Varför "tänker" min hdd hela tiden?

Permalänk
Medlem

Varför "tänker" min hdd hela tiden?

Jo ni vet på ett ungefär hur det låter när man drar hem filer (hdden surrar om man nu ska säga så)
Saken är att min låter så konstant eller med jämna tidsintervall
börjar bli rädd att det är något fel på min 36gb raptor.
Jag laddade ner program från WD's hemsida för att se om det möjliigtvis är något fel med hdden men den hittade inget.

Vad tror ni?

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det är fel på hårddisken. Kolla om det är något som går i bakgrunden, defragmentera partitionerna och se över inställningarna för växlingsfilen.

Permalänk
Medlem

Hmm.. 36 gb hd ??? Antar att den e ganska lastgammal eller har jag fel... Man ser ju knappt sånna numera... Menar är den några år på nacken så faller den ihop förr eller senare så ta backup medans tid är...

Jag hade till och med en 160 gb disk som var knappt 1 år gammal som föll ihop helt, men fick en ny direkt på garantin..... så allt kan hända

Visa signatur

Fear

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear
Hmm.. 36 gb hd ??? Antar att den e ganska lastgammal eller har jag fel... Man ser ju knappt sånna numera... Menar är den några år på nacken så faller den ihop förr eller senare så ta backup medans tid är...

Jag hade till och med en 160 gb disk som var knappt 1 år gammal som föll ihop helt, men fick en ny direkt på garantin..... så allt kan hända

Du har nog ganska fel, 36 GB Raptor är bland det snabbaste och bästa man kan ha som systemdisk.
http://www.westerndigital.com/en/products/Products.asp?DriveI...
Finns iofs 74GB nu, men den kostar!

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear

LOL!

Till topic:
Vad jag har förstått så låter raptorn ganska mycket, det är kanske detta som låter. Om det nu inte skulle vara något fel utan att den ska "varva" hela tiden så rekomenderar jag gummiupphängning då detta tar bort nästan allt av "arbetsljudet" från hårddisken.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
LOL!

Till topic:
Vad jag har förstått så låter raptorn ganska mycket, det är kanske detta som låter. Om det nu inte skulle vara något fel utan att den ska "varva" hela tiden så rekomenderar jag gummiupphängning då detta tar bort nästan allt av "arbetsljudet" från hårddisken.

Jo, raptorn låter en del då den arbetar, helt klart. Hd-lampan är rätt överflödig... Men i idle så är den nästan tyst, förutom en svagt vinande ljud. Nu kanske jag har missförstått problemet i topic men om hårddisken står och jobbar i tid och otid så låter det mer som ett mjukvarumässigt problem.