Thunderbird - SMTP-problem

Permalänk

Thunderbird - SMTP-problem

Jag har tre konton kopplade till Thunderbird under Win XP. Ett Telia-konto (har Telias ADSL), och två Gmail-konton. Ett för oss båda (Telia) sen varsitt Gmail alltså.

Jag har dock ett problem. När jag skickar mail med min adress, hamnar kopian i Skickat-mappen för bådas konto. Jag har ändrat under Egenskaper att den ska läggas i min Skickat-mapp men det gör inte det. Till saken hör, att jag tror att SMTP:n som används för att skicka mail, är Telias. Jag har märkt att när jag försöker skicka större filer - uppåt tio meg och mer - som attachments, kommer de inte fram alls. Dessutom det här med skickat-kopiorna som alltså läggs i Telia-kontots Skickat-mapp trots att jag ändrat.

Jag tror att Telias SMTP inte tillåter så stora mail som jag försöker skicka ibland och därför vill jag ändra i prefsen så att Gmail-kontona kör med Gmails SMTP och Telia-kontot med Telias. Hur gör jag det? Jag har inte hittat det under Egenskaper så jag vet inte hur jag ska ändra.

Hjälp mig!

EDIT: Jag har nu ändrat och allt funkar UTOM EN SAK!! Jag kan inte ta emot mejl till mitt Gmail-konto. Det andra kontot kan ta hem mejlen från servern och även Telia-kontot. Samtliga konton kan skicka. Men bara mitt är oförmöget att ta emot mejl. Jag har kollat på Gmails webmail och mejllen finns där men jag får inte hem dem, det står bara "no mail on server" eller nåt sånt, inte ens ett felmess. Det sjuka är att jag har exakt lika inställningar som för det andra Gmail-kontot så det BORDE funkar att ladda hem grejorna. Men det gör det inte.

Jag har angett Gmail som SMTP enligt min fråga ovan också, mitt konto står angivet under SMTP, kan det ha betydelse eller vad fan händer??

Visa signatur

henrik