Permalänk
Medlem

Modda DVD Eject-knapp

Bygger en hemmabyggd HTPC och har precis fått hem en slot-load-DVD från en bärbar. Någon som vet om man kan bygga en egen eject-knapp? Jag vill inte sätta en knapp precis under hålet till DVD insatsen där originalet sitter och skära ett hål. Om det går att bygga en egen knapp, var sätter man den? Var kan man få tag på delar?

Tack

Permalänk
Avstängd

inte för att jag är expert på DVDner. men det lär ju funka emd vilket tryckknapp som helst.. koppla den sedan till den punkt där orginal knappen sitter (lär förbruka garantin)

Visa signatur
Permalänk

det förbrukar garantin ja, men skruva isär spelaren och lokalisera den lille tryckknappen, brukar va en liten svart rund sak...

kolla var dess 2 poler sitter, löd dit två sladdar.
sen köper du en snygg återfjädrande knapp (Finns assnygga på Elfa, dyra dock) och löder på sladden, enkelt, tar max 5 minuter...

sen placerar du knappen där du vill ha den typ...

Permalänk
Medlem

Beror på vilken dvd-rom du har men här är en guide för pioneer 120S

http://www.zapwizard.com/Guides/DVD/Eject/Index.htm

lycka till.

Visa signatur

Athlon XP 2500+ @ 2039Mhz, ABIT AT7-MAX2, 512MB RAM, Asus Radeon 9600SE, 2st Phillips 17" CRT, Asetek Waterchill.

Permalänk
Medlem

ontopic: jag har sett att dem bytt ut den vanliga knappen mot en i plexi med en lysdiod i (rätt stor knapp)

offtopic: jag känner en som har gjort en egen sån HTPC han har gjort ett ggrymt snyggt chassi; när man trycker på en knapp så reser sig en skärm som legat gömd i chassit:) grymt snyggt det borde du också ha:)

Visa signatur

Men du e ett mongo, du

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha!

Hittade dock en enkel lösning:

http://www.htpcnews.com/main.php?id=controllermod1

Permalänk
Avstängd

jo.. sådär har jag gjort på en HTPC till präonne.. de har den i en gammal cd-spelare och jag har kopplat knappparna på cd-spelaren till en gamepad. fast gamepadden kan bara ejecta DVD'n när du är i windows.. så du kan inte köra ut trayen i bios läge eller om du vill boota osv..

Visa signatur