Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

AMD 64 3400, värmeproblem.

Min processor idlar cirka 57 grader vilket jag har förstått är på tok för varmt. Bios är uppdaterat + artic kylpasta. Systemtemp 36 grader.
Visar bios fel eller är nåt galet?

Visa signatur

AMD 64 Athlon 3400+ | Abit NF8 | Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB | Samsung SATA 160 GB | SoundBlaster Audigy 2 | Gainward GeForce 6800LE 128MB DDR | Chieftec S564 Midi Tower ATX Svart

Permalänk
Medlem

prova att köra prime...
startar den inte om eller räknar fel så visar den helt galet.

Permalänk
Medlem

Vilket test ska jag köra i prime?
När jag känner på kylaren så är den bara lite ljummen. När jag lagt på ny kylpasta (precis efter att datorn varit igång) så har processorn inte varit speciellt varm, borde man inte nästan bränna sig om den ligger på cirka 57 grader?.
Bios är uppdaterat. Kan jag lita på tempsensorn?
Har tidigare prövat att köra med öppen låda + en stor bordsfläkt som blåste rakt in i lådan. Då fick jag bara ner tempen med tre grader, sys 33, cpu 54. Borde inte tempen gått ner betydligt mer med tanke på att det strömmade in mycket mer kall luft i lådan?

Visa signatur

AMD 64 Athlon 3400+ | Abit NF8 | Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB | Samsung SATA 160 GB | SoundBlaster Audigy 2 | Gainward GeForce 6800LE 128MB DDR | Chieftec S564 Midi Tower ATX Svart

Permalänk

Abit korten visar några grader varmare än andra kort
Så den temp du har är inte så dum ...

Själv sitter jag med en Thermalright kylare och en Papst fläkt (90 mm)
Idla ca 40-42C Fullload 54-55C

Min sys temp ligger på 28-29C
Går aldrig upp över 30C

In med mer chassifläktar så ska du se att de löser sig

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzplutozz
Abit korten visar några grader varmare än andra kort
Så den temp du har är inte så dum ...

Själv sitter jag med en Thermalright kylare och en Papst fläkt (90 mm)
Idla ca 40-42C Fullload 54-55C

Min sys temp ligger på 28-29C
Går aldrig upp över 30C

In med mer chassifläktar så ska du se att de löser sig

Med tanke på att jag körde en bordsfläkt som sprutade rakt in i öppen låda så kan väl inte några extra chassifläktar hjälpa?

Visa signatur

Permalänk

Kolla så inte kylaren är packad full med damm
Rengjorde min nyss och vips var jag nere omkring 5 grader kallare under load

Om damm sätter igen kylaren så kyls den sämre ...
Jag blåste bort allt damm från kylaren med en burk från Biltema ...Luft på burk ...
Dyrt som fasen 89.90 kostar den

Annat fall har du ej satt på kylaren rätt, montera om den och ha bara ett tunt lager as5
Du ska vara noga med att rengöra ...Kemisk bensin finns på OK för under 30 spänn

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekka2k
Vilket test ska jag köra i prime?
När jag känner på kylaren så är den bara lite ljummen. När jag lagt på ny kylpasta (precis efter att datorn varit igång) så har processorn inte varit speciellt varm, borde man inte nästan bränna sig om den ligger på cirka 57 grader?.
Bios är uppdaterat. Kan jag lita på tempsensorn?
Har tidigare prövat att köra med öppen låda + en stor bordsfläkt som blåste rakt in i lådan. Då fick jag bara ner tempen med tre grader, sys 33, cpu 54. Borde inte tempen gått ner betydligt mer med tanke på att det strömmade in mycket mer kall luft i lådan?

Förmodligen bara felvisning då om du har monterat om flänsen..

kör torture test -> t.ex blend... går den i nån timme så ska det inte va nån fara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
Förmodligen bara felvisning då om du har monterat om flänsen..

kör torture test -> t.ex blend... går den i nån timme så ska det inte va nån fara

Körde torture test "blend" i lite mer än en timme utan problem (inga error). Tempen steg enligt mobot till cirka 71 grader (+ - ett par grader) på processorn och höll sig där. Systemp cirka 51 grader. Har prövat att vända kylaren 180 grader men det gör ingen skillnad.
Damm finns det inget i burken då den är ny.
Hur får man reda på det faktiska tempen? Det kan ju inte spela någon roll vilket program man använder efterssom alla program mäter från samma sensorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Why do I take such a careless view of temps? Mainly because motherboard diodes are highly inaccurate. I've had same identical mobos, same clock, same HSF side by side vary by 15C!!! Also a simple bios change can change your temps by 20C!!! Temps are only valid in a relative sense. On your board when comparing different cooling solutions.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

http://forum.abit-usa.com/showthread.php?threadid=72496&perpa...

På sida 4 hittar du en länk till ett beta-BIOS som visar lite mer korrekta temperaturer.