swaret - hämta grub genom internet?

Permalänk
Medlem

swaret - hämta grub genom internet?

jag lyckades inte installera Grub genom sourcen, troligtvis någon kompilator jag inte har etc, jag har lagt till mirror.pudas.net osv i /etc/swaret.conf, hur hämtar man grub nu? jag sökte efter grub men inget hittades... tänkte försöka installera om Grub eftersom jag får Error 15 vid uppstart, har sökt efter det på google och här på sweC - utan resultat... vad ska jag göra?

EDIT: kör slack 10.0 med swaret 1.6.2-1
EDIT2: verkar vara något lustigt med swaret, hittar absolut inget vad jag än söker på :S
installerade swaret genom .tgz

//ErikHK

Permalänk
Hedersmedlem

Man måste väl uppdatera swaret har jag för mig, så att den kollar upp vilka paket som finns osv...

http://swaret.sourceforge.net/modules.php?op=modload&name=FAQ...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

www.linuxpackages.net

grub finns inte med i slack alls så du kan inte få det med swaret annars öppna /etc/swaret.conf och skriv current istället för 10.0 och sen kör
swaret --update
sen
swaret --upgrade .
glöm ej "." puzzzzZZzzZZGERSAWETAew6"#¤%

Permalänk
Medlem

o tack! nu kan jag köra grub i terminalen, men hur får jag grub i MBR eller vad det heter? :/
jag tror det är därför jag får Error 15...
jag kan ändå boota datorn med bootdiskett med SYSLinux på, men det är ändå ganska viktigt :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
o tack! nu kan jag köra grub i terminalen, men hur får jag grub i MBG eller vad det heter? :/
jag tror det är därför jag får Error 15...
jag kan ändå boota datorn med bootdiskett med SYSLinux på, men det är ändå ganska viktigt :/

grub-install --root-directory=/boot /dev/hda om du har grub i /boot och ska ha det i MBR på hda.

Edit: Det blev visst en smiley, men det ska stå = / utan mellanrum.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

tack! det löste det, kommer nu in i grub> men vet inte vad jag ska skriva.
eller måste jag ändra i grub.conf för att det ska funka först eller vad?

Permalänk
Hedersmedlem

Visserligen för Gentoo men beskriver ändå bra hur man konfar GRUB...

http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml?part=1...

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

ok, men när jag skriver det där (fast jag byter ut gentoo-kärnan mot min vmlinuz-ide-2.4.26) i grub.conf så hamnar jag ändå där i grub>, men jag har inget bra att skriva när Grub är fixat så är allt frid och fröjd

Permalänk
Medlem

egentligen så varför grub? imho suger grub inte enligt alla men........

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
ok, men när jag skriver det där (fast jag byter ut gentoo-kärnan mot min vmlinuz-ide-2.4.26) i grub.conf så hamnar jag ändå där i grub>, men jag har inget bra att skriva när Grub är fixat så är allt frid och fröjd

Det står lite längre ner.

grub> root (hd0,0) (Specify where your /boot partition resides) grub> setup (hd0) (Install GRUB in the MBR) grub> quit (Exit the GRUB shell)

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

joo, jag gjorde det där, men det går inte iaf =/ =/
både gjort i terminal i flux och i bootup det står att allt "succeeded", men sen kommer det där
grub>
upp igen... =/ skriver man quit efter det där så står det "unrecognized command"

Permalänk
Medlem

Har du provat använda configfile? Exempelvis "configfile /boot/grub/grub.conf".

Det är nog inte så du vill ha, men om det går så kommer du in i Slackware iallfall.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

lajnold: det blev kernel panic på det :S

jag är jättenoob inom detta område, så jag tänkte ni kunde se över min grub.conf

default=0 timeout=10 splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz NÖDVÄNDIGT? title=Slack 10.0 root(hd0,0) kernel /boot/vmlinuz-ide-2.4.26 OSÄKER initrd /boot/vmlinuz-ide-2.4.26 OSÄKER

EDIT: funkar nu!!

* kernel /boot/vmlinuz
*initrd /boot/initrd.gz

skulle det vara!!
tack alla