Ursprungligen inskrivet av Pettor
Jaha då ger väl jag mig in i diskussionen igen då.
Angånende vattenbanan, för dig kanske det var tid att studera omgivningen. Jag hamnar här på de som tycker omgivningen är tråkig och kantig. Fordonen i spelet sedan beter sig så otroligt äckligt, alltså dom har ingen känsla tycker jag. Bilen styr precis enligt rörelsen utan sladd eller nåt. Lite svårt att beskriva vad jag menar, men jag gillade inte känslan alls, stelt är nog väldigt bra ord.
Nu till AI'n som du anser att alla bara kommer upp med för att de vill ha något att klaga på. Jag minns den tid jag såg första HL2 filmen där AI'n av sig själv enligt valve sparkade upp en dörr som Gordon blockerade, imponerande! Under spelet var AI'n bara något som kom springande mot mig utan någon strategi. Den gjorde väl sitt jobb, men inte på något särkilt intressant eller bra sätt. Jag hade gärna sett taktik mellan fienderna. Att gordons "kompanjoner" sedan stod ivägen för mig mer eller mindre hela tiden gjorde det inte bättre. Vet flera ställen där jag försökte kommer någonvart men de stod ivägen och kollade lite lustigt på mig. De kunde till och med tappa bort sig. Jag fick hämta barney en halvbana bort bara för att han tappat bort sig och stod och glodde på en vägg. Troligen hade du inte dessa situationer när du spelade, men jag är ledsen .... jag sitter inte och kommer på allt detta.
Sedan kan vi väl gå över till själva storyn. Inget som jag tycker var speciellt alls. Kändes som jag svingades fram och tillbaka utan att ha en aning om varför. Varför kom jag in i DooM 3 helt plötsligt, varför är jag här osv. Jag har läst de teorier som finns om storyn och visst är det en skön plott om de nu stämmer, men storyn ska finnas där när man spelar ... inte efteråt. Jag bryr mig inte om någon lapp efteråt säger "detta hände egentligen". Men story brukar väl inte vara FPS största höjdpunkt.
Fienderna var få och tråkiga i mitt tycke. Det coolaste i hela spelet var väl Striderna som verkligen imponerade! Vapnena var också de få och faktiskt väldigt tråkiga. Det ända roliga var väl raketkastaren som var väldigt rolig att använda. Gravity gun var kul några minuter men faktiskt inte så speciell.
Sedan har vi loadingarna. Kan du ärligt erkänna att du inte störde dig på dom? I vissa sekvenser i spelet kom de hela tiden och var ganska långa och förstörde verkligen spelet. Jobbiga tråkiga avbrott som kom alltför ofta.
Sedan var jag aldrig glad i nivåerna med undantag från själva staden med striderna .... väldigt stort undantag för här är spelet verkligen jättebra.
Sen har vi grafiken. Egentligen bryr jag mig inte om detta så mycket och har inte med det i någon berkäning för att avgöra om Half-Life 2 är flopp eller inte. Grafiken är ok rent grafiskt men långt ifrån Far Cry och DooM 3 enligt MIG. Half-Life 2 har däremot väldigt imponerande fysik. Det är faktiskt det mest imponerande i spelet. Men ärligt kändes grafiken rent tekniskt som Half-Life 1 bara högupplösta texturer, snyggare vatten och en jävla massa polygoner, inga inovationer här inte. Men grafiken är en smaksak .... diskussionen Far Cry vs. Half-Life 2 vs. DooM 3 kan gå i oändligheten.
Varför jag jämför Half-Life 1 med 2 är väl självklart. Ettan var en gigantiskt hit och satte standard för vad som skulle komma. Jag menar inte på nått sätt att 2:an var flopp bara för att det inte påminde om ettan, utan jag hade gillat det mer bara. 2:an är för sin tid LÅÅÅÅÅNGT ifrån vad Half-Life 1 var för sin tid, ingen revolution alls faktiskt, inte ännu iallafall. Varför jag anser att det är en flopp är för att jag inte tyckte spelet blev alls så bra jag trodde det skulle bli ... jag har ingen lust alls att spela igenom det igen.
Självklart hade det väldigt krav på sig, men jag var ändå inte den som hade jätte höga krav på spelet innan release. Ändå blev jag besviken när jag spelade igenom det. Jag bryr mig inte om du gillar spelet och inte tycker det är en flopp, det är en flopp enligt mig iallafall.
Sedan måste väl en flopp inte slå i botten på försäljning. Black and white blev en flopp men sålde ändå jäkla bra. Vad som gör en flopp har mycket med förväntningar och slutresultat att göra.