Permalänk
Medlem

De ska ha slutat med trafficshaping enligt dem själva.
(tappat länken dock)

Permalänk
Medlem

Visit har då aldrig krånglat under de 2 år som jag haft dem, konstant bra hastigheter och mycket stabilt.

Permalänk

Jag sitter också på den här förbannade wasadata uppkopplingen. Torrent med 100 seeders från sverige mitt i natten, resultat: 5kb/s ned.

Kan man få pengarna tillbaka?

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Medlem

Hehe jag körde med wasadata för några år sedan när dom hade transferpott och grejor:)
Dock när dom tog bort potten så hade dom något som dom kallade en annan klass på användare,om du hade använt för mkt Gb en viss månad så hamna man där,tror det var typ 100-150Gb månaden och då ströp dom helt enkelt när bandbredden till modemfart:(Det var ju inget dom skrev om i några papper eller avtal heller:(
Dock ska dom ha cred för sin support som var mkt trevliga och aldrig några problem att fixa det man ville:).
Nu bor jag ju inte i lkpg så jag kunde ju byta till bahnhof och det är fan det bästa jag gort nästan:):):)

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Förutom de veckor då det var katastrofalkasst i början av den här terminen så har jag aldrig haft problem med wasatada. Förutom att jag aldrig får mer än ~8 mbit (men rent generellt verkar inte användare med visit få ut mer heller). Startar jag en torrent nu får jag alltid ~8 mbit.

Det där med klasser på användare verkar de inte ha kvar, eller så har de höjjt gränserna rejält.

Permalänk

Jag körde Visit efter att de öppnade upp subnet för yttre leverantörer.
Hade problem någon gång ibland. 2-3 gånger under 2 år försvann det helt i över en dag. En av gångerna var det någon klant som grävt av en fiberledning om jag inte missminner mig, det kan man ju inte direkt lasta Visit för.

Hursomhelst var jag rätt nöjd med Visit. En kompis som bodde i samma hus men annan trappuppgång hade mycket problem med Wasadata. Men jag tror mest det beror på om man har otur och får ett måndagsexemplar som switch i trappuppgången.

Visits support var förresten riktigt bra att ha att göra med. Även om de inte kunde fixa problemet så visste det vad som var fel och gav bra info.

Permalänk
Medlem

Jo, har också fått intrycket att de som har problem rent generellt har råkat ut för något rätt så lokalt (trappuppgång eller liknande).

Ang. Visits support så är de nu uppköpta av comhem så supporten går genom dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bedragaren_no1
Jag sitter också på den här förbannade wasadata uppkopplingen. Torrent med 100 seeders från sverige mitt i natten, resultat: 5kb/s ned.

Kan man få pengarna tillbaka?

Har haft samma problem sen i höstas. Det släpper inte. Vilket jävla skit. Det tråkiga är att det fungerade så otroligt bra i ett år, men efter sommaren så lade det ned helt. Har gjort en del bandbreddstest och download ligger på ca 6 mbit, upload på ca 5 mbit (testat separat så klart).. Det är ju katastrofalt när man ska ha 10 mbit åt båda hållen (halv-duplex dock). Fick ut mer kräm ur min ADSL-lina som låg på gränsen till för långt bort från telestationen.

Fungerar Visit bättre? Någon som hört vad som händer när avtalet går ut nu i april? Börjar närma sig..

Permalänk
Medlem

Känns som det är dags att gräva upp denna tråd nu när mars drar sig mot sitt slut.

Själv funderar jag starkt på att gå till Bahnhofs 100/10 i och med att Visit försvinner. Vad tror/planerar ni andra som tvingas byta?

Permalänk
Hedersmedlem

10 Mbit/s uppåt är ju ganska tråkigt dock. Är det värt 120 kr mer per månad eller vad det nu blev?

Permalänk
Medlem

Bahnhof känns ju som det vassare kortet (varken wasadata eller visit imponerar särskilt mycket). Men det är nog svårt att veta hur det ligger till i praktiken innan folk har testat det i studentnätet.

Riktigt besviken på att man fortfarande har 10 MBit upload när man väl gör en uppgradering. Är själv osäker på om jag har något att vinna på 100/10 Mbit mot 10/10 Mbit full duplex egentligen.

Suck... Kunde man inte få 50/50 eller 25/25 åtminstone. 10 Mbit var häftigt 2001...

Permalänk
Hedersmedlem

10 Mbit/s för 60 kronor per månad vill jag minnas. Det var som vanligt bättre förr.

Permalänk
Medlem

Om man har wasadata nu, går det då att byta till banhof gratis eller måste man betala överföringsavgiften?

Permalänk
Medlem

(som jag förstått det)
Om du avbeställer wasadata nu (i mars) så stängs abonnemanget av i slutet av april. Då kommer du få upp "portalen" och kan där välja Bahnhof, anslutningsavgiften är gratis till 30 juni, så då har det inte kostat något extra.

Det borde gå att flytta över gratis också kan man tycka men när det tar 5 minuter att beställa nytt så känns det lite som det kvittar.

Permalänk
Hedersmedlem

Så här står det på hemsidan:
"För samtliga kunder gäller under perioden 1 april 2008 till 30 juni 2008:

* Ingen startavgift utgår om nytt abonnemang aktiveras under perioden 1 april 2008 – 30 juni 2008.
* Om flytt av abonnemang sker under perioden 1 april 2008 – 30 juni 2008 utgår ingen flyttavgift.
* Upp- och nedgradering sker kostnadsfritt."

Se även http://www.utsikt.se/utsikt/student/index.xml

Permalänk
Medlem

Wasadata har ju haft sina perioder då det fungerat riktigt dåligt. Att de dessutom trafficshapade under en period är ju bara förskräckligt. Samtidigt är det svårt att säga om Bahnhof blir mycket bättre, men samtidigt vet jag inte om det kan bli mycket sämre.

Vad tänker ni välja?

Permalänk
Hedersmedlem

Det fungerar väl fortfarande inte att skicka data i vettiga hastigheter (högre än ~10 kB/s dvs.) I alla fall inte för någon månad sedan. Bahnhof får det bli, frågan är vilken hastighet.

Permalänk
Medlem

Hade en period när det faktiskt fungerade att ladda och uppa torrents i vettig hastighet. Men sedan jag kom tillbaka efter påsken har det varit skräp som vanligt.

Permalänk
Medlem

Sen sammanbrottet i höstas måste jag säga att Wasadata fungerat ganska bra för mig. Förutom väldigt långdragna problem med MSN messenger nu i våras... Annars minst lika bra som för min kompis som suttit på Visit fram till nu, han hade dessutom en period då uploaden blivit strypt till 2Mbit/s.

Dock har något hänt efter påsken, lyssna på webbradio från SR går t ex inte om man vill undvika sinnessjukdom. Hursom, kommande dagar blir "spännande". Själv sitter jag kvar på 10/10 Wasadata ett tag till... tror jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danka
Själv sitter jag kvar på 10/10 Wasadata ett tag till... tror jag.

Observera att om du säger upp ditt abonnemang idag får du inte byta före den 1 maj.

Permalänk
Medlem

Sitter just nu och laddar ner en torrent från en annan Wasadata-användare i cirka 8 MByte/sek (observera MByte, inte Mbit). Riktigt mäktigt känsla.

Har väl antagligen med omläggningen av nätet att göra, får hoppas att det håller i sig länge.

EDIT: Var uppe i 11,1 MByte/sek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Observera att om du säger upp ditt abonnemang idag får du inte byta före den 1 maj.

Jo tack, jag vet.
Falköga:

Edit: Testade precis mellan mig (wasadata 10/10) och en än så länge visitkund (10/10), 11.1 Mbyte/s där också. Hoppas den hastigheten inom studentnätet behålls. Inte ett aprilskämt.

Permalänk

Tack och lov så hyr jag av Stångåstaden, dvs, jag har BBB som leverantör, 100/10mb!

Permalänk
Medlem

Testade igår snabbt och fick 1.2 MByte/s (10 Mbit) på en överföring inom wasadata, så fusk att ni får 100 Mbit

Men 1.2 MByte/s är helt klart rekord för en ensam överföring (typiska värden brukar vara 700-900 inom wasadata) - och nu var det full-duplex också så jag kunde ladda ner utan att det påverkades samtidigt som jag skickade i 1.2 MByte/s

Sa upp mitt abonnemang i fredags så 30 april så blir det antagligen bahnhof.

Permalänk
Medlem

Jävlar.. ligger och drar 1.1mb/s från fragzone.. Så snabbt har jag aldrig tankat! Wasadata har kanske tagit sig i kragen nu när de riskerar att förlora kunder..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Testade igår snabbt och fick 1.2 MByte/s (10 Mbit) på en överföring inom wasadata, så fusk att ni får 100 Mbit

Men 1.2 MByte/s är helt klart rekord för en ensam överföring (typiska värden brukar vara 700-900 inom wasadata) - och nu var det full-duplex också så jag kunde ladda ner utan att det påverkades samtidigt som jag skickade i 1.2 MByte/s

Sa upp mitt abonnemang i fredags så 30 april så blir det antagligen bahnhof.

Kan ju har varit en tillfällighet också. Men 11,1 Mbyte/s det var det. Mina värden på t ex bredbandskollen är också mycket bättre än förut. 9,67/9,88 Mbit/s om jag minns rätt.

Nu undrar jag om någon annan i studentnätet kan tänka sig att testa webbradio från SR och säga hur det går. För egen del går det inte att lyssna på, mer buffring och avbrott än riktigt ljud och så har det varit i ett par tre dagar. Aldrig ska allt fungera bra på samma gång haha.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Jävlar.. ligger och drar 1.1mb/s från fragzone.. Så snabbt har jag aldrig tankat! Wasadata har kanske tagit sig i kragen nu när de riskerar att förlora kunder..

Nästan lika snabbt som på den gamla goda tiden alltså.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av danka
Kan ju har varit en tillfällighet också. Men 11,1 Mbyte/s det var det.

Jag var också uppe någonstans runt 10 MB/s tills de stängde av mitt abbonemang. Är det någon som har lyckats bli inkopplad via bahnhof än? Deras dhcp-server verkar ganska död.

Edit: Å andra sidan fick man tillräckligt med information för att inte behöva den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag var också uppe någonstans runt 10 MB/s tills de stängde av mitt abbonemang. Är det någon som har lyckats bli inkopplad via bahnhof än? Deras dhcp-server verkar ganska död.

Edit: Å andra sidan fick man tillräckligt med information för att inte behöva den.

Jag blev inkopplad runt 19-tiden, (Bahnhof 100/10 Mbit/s) och det har flutit på bra sedan dess.

Hade Visit innan och det var riktigt snabbt igår natt innan de tog ner nätet. Antar att de kanske tog ner nätet i etapper och därför var belastningen lägre när det inte var så många kvar.

Halv tolv, för några timmar sedan så hade jag 94,85 Mbit/s nedströms och 58,27 Mbit/s uppströms enligt TPtest, hur tillförlitligt det nu är. Det får gärna hålla den hastigheten framöver också.

Permalänk
Citat:

Jag anslöt mig till bahnhof tidigare idag och beställde deras 10mbit-tjänst.
konstigt nog verkar jag blivit tilldelad närmare 60 Mbit ned o 24 Mbit upp, enligt bredbandskollen.
Lite konstigt, men jag antar att de för tillfället har lite problem..

Permalänk
Medlem

Nu är vi flertalet som inte kommer åt internet sen igårkväll alls.
Vissa lyckades byta till bahnhof direkt igår utan att ha sagt upp wasadata innan men lyckan varade bara några timmar innan internet dog (även för mig som fortfarande har wasadata).