Ursprungligen inskrivet av szhred
Trespasser
Faktiskt så köpte jag Tresspasser begagnat för ca 2 veckor sedan och det är fasen vad bra det var.
Hade inte kunnat haft samma uppfattning om jag inte spelat det nu dock, för på den tiden det begav sig så tyckte jag inte om det för jag kunde inte spela det på min rigg.
Nu tycker jag det är otroligt bra, och med tanke på hur långt fram spelet var i nytänkande och inovation så rankas det högt i min lista på bra spel numera.
För att annars komma fram till vad tråden egentligen handlar om så måste jag bara säga att det är omöjligt att ifrågasätta andras åsikter inom vad som är en flopp och vad som inte är det(även om jag kanske gjorde det nu om Tresspasser)
Om man analyserar vidare så tror jag orsaken till många av de spel som dykt upp här mer än en gång är att de är uppföljare.
En uppföljare kan egentligen aldrig leva upp till orginalet, det går liksom inte.
Vanliga spel har svårt att inte uppfattas som floppar efter tidningar/internetsidor och tv-program hypat upp spelet till max.
Och man ser väldigt mycket nya spel som tagits upp här, inte så många gamla. Har en liten teori om det.
Förr i tiden så kom spel fram till höger och vänster och blev oftast en trevlig överraskning när man såg spelkartongen i närmaste datorbutik. Idag finns inte detta överraskningsmoment.
Alla spel som släpps idag har blivit utannonserade från den dagen då utvecklingen började, tidningar ger oss previews och analyser, internetsidor har läckt bilder och filmer, fildelningsprogram tillhandahåller knappt körbara betaversioner som inte skulle sett dagens ljus. Allt detta bygger upp en förväntning hos oss vilket är helt naturligt.. men dessvärre så blir oftast förväntningar större och större ju mer information vi får och ju längre tid det tar innan vi får lägga vantarna på spelet(Duke Nukem Forever någon?).
Detta bygger upp, förmodligen omedvetet oftast, en overklig och alldeles för komplex bild över hur spelet kommer att bli.. och oavsett hur duktiga eller geniala spelutvecklarna är så kommer det aldrig någonsin att kunna leva upp till hypen...
Jag tror detta enkelt visar att det faktiskt var bättre förr.. detta baserat på den enkla fakta att vi inte hade lika mycket fakta då
Det fanns mer mystik runt spelen, vi kunde inte alltid bilda oss en uppfattning om spelet innan det kom ut, utan fick bilda oss den när vi startade spelet för första gången.
Säg ett spel där ni fått göra det de senaste åren?
Jag, som visserligen är en spelinfo-junkie, kan inte nämna ett enda spel de sista 3 åren som jag inte läst om och börjat bilda en uppfattning om flera månder(år) innan spelet kommit ut i butikerna... hur ska detta någonsin kunna leva upp till de förväntningar jag har?
A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....