Spel ni trodde var bra men som va en flopp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av szhred
Trespasser

Faktiskt så köpte jag Tresspasser begagnat för ca 2 veckor sedan och det är fasen vad bra det var.
Hade inte kunnat haft samma uppfattning om jag inte spelat det nu dock, för på den tiden det begav sig så tyckte jag inte om det för jag kunde inte spela det på min rigg.
Nu tycker jag det är otroligt bra, och med tanke på hur långt fram spelet var i nytänkande och inovation så rankas det högt i min lista på bra spel numera.

För att annars komma fram till vad tråden egentligen handlar om så måste jag bara säga att det är omöjligt att ifrågasätta andras åsikter inom vad som är en flopp och vad som inte är det(även om jag kanske gjorde det nu om Tresspasser)

Om man analyserar vidare så tror jag orsaken till många av de spel som dykt upp här mer än en gång är att de är uppföljare.
En uppföljare kan egentligen aldrig leva upp till orginalet, det går liksom inte.
Vanliga spel har svårt att inte uppfattas som floppar efter tidningar/internetsidor och tv-program hypat upp spelet till max.
Och man ser väldigt mycket nya spel som tagits upp här, inte så många gamla. Har en liten teori om det.

Förr i tiden så kom spel fram till höger och vänster och blev oftast en trevlig överraskning när man såg spelkartongen i närmaste datorbutik. Idag finns inte detta överraskningsmoment.

Alla spel som släpps idag har blivit utannonserade från den dagen då utvecklingen började, tidningar ger oss previews och analyser, internetsidor har läckt bilder och filmer, fildelningsprogram tillhandahåller knappt körbara betaversioner som inte skulle sett dagens ljus. Allt detta bygger upp en förväntning hos oss vilket är helt naturligt.. men dessvärre så blir oftast förväntningar större och större ju mer information vi får och ju längre tid det tar innan vi får lägga vantarna på spelet(Duke Nukem Forever någon?).
Detta bygger upp, förmodligen omedvetet oftast, en overklig och alldeles för komplex bild över hur spelet kommer att bli.. och oavsett hur duktiga eller geniala spelutvecklarna är så kommer det aldrig någonsin att kunna leva upp till hypen...

Jag tror detta enkelt visar att det faktiskt var bättre förr.. detta baserat på den enkla fakta att vi inte hade lika mycket fakta då
Det fanns mer mystik runt spelen, vi kunde inte alltid bilda oss en uppfattning om spelet innan det kom ut, utan fick bilda oss den när vi startade spelet för första gången.
Säg ett spel där ni fått göra det de senaste åren?
Jag, som visserligen är en spelinfo-junkie, kan inte nämna ett enda spel de sista 3 åren som jag inte läst om och börjat bilda en uppfattning om flera månder(år) innan spelet kommit ut i butikerna... hur ska detta någonsin kunna leva upp till de förväntningar jag har?

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

Fallout : Tactics
Unreal 2
Boiling Point

jag blir inte besviken på spel som floppar i dagens läge... det brukar ofta bara komma urvattnade koncept med nån liten krydda som makar gott i 5min, men sen drunknar i repetition... så om jag ska börja lista alla såna så kommer väl swecforum-servern bli överbelastad och börja brinna

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

BF2
Unreal2
Doom3
HL2
Brothers In Arms

finns säkert mång fler men inte som jag kommer på just nu. Dem kan ju försöka göra lite bra spel med tanke på allt skit som släpps förtillfället så kanske dem får lite bukt på piratkopieringen, med betoning på lite.

EDIT: C & C Generals inkl. EXP

Visa signatur

"No. You're not a bad person. You're a terrific person. You're my favorite person, but every once in a while, you can be a real cunt." - Bill (Kill Bill Vol. 2)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sucker
BF2
Unreal2
Doom3
HL2
Brothers In Arms

Vad fan är hög standard?

Visa signatur

Please place the Weighted Storage Cube on the Fifteen Hundred Megawatt Aperture Science Heavy Duty Super-Colliding Super Button.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hadirajan
Faktiskt så köpte jag Tresspasser begagnat för ca 2 veckor sedan och det är fasen vad bra det var.
Hade inte kunnat haft samma uppfattning om jag inte spelat det nu dock, för på den tiden det begav sig så tyckte jag inte om det för jag kunde inte spela det på min rigg.
Nu tycker jag det är otroligt bra, och med tanke på hur långt fram spelet var i nytänkande och inovation så rankas det högt i min lista på bra spel numera.

/.../

Jah håller med, trespasser är ett för jävla grymt spel och var verkligen före sin tid!

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Doom 3 är den största besvikelsen ever, var så pepp på det spelet så jag gick under. Sedan sög det stenhårt.

Permalänk

Många säger BIA. Själv älskar jag absolut realism och då passar det mej perfekt!
En mer realistisk "strategisk fps" får man leta efter. Kör på högsta svårighetsgrad och du ser att man dör ganska lätt. Ingen suicide spel där man kan röja själv utan man måste ta hjälp av kamrater. Bra story också! (där kommer realism in igen)

Guildwars är klockrent! Sopar mattan med WOW!
Halo 2 har jag inte kört, älskade ettan, kommer jag gilla tvåan då?

Flopp: WOW! Körde till lvl 26, sen tröttnade jag.

Permalänk
Sötast

Jo, Trespasser är underbart

Oblivion = Flopp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier
Driv3r utan tvekan. Tror inte nån vart särskillt impad av det

ORD!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Avstängd

Hur kan ni kalla spel för floppar när dom säljer som smör? Tänker på dom 2 senaste inläggen som handlar om WOW och Oblivion.
Ni verkar inte veta vad flopp betyder, sedan att NI inte gillar dom är en annan sak men flopp

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Medlem

Oblivion

Quake 4

Alien versus Predator 2

Wizardry 8 - Urrhhhhäähhhhhhggg *spyr*

Visa signatur

AMD FX(tm)-8120 Eight Core Processor. 6.00GB RAM, 64-bit OS
AMD Radeon HD 6900 Series

Permalänk
Medlem

Oblivion utan tvekan. Nu är inte jag den som brukar ha höga förväntningar men man borde ju kunnat förväntat sig att Oblivion skulle ha kvar de bra sakerna från Morrowind och att utvecklarnas påståenden åtminståne var verklighetsbaserade.

Nu var ju Oblivion ingen flopp, det sålde ju bra, men för att citera trådskaparen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nagrazol
vilket / vilka spel trodde ni va skitbra men som i själva verket sög [placera valfritt ord här som slutar på "ung"]

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Oblivion
Doom 3
World of Warcraft
Driver 3
Quake 4
Battlefield 2
Boiling Point (Det var ganska bra, men sjuuuuuuuuuukt kasst optimerat)
Soldier of Fortune 2
Heroes IV (4)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Halo

Jag följde halo från visningen på macexpo (mha. ett tag ) till release och hade riktigt höga förväntningar på spelet.

Men oj vilket skit spel det var .... bunge kan verkligen det här med copy-paste
level design.

Saker som jag tyckte gick snett.

1. De övergav 3e person
2. De började bygga spelet till xbox
3. I början hade man intrycket att du en enorm fri värld att röra
dig på, men slutresultate så var det bara en endra stor korridor.
4. Inge mingun eller flamethrower som va i de tidiga videorna.

Nä usch o tvi ... hade det varit som i dom första filmerna hade det varit as coolt men resultatet blev ett dussin fps. Varför folk inte kan se detta är för mig ett ytterst mysterium.

Permalänk

GRAW (PC)
Dom kunde gjort det så jävla bra, men det blev mest krystad och löjligt i vissa tillfällen. Ingen känsla alls. Grafiken är inte särskilt bra, men ändå klarar min dator det knappt. Ai'n är pinsam i vissa tillfällen, dock inte alltid. Med lite enkla saker kunde det blivit en oförglömlig spelupplevelse..

Visa signatur

AMD Athlon 64 3800+ Hiper Type-R 580W Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB, Gainward GeForce 7800GT , Creative SB Audigy SE , MSI K8N NEO4-F

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jazzil
Halo

Jag följde halo från visningen på macexpo (mha. ett tag ) till release och hade riktigt höga förväntningar på spelet.

Men oj vilket skit spel det var .... bunge kan verkligen det här med copy-paste
level design.

Saker som jag tyckte gick snett.

1. De övergav 3e person
2. De började bygga spelet till xbox
3. I början hade man intrycket att du en enorm fri värld att röra
dig på, men slutresultate så var det bara en endra stor korridor.
4. Inge mingun eller flamethrower som va i de tidiga videorna.

Nä usch o tvi ... hade det varit som i dom första filmerna hade det varit as coolt men resultatet blev ett dussin fps. Varför folk inte kan se detta är för mig ett ytterst mysterium.

1. den typen av spelet passar bäst som FPS
2. Ja varför skulle dom inte börja med spelet till den kraftigaste konsollen? eller du kanske hellre ville ha det på PC direkt?
3. korridor? vet itne om du menar bokstavligt talat för spelet var ju mestadels utomhus.
4. ......

Folk ser nog att det är ett FPS som dom flesta andra FPS-spel fast Halo erbjöd så mycket mer än dom andra, så det är väl inte konstigt att det blev ett STORsäljande spel.

Det är ju bara så att alla har sin egna smak, och jag försöker inte omvända dig till att gilla Halo, jag var själv inte ett superfan av det men visst var det ett bra spel när det väl kom ut och man satt i soffan och aldrig tidigare hade lirat något liknande (iaf på konsoll).

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata

Permalänk

Halo kanske var bra för de som inte följt skiten under hela utvecklingen. De tidiga filmerna och den 'fria' världen var verkligen hur mäktiga som helst.

Den slutliga produkten var patetisk i jämförelse. Halvdant spel som inte gick att spela efter alla förväntningar.

Permalänk
Medlem

Yepp. Halo slaktades ganska rejält från den tidiga informationen till färdig produkt. Blev som inget mer än ett halvdant FPS.

Sedan dog ju storyn såfort "the flood" släptes lös. Hela spelet dog faktiskt, blev tråkigt...

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mBr
Hur kan ni kalla spel för floppar när dom säljer som smör? Tänker på dom 2 senaste inläggen som handlar om WOW och Oblivion.
Ni verkar inte veta vad flopp betyder, sedan att NI inte gillar dom är en annan sak men flopp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nagrazol

vilket / vilka spel trodde ni va skitbra men som i själva verket sög [placera valfritt ord här som slutar på "ung"]

// Nagrazol

Du kanske ska läsa tråden innan du babblar på om något helt annat ämne?

Permalänk
Medlem

Kan alla Half-Life fanboys som väter i byxan så fort någon höjer lite kritik mot Half-Life 2 gå och skapa er egen tråd där ni kan dyrka Valve utan att störa andra? Insé faktum att Half-Life 2 inte är perfekt och att det finns en hel del som anser att spelet helt enkelt suger pung.

Jag älskar Doom 3, men jag står inte här och försvarar spelet för jag förstår att det finns många som inte gillar den spelstilen. Fast det ska nämnas att alla ni som hatar Doom 3 är DUMMA I HUVUDET!!!

Iallafall, jag har redan postat min. Men jag kan lägga till två mindre besvikelser här:

The Movies

Jag köpte det. Jag spelade det i en halvtimme. Jag tröttnade. Spelet är skittrist, tycker jag. Men hypat som inihelvete.

Civilization 4

Inte alls samma känsla längre. Precis som med The Movies tröttnade jag ganska snabbt.

Permalänk
Avstängd

Spel som jag haft höga förväntningar på men som visat sig vara totalfloppar:

* C&C Renegade
Hur är det möjligt att göra ett så dåligt spel

* C&C Generals
De tidigare C&C spelen var stora favoriter för mig men det här var kass..

* Sim City 4
Älskat alla tidigare Sim City spel men när datorn ska göra all uppbyggnad för dig (som tex vägarna ) blir det inte kul.

----------------------------------------------------------------------------------

Spel som jag haft höga förväntningar på men som visat sig vara besvikelser:

* GTA SA
Ett bra och småkul spel men inte alls i samma klass som VC.

* Far Cry
Småkul men känns så innehållslöst. Karaktärerna känns helt IQ befriade och intetsägande. Sen är musiken inget vidare. Det minst bra FPS-spel jag spelat. Jag har iofs bara spelat 2 andra FPS spel (Max Payne 1 och RTC Wolfenstein).

* Myst IV Revelation
Kändes som att bli inkastad i en barnsaga. Den sköna känslan från de tidigare myst spelen var som bortblåst.

Permalänk
Medlem

Jag vill lägga till HoMM V i min lista, det är kanske inte så farligt dåligt men man hade högre förväntningar än så och det erbjuder verkligen inget som inte fanns i Homm 3 för typ 50 år sedan?

Sen måste jag upprepa det jag redan sagt om Doom3: Jag har full förståelse för att man inte tycker om det (jag gillar det däremot) men att förvänta sig någonting mer av det är urkorkat, ID software kommer aldrig göra ett artistiskt mästervärk med djup story och ett revolutionernade spelsätt.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Guild Wars. Jag föll för hypen om att det skulle vara "nästa D2" men efter några dagars spelande insåg jag hur dött och sterilt spelet egentligen var. Uagh!

Blir fortfarande förbannad när jag tänker på det spelet... 400kr i sjön.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Du kanske ska läsa tråden innan du babblar på om något helt annat ämne?

Jag trodde att man har rubriker för att det handlar om ämnet ---> "Spel ni trodde var bra men som va en flopp."

Så kan inte du bara vara tyst eller sluta klaga på allt så hade forumet varit mycket trevligare. Annars kan du ju klaga på den som skapade tråden.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog

Permalänk
Medlem

Shit typ 90% av alla spel som kommit under dom senaste 4-5 åren?

Oblivion är nog den största besvikelsen jag haft på ett spel, snacka om över hypat?!?!

Grafiken var underbar men de var ju ett hacknslash utan minsta djup.

Oblivion
Doom 3
BiA
Driv3r

Citat:

Jag vill lägga till HoMM V i min lista, det är kanske inte så farligt dåligt men man hade högre förväntningar än så och det erbjuder verkligen inget som inte fanns i Homm 3 för typ 50 år sedan?

Känner precis samma.

GTA SA var väll inte så dåligt som många skriver här? Tycker de va helt okej. Lirade dock aldrig hela men de berode inte på att de va dåligt utan mer att de va så stort

Finns säkert fler men kommer inte på dom nu, får tänka lite mer.

Permalänk
Medlem

Far Cry, kanske beror på att jag testade det 4 år eller något efter det hade släppts så det var inte så imponerande längre :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mBr
Jag trodde att man har rubriker för att det handlar om ämnet ---> "Spel ni trodde var bra men som va en flopp."

Så kan inte du bara vara tyst eller sluta klaga på allt så hade forumet varit mycket trevligare. Annars kan du ju klaga på den som skapade tråden.

Om du tänker efter lite kommer du nog att inse att med flopp menar inte trådskaparen en ekonomisk flopp utan spel man själv tycker var dåliga (sen kunde man kanske valt ett bättre ord än flopp).

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxor
Om du tänker efter lite kommer du nog att inse att med flopp menar inte trådskaparen en ekonomisk flopp utan spel man själv tycker var dåliga (sen kunde man kanske valt ett bättre ord än flopp).

Tack för att du hjälpte honom förstå, han bara svarar mig för att klaga eller att vilja provocera.

Permalänk
Medlem

jag tycker driv3r var ganska bra, polarn och jag fick ett par goda skratt ibland!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd