skitsnack av dylik sort.

PS: Se det såhär: Platon menar att det finns en utopi som vi som människor är för begränsade för att nå. Tänk sedan en snickare som tillverkar den bästa och mest välbyggda stolen som man överhuvud taget KAN bygga. Tänk sedan en målare som målar av stolen så verklighetstroget en målare bara kan göra. Enligt platons funderingar är stolen endast en kopia av den utopiska stolen då vi människor inte är kapabla att tillverka något utopiskt. Bilden som sedan målades är ju då enbart en kopia av en kopia vilket alltid är skräp. Platon säger alltså att all konst och kultur är skit, och hur kan man ens tänka att använda en källa till inspiration som honom?

Välkomnar all kritik med öppna armar.

Ok lite cynisk och generaliserande här va? Vad har LADOK och rödstrumporna med hennes artikel att göra?
Kritik välkomnas alltid, men det ska då vara KONSTRUKTIV sådan. Ditt inlägg anser jag dock hamnar i kategorin påhopp, i synnerhet de två första styckena i ditt inlägg!
Således; Lugna ner dig...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Bra skriver återigen Alma. Tror du genom denna diskussion utifrån din artikel fått fram vad det är för folk på Sweclockers egentligen.

Bra jobbat.

Visa signatur

Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD5, X58 CPU: Intel Core i7 920 Quad Processor Mem: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX Windforce3 SLI Lagring: OCZ Vertex2 60gb&120gb (1TB Storage WD) @ Corsair 800D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capeman
Jag säger varken bu eller bä om krönikor på Sweclockers, men det här kändes dock lite mer som en avskrift av en gymnasieuppsats än en ren krönika.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumor_
Det var väldigt vad det var många som tyckte att innehållet krönikan var djupt eller svårt. Platons idévärld fick man väl lära sig om på gymnasiet om jag inte minns fel, så det borde väl inte vara så svårt att ta till sig. Jämförelsen av internet och platons skuggvärld känns en aning krystad tycker jag, eftersom man kan röra sig obehindrat mellan IRL och internet samt att somligt endast existerar på internet (inte är någon blek kopia från IRL). Kul att få lite filosofiska perspektiv på SweClockers i alla fall.

ovanstående sammanfattar det jag tycker rätt bra
hon får gärna fortsätta skriva på Swec och jag kommer läsa alla krönikor, även om den kändes lite halvfärdig så är den (för mig) mer intressant/läsvärd än vissa hårdvaronyheter

sedan måste jag beundra följande komentar eftersom den är så väl genomtänkt och visar vad som saknas för att publicera krönikan på "mer prestigefylld" site/skrift

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Givetvis ska man även tänka själv, men att göra allt själv gör inte krönikan intressant, utan tråkig. Jag menar, vem som helst kan lägga fram en frågeställning eller en tes som kan bli djup och filosofisk om man tänker efter och grubblar lite, men skriver man en krönika med filosofi som sidoämne så ska man faktiskt ha tänkt lite själv, lägga fram några intressanta idéer man har kommit fram till samt hur och deras bakgrund osv. Det gör hon inte. Henne krönika är sammanfattad:

Historik och info om Platons idévärld.

Lite ordbajs och några frågeställningar. (5 meningar varav 3 är frågor)

Uppmaning om att läsa om allt med "Internet som idévärld" i baktanke.

Slutkläm.

Ok. Vad är fel? Jo, det ska jag berätta. Punkt 2 är på tok för kort. Det ska vara ganska mycket ordbajs (Ordbajs är inte alltid dåligt. Faktum är att filosofi består mest av ordbajs. Dock intressant sådan.) och fler intressanta utläggningar om ämnet. Lite bakgrund till varför hon tycker som hon gör, hur hon kom att tänka på det, möjliga effekter av scenariot (dvs att folk anser att vad de gör på internet inte räknas) osv. Hon ska göra mig intresserad av ämnet! För att göra det krävs lite ansträngning! Att säga "Folk anser inte internetagerande vara på riktigt. Varför då?" räcker inte för att skapa en intressant krönika. Att sedan fylla ut det med historia gör inte saken bättre. Visst, att informera om Platons idé vilken hon senare utgår ifrån är helt ok, men det ska inte vara hela krönikan. När jag läser en krönika så är det inte för att jag vill friska upp grundskolans historia. Jag läser den för att jag vill bli engagerad, upprörd, intresserad, irriterad osv. För att lyckas med detta måste man visa vad som är intressant. Löp med mig halva vägen och ge mig peptalk så springer jag resten själv, men att ställa mig på ena sidan av Sahara och be mig springa till andra, aldrig!

Jag inser nu att jag verkar vara nån arg gammal bitter svenskalärare, men så är inte fallet. Jag blir bara så irriterad över (inte pga krönikan, för då hade den ju varit lyckad ) alla som hyllar den som nått mästerverk när det inte ens verkar ha lagts 10 min grubblingstid över idén efter att den kläckts. Idén har potential att bli djup, men krönikan är det inte!

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Borde inte det samma omfatta krönikans skribent?

Eftersom jag skiljer mig i grundsynen gällande hennes glorifierande av "nörden" och dennes medium, så skulle det vara ganska konstigt om jag påverkades av dess konsekvenser.

Jag medger dock att det var lite väl grovt av mig och varningen säkert är rättfärdigad.

Gjorde jag inte?
Utveckla?

Ja!
Sweclockers tar efter aftonbladet: Kvanitet före kvalitet!
Halleluja!

Ja, om du tror att hon försöker "get laid" med nån av de högre uppsatta på swec så anser jat att du inte vet vad du snackar om..

har jag fel?

sen kan du säga att det va ett skämt eller att du "tog i" lite..men du får stå för vad du säger tycker jag.

Vadå "Ja!"?

så du tror att dom väljer Almas krönika istället för nån intressant hårdvarunyhet? är du lite dum eller?

Citat:

Sweclockers tar efter aftonbladet: Kvanitet före kvalitet!

Aftonbladet är en blaska som på många sätt "gör" sina egna nyheter..tycker nog inte att Sweclockers gör det, och dom publicerar inte onödigt tjaffs även om det inte kommit nån nyhet på 1-2 dagar..så den jämförelsen var inte så bra tyckte jag!

Tror du verkligen att dom publicerar hennes krönika för att "fylla på" med nyheter när det är lite tomt inom hårdvarufronten? bara för att ha nåt att "visa upp"?

Please..=/

Swec tar efter aftonbladet?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vetebulle
Frågar ni mig är det en enorm skillnad mellan att umgås med någon över internet och att umgås med någon utanför internet.

Jag tippar på att den som spenderar mest tid i respektive sfär, om det nu skulle vara ett passande ord, också klarar av kommunikation och umgänge bäst i denna. Frågan är väl vad man själv anser vara viktigast.

Själv sätter jag det verkliga livet långt framför internet. Även om det är ett utmärkt forum för att utbyta åsikter och så vidare så tvivlar jag på att det någonsin kommer kunna simulera vissa saker som händer i det verkliga livet, till exempel beröring. Det är min personliga uppfattning att en ung person som väljer att enbart idka socialt umgänge via internet kommer att bli socialt handikappad senare i livet. Jag har själv träffat flera personer som knappt klarar av att föra en vanlig konversation. Barndomsåren är oerhört viktiga för vår psykiska utveckling.

Däremot inte sagt att det är totalt omöjligt att träffa folk via internet och sedan ha en "verklig" relation. Det har jag också sett hända, och det har slutat i riktiga vänskapsband. Men det förutsätter ju att man har social kompetens, det vill säga att med framgång kunna umgås och kommunicera med andra människor, så att man inte bara sitter och stirrar när man väl träffas på riktigt. En social kompetens som i alla fall jag inte tror finns att hämta ute på internet.

Jag vill diskutera din personliga uppfattning om den unga personen. En ung person som väljer att "enbart" idka socialt umgänge via internet kommer att bli socialt handikappad senare i livet. Först och främst, det är nog omöjligt att ENBART idka socialt umgänge via internet. För det andra undrar jag hur unga personer gjorde för 50 år sedan, när internet inte fanns. Var alla socialt begåvade då? Det fanns nördar då också. Oerhört ensamma nördar. Den enda kontakt de någonsin fick var med sin egen familj eller med andra lika ensamma nördar, I BÄSTA FALL! I just det här avseendet ser jag internet som en enbart positiv utveckling.

Jag undrar varför du ser ner på de här personerna. De som inte har samma sociala begåvning som du har. Och varför du inte kan unna dem den här kontakten som de får via internet. En kontakt som de kanske aldrig kunnat ta åt sig annars. Däremot tycker jag som du att relationer och kontakter i verkligheten betyder mer än de man har på internet. MEN! Om man inte har några vänner i verkligheten kan jag absolut förstå att man hellre sitter framför datorn och pratar med sina vänner där.

Jag tror att internet är en oerhört viktig del av många människors liv och jag ser inget ont i det. Det finns många exempel på människor med svåra problem(psykiska), t.ex. sociala fobier, som haft jättestor hjälp av internet och datorer. Min pappa är psykolog och arbetar med sådana här fall. Han tycker att internet är ett utmärkt redskap i att hjälpa de här människorna på traven. Att hjälpa dem att ta dom där första stegen mot ett normalt liv.

Vad jag vill ha sagt är att social kompetens inte är något självklart och att internet kan vara ett bra komplement för dom som inte har den kompetensen. Och jag tycker att du ska försöka se utanför din egna förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Borde inte det samma omfatta krönikans skribent?

Eftersom jag skiljer mig i grundsynen gällande hennes glorifierande av "nörden" och dennes medium, så skulle det vara ganska konstigt om jag påverkades av dess konsekvenser.

Jag medger dock att det var lite väl grovt av mig och varningen säkert är rättfärdigad.

Gjorde jag inte?
Utveckla?

Ja!
Sweclockers tar efter aftonbladet: Kvanitet före kvalitet!
Halleluja!

Ja, om du tror att hon försöker "get laid" med nån av de högre uppsatta på swec så anser jat att du inte vet vad du snackar om..

har jag fel?

sen kan du säga att det va ett skämt eller att du "tog i" lite..men du får stå för vad du säger tycker jag.

Vadå "Ja!"?

så du tror att dom väljer Almas krönika istället för nån intressant hårdvarunyhet? är du lite dum eller?

Citat:

Sweclockers tar efter aftonbladet: Kvanitet före kvalitet!

Aftonbladet är en blaska som på många sätt "gör" sina egna nyheter..tycker nog inte att Sweclockers gör det, och dom publicerar inte onödigt tjaffs även om det inte kommit nån nyhet på 1-2 dagar..så den jämförelsen var inte så bra tyckte jag!

Tror du verkligen att dom publicerar hennes krönika för att "fylla på" med nyheter när det är lite tomt inom hårdvarufronten? bara för att ha nåt att "visa upp"?

Please..:rolleyes:

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal