Permalänk
Medlem

Processor-krash??

Tjo!
jag har stöt på ett problem med min dator (igen ). Jag fick virus på burken och det hängde sig när windows skulle startas. Men det händer ju så jag tog det inte speciellt seriöst och ängnade istället eftermiddan åt att damma ur datorn. Plockade loss allt och dammade ur, men när allt var ihop igen så startar inte datorn! :S Är 100% säker på att allt sitter som det ska o så, men problemet är att datorn startar, men skärmen går ej igång. Den starar men sen så ställer den sig i stand-by läge igen. Jag har dubbelcheckat allt och allt ser fint ut.
Jag funderar på om det på något sätt kan vara processorn som inte fungerar? Den plockades ju bort vid damningen och föll ner på min heltäckningsmatta och en eller två av piggarna vek sig. Kan processorn sluta fungera pga det??

MvH Hessel

Permalänk
Medlem

Använde du ESD-skyddsutrustning när du arbetade med datorns interna komponenter? Var chassit jordat? Hur "dammade du ur"? Din hantering av datorns komponenter verkar inte ha varit vidare exemplarisk om du lyckas böja processorns kontaktstift.

Dina komponenter kan mycket väl ha tagit skada av en ESD. Du får felsöka, plocka ur olika delar och se om datorn startar (och använd för Guds skull ESD-skyddsutrustning så inget annat går sönder).

Vidare så är mjukvara och hårdvara två skilda saker. Det absolut värsta som kan hända med din hårdvara av ett virus är att ditt PROM (innehållande bootinstruktioner, BIOS, POST och grundläggande grafikinstruktioner) har raderats på moderkortet. I så fall kan man återprogrammera det eller byta ut chippet. Om sådana möjligheter saknas får du antagligen byta hela moderkortet.

Damma ur datorns interiör är väl kanske inte det första man borde göra när man får virus på en PC.

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 4TB TLC NVMe, 2TB MLC SATA | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Kolla så du böjt tillbaka pinnarna korrekt.