Permalänk
Medlem

Visit eller Wasadata i Linköping?

SUBnet i Linköping har ju lagt ner och nu gäller Visit eller Wasadata. Jag har redan valt Wasadata med har stött på problem p.g.a. att dom tillämpar "trafficshaping". Jag har fått rekommendationer att p.g.a. detta byta till Visit10Mbit.

Hur gör ni andra från Lkpg?

Permalänk
Medlem

Kör BBB VDSL 12/9mbit istället. Tråkiga är dock att knappast finns platser kvar dock i stationerna:(

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk

Mina erfarenheter av Visit är endast negativa. t.ex. om det gick ner en fredagkväll (vilket hände rätt många gånger) så fick man gott vänta till på måndag igen innan det kom igång då deras enda helgjour var en personsökare där ingen svarade om man skickade ett meddelande. Dessutom så körde dessutom visit med trafficshaping ett tag och svarade med att det var "praxis i den branchen" när man frågade varför.
Så med mina erfarenheter av Visit så kan jag inte rekomendera det. Vet dock inte hur Wasadata är och jag vet heller inte om visit fortfarande kör med trafficshaping.

Permalänk
Medlem

Jag har 2 kompisar som kör med visit nu och är jätte nöjda. Vet att dom kanske inte varit så jätte bra förrut som polarna är nöjda nu iaf. själv har jag precis fått mitt 24/1 adsl2+ från BBB. fick ca 12mbit med 2050m till station.

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att det är mycket nära att jag säger upp mitt abonnemang omgående hos Wasadata, sämsta internetleverantören jag _någonsin_ har stött på. Blir det inte markant förbättring denna veckan kommer jag att byta till Visit.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk

Jag har hört minst skit om Visit, så det är kanske det du ska satsa på. Det verkar strula något otroligt för de som valde Wasadata.

Permalänk
Medlem

Någon ny rapport om vad man rekommenderas välja? Flyttar till studentbostad i Augusti, så det vore skönt att veta.

Permalänk
Medlem

Det var en hel del strul i början (speciellt för Wasadata) men jag tror att båda operatörerna fixat till sina nät nu. Jag har själv Visit som leverantör och det fungerar faktiskt helt klockrent. Det kommer även komma lite nya roliga tjänster till hösten så det finns saker att se fram emot...

Permalänk
Medlem

JohanS, som jag förstått är det inte full duplex, vilket känns lite dumt. Är det något som kommer förändras?

Permalänk

Jag får visit KabelSPA om 1 vecka 8/1 mb ... jag hoppas det funkar.. hatar jävla netsplits , fördröjningar och trfik begränsningar o skit.. det ska funka perfekt

Visa signatur

En gång var min dator så snabb att jag inte hann se hur den gick sönder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roofa
JohanS, som jag förstått är det inte full duplex, vilket känns lite dumt. Är det något som kommer förändras?

Det stämmer att nätet är 10 Mbps halv duplex. Detta är inte på grund utav någon begränsande utrustning utan är av historiska skäl - det var så tidigare när nätet var "hubbat". Att ha kvar halv duplex är ju dessutom jättebra för ISPerna - man håller ner folks tankande samtidigt som man fortfarande kan kalla det för "10 Mbit" utan att ljuga. Vissa nyare områden hade länge 100 Mbps (full duplex) men numera är alla hårdlåsta till 10 Mbps av rättviseskäl. Efter den kontakt jag haft med ISPerna och nätägaren (Utsikt) så verkar inte någon uppgradering av nätet (vad gäller porthastigheten) vara aktuell inom den närmsta tiden. Men vi får väl se vad som händer...

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vilken leverantör man ska välja idag då?

Permalänk

Visit är uppköpta av ComHem. Jag har Visit sedan 2 år och är helt nöjd. 8/2 ADSL.

Permalänk

banhof har visst en 10/100 tjänst i stadsnätet...men om den är bra vet jag inte...

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk
Medlem

I studentnätet går det väl bara att ha antingen Visit eller Wasadata? Någon som hört nått om högre hastigheter?

Har haft Wasadata i ett år och det har fungerat utmärkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
I studentnätet går det väl bara att ha antingen Visit eller Wasadata? Någon som hört nått om högre hastigheter?

Ja, det är fortfarande Wasadata och Visit som gäller i studentnätet. Det är alltså inte samma nät som stadsnätet (som t.ex. finns i "Människo-Ryd"), där man kan välja bland flera olika operatörer, men där också priset är något högre. Även 10 Mbps halv duplex gäller - jag får dock själv ut max c:a 8/8 Mbps hos Visit, tror det är liknande hos Wasadata.

Enligt en undersökning som nätägaren Utsikt gjort så är över 80% av studenterna nöjda med sin anslutning. Angående önskemålen om högre hastighet säger marknadschefen: "Vi är medvetna om att det finns önskemål om ännu högre kapacitet och vi ska försöka erbjuda detta i framtiden". Om jag inte minns fel så går avtalet med Visit och Wasadata ut nästa vår (typ april 2008), så innan dess lär väl inget hända. Sedan måste troligtvis en ny upphandling göras, om de inte helt enkelt bara slår ihop studentnätet med stadsnätet.

Permalänk
Medlem

Är inte allt för lång tid kvar tills April 2008. Men det känns faktiskt lite segt med 10 mbit med tanke på vilken bandbredd som krävs för att se HD-filmer med hyfsad kvalité.

Min anslutning hos Wasadata har fungerat förvånansvärt bra. Så jag är också nöjd med min, även om en 100 mbits anslutning helt hade varit att föredra. Håller tummarna

Permalänk
Medlem

Kör på Wasadata och visst har det varigt stabilt. Men jag får sällan över 6-7 mbit åt något håll (lite bättre upload än download möjligtvis).
I bästa fall får jag 8 mbit men 8 mbit nerladdning får man knappt ens internt inom nätet.

Är man van vid t.o.m. Comhem på 24/1, som hållar vad de lovar, så känns det segt. Man kan utan problem tanka i 24 mbit ner och skicka i 1 mbit med ComHem så det är en fröjd att komma hem till föräldrarna. Uploaden på 1 mbit är förstås helkass (om man vill betala för det kan man visserligen få 8 mbit vilket säkert utklassar Wasadatas "10" mbit).

Som det brukar sägas. Har man Wasadata så är Visit bättre och har man Visit så är Wasadata bättre.
Sanningen är väl att båda är lika kassa
Mitt intryck är att Wasadata är snäppet stabilare medans Visit snäppet snabbare men i praktiken är skillnaderna väldigt små (och det beror kanske mest på om man har tur/otur med lokala problem osv.) - Visits högre pris ska enligt dem själva ge tillgång till bättre peering och bättre support, vilket verkar vara skitsnack i båda fallen.

Permalänk

Ska man spela så har iaf visit bättre ping till dom flesta serverar än vad Wasadata har .

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk
Medlem

Ni som har Wasadata här i Linköping, vad tycker ni om deras begränsning av fildelning då? Jag tankar för tillfället ner Ubuntu Linux via torrent och maxar 65k-80kB/sek med mitt 10Mbit. Tror att jag ska be Wasadata tanka ner min studentlicens av Pro/Engineer från skolan och bränna ut det åt mig. Lär väl ta lite tid med den här farten sen.

Upplever ni samma sak?

Wasadata:

Citat:

Den senaste tidens problem med nätet verkar bero på någon sorts attack till/från Internet på grund av virus/maskar eller
annan elak programvara och ett ökade av fildelning vilket har lett till nuvarande problem.

För att få nätet att fungera bra för er studenter att surfa, maila och utföra era skolarbeten hemifrån så tvingas vi nu begränsa fildelningen.
Med detta hoppas vi få rätsida på problemen och att nätet åter ska bli stabilt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fräd
Ni som har Wasadata här i Linköping, vad tycker ni om deras begränsning av fildelning då? Jag tankar för tillfället ner Ubuntu Linux via torrent och maxar 65k-80kB/sek med mitt 10Mbit. Tror att jag ska be Wasadata tanka ner min studentlicens av Pro/Engineer från skolan och bränna ut det åt mig. Lär väl ta lite tid med den här farten sen.

Upplever ni samma sak?

Nej. Eller ja, WasaData har ju haft seriösa problem sen ~skolstarten men några direkta effekter av den "begränsade fildelningen" har jag inte märkt av.

Tankar atm. i ~300+ KB/s och skickar i ~100 KB/s via torrent och ~100 KB/s via en VPN. Märkte ett ordentligt lyft idag med vissa saker över nätet (ex. UDP VPN tunneln som varigt helt obrukbar tills idag).

Nog går hastigheter emellanåt extremt segt men jag har inte sett några egentliga samband mellan fildelning och hastighet.

Hursom så är det här helt värdelöst, wasadata får fixa sitt pronto annars blir det ISP-byte. Visit verkar dock inte felfritt heller även om de förstås under senaste perioden varigt bättre. Men jag har inte så lust att betala flyttavgift osv. utan att märka någon egentlig skillnad.

Vad som behövs är ett ordentligt nät, som nätet ser ut nu är det pinsamt.

Permalänk
Medlem

Går i kanske 10kb/s för mina torrents och nätet är segt som sirap just nu. Jävla skit att det ska börja strula, har aldrig haft problem förut. Jag betalar för 10mbit och inte ska de då reglera vad jag gör med min bandbredd, borde kunna sitta och pumpa linan fullt dygnet runt utan att Wasadata ska bry sig.

Är det någon förbättring inom sikte eller är det bara att byta?

Är visit bättre? Kanske dags för ett byte.

Permalänk
Medlem

Kör Visit, och kommer åtminstone upp i 800 KBps ned och 400 KBps upp, (har inte testat mer). Era hastigheter låter ju hemska.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Ojoj, du måste haft tur. Aldrig hört någon på studentnätet (wasadata eller visit) som kommigt upp i sådana siffror. Du utnyttjar ju nästan 10 mbit (det vi alla betalar för)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ojoj, du måste haft tur. Aldrig hört någon på studentnätet (wasadata eller visit) som kommigt upp i sådana siffror. Du utnyttjar ju nästan 10 mbit (det vi alla betalar för)

Det var då visserligen inte samtidigt. Kan göra ett bättre test imorgon.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Är fruktansvärt underkänt av en ISP att inte kunna lösa ett sånt här problem, förstår inte hur dom kan misslyckas med att hitta källan till problemet.

Permalänk
Snusfri

Stackare, jag lider med er.
Skulle aldrig klara av sånna där nazi-isps med kassa speeds.

Skönt att dom byggde ett vettigt nät här i stan iaf så man får ett trevligt 100/100 nät.

Hoppas dom fixar till det för er iaf.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

När mitt funkade hade jag faktsikt fungerande 10/10.. Eller ja.. 9.7Mbit nånting.

Har sagt upp mitt kontrakt med Wasadata nu. Jag vill inte ha en ISP som begränsar min bandbredd för att deras nät inte räcker till. Vill inte heller ha en isp som beter sig som ett gäng dagisbarn när man försöker få dom att inse att en tillgänglighet på 67% under en månad inte är godtyckligt.

Nej, nu blir det Visit.. Tyvärr måste jag ha kvar Wasadata till 2007-10-31.

Permalänk
Medlem

Imponerande.

Mitt Wasadata verkar vara återställt nu verkar det som. Tankar i 830 KB/s samtidigt som jag skickar i 100 KB/s och det är helt klart i samma liga som jag fått i bästa fall tidigare.
Fortfarande inte ens 8 mbit men mer än så har det aldrig varigt så helt normalt.

Borde väl byta jag med men jag är inte det minsta övertygad om att Visit är bättre alls :\
Jag lever på förhoppningen att det kommer en vettig aktör (eller att det händer nåt med nuvarande) och har tänkt byta då. Men med tanke på att nätet verkar ha sett ut såhär med liknande prestandaproblem sen 2003 i alla fall (?) så verkar det rätt lönlöst.

Wasadata och Visit är ju väl informerade om efterfrågan men sålänge de tillsammans har monopol verkar de i alla fall inte vara så intresserade av att göra nåt åt saken. Stadsnätet som går typ runt Ryd skulle ju vara underbart, förstår inte varför man inte kan koppla in studentnätet på det.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall Wasadata fortfarande kör med trafficshaping? DC och torrents går dösegt. Ringde för ett par veckor sedan och då hade man tydligen kört det på "prov" men skulle inte ha det i längden och det skulle vara borttaget?