Permalänk
Medlem

Processor fläkt snurrar ej

Nu är det så att min processorfläkt snurrar inte :S efter ca 2 min blir kylflänsen som sitter under fläkten glödhet alltså riktigt varm.. Konstigt nog har datorn funkat så här ett tag. Idag krascha datorn och jag vet inte om det beror på detta. Jag har en AMD 3400+ på Socket 754. tror ni fläkten är sönder ? eller ska jag köra på som jag gjort nu i 2 veckor ..

Visa signatur

3dmark01: 22577
3dmark03: 11681
3dmark05: 5610

Permalänk

Grundregeln är att alla fläktar som sitter monterade i din dator sitter där av en anledning. De ska snurra. Byt omedelbart.

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk
Medlem

kan vara så att C&Q är aktiverat så fläkten bara körs när det behövs.
starta ett spel och kolla om den inte startar då.

Permalänk
Medlem

om processorfläkten inte snurrar så verkar det som en bra ide att byta den.

Visa signatur

vill ha: s12 430w, ati silencer, scythe ninja. då fan ska det bli tyst på fanskapet.

Permalänk
Medlem

som sagt så är antagligen C&Q aktiverat
onödigt att köpa en ny fläkt för att han har aktiverat en sak i bios.

Permalänk
Medlem

Har hittat problemet.. Problemet var att en svart propellbit hade knäckts och den tog emot eller något sånt.. så jag knäckte av den sista biten.. Så nu snurrar den igen men nu är jag osäker om den kommer hålla tills på tisdag då jag ska ta och köpa ny fläkt..

Visa signatur

3dmark01: 22577
3dmark03: 11681
3dmark05: 5610

Permalänk
Medlem

aha ja då var det värre, jag skulle inte använda en fläkt där det fattas ett blad. allt vibrerar och det är bara en tidsfråga tills fläkten säckar ihop totalt

Permalänk
Medlem

En regel tills nästa gång hördedudu, om fläkten inte snurrar, stäng av datorn omedelbart, kör absolut inte en dator utan fungerande cpukylning, det är rent vansinne. I regel totalförstörs en cpu inom 10 sekunder om du inte har någon kylning alls. Det är rätt så dumt att slösa bort pengar så

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
En regel tills nästa gång hördedudu, om fläkten inte snurrar, stäng av datorn omedelbart, kör absolut inte en dator utan fungerande cpukylning, det är rent vansinne. I regel totalförstörs en cpu inom 10 sekunder om du inte har någon kylning alls. Det är rätt så dumt att slösa bort pengar så

(kylfläns med trasig fläkt) != (inte har någon kylning alls)

men fortfarande det dumt att köra med den...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

på mitt 754moderkort så slutade fläkten snurra när processorn blev kall.

Permalänk
Medlem

Kylflänsen på moderna processorer är inte för att kyla på riktigt. Dess uppgift är att leda värmet bort från cpu-n för att fläkten skall blåsa bort det, alltå det är fläkten som kyler. En fläkt SKALL snurra oavsätt om nån sak i BIOS är aktiverat eller inte. Fläkten SKALL snurra alltid och den minsta varvtalet är på en visst default värdet, som ÄR skild från noll.

Och det finns en funktion i BIOS som det går att aktivera på det viset att datorn stängs ner om cpu-n blir för het. Aktivera den!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

antar att du inte använder AMD

Permalänk
Avstängd

min server går att köra flera minuter passivt innan den blir för varm... har denna i servern...

http://www.webhallen.com/prod.php?id=40625

så att köra ur testsynpunkt i några minuter är ju inget farligt, men man ska ju inte köra för länge såklart.. men att säga att det är direkt livsfarligt är ju att ta i.. Möjligen att de små boxkylarna blir varma på några sekunder, men även det har jag svårt att tänka mig...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
min server går att köra flera minuter passivt innan den blir för varm... har denna i servern...

http://www.webhallen.com/prod.php?id=40625

så att köra ur testsynpunkt i några minuter är ju inget farligt, men man ska ju inte köra för länge såklart.. men att säga att det är direkt livsfarligt är ju att ta i.. Möjligen att de små boxkylarna blir varma på några sekunder, men även det har jag svårt att tänka mig...

Du blandar ihop sakerna. I ett kylsystem med fläns och fläkt, systemet är beroende av fläkten pga. kylningen uppnås av att fläkten fläktar bort värmen. I ett heat-pipe system värmen leds bort huvudsakligen av själva heat-pipen, fläkten där är bara för att hjälpa till.

Moderna CPU utvecklar mer värme än gamla cpu. En PIII klarar sig utmärkt med en stor fläns men en P4 med 3,2GHz utvecklar så mkt värme att en vanlig fläns räcker inte.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Avstängd

ja.. men på dig lät det som om grejerna skulle paja DIREKT om man inte har en fläkt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CDan
Du blandar ihop sakerna. I ett kylsystem med fläns och fläkt, systemet är beroende av fläkten pga. kylningen uppnås av att fläkten fläktar bort värmen. I ett heat-pipe system värmen leds bort huvudsakligen av själva heat-pipen, fläkten där är bara för att hjälpa till.

Moderna CPU utvecklar mer värme än gamla cpu. En PIII klarar sig utmärkt med en stor fläns men en P4 med 3,2GHz utvecklar så mkt värme att en vanlig fläns räcker inte.

vart flyttar heatpipen värmen då?
jo längre ut i flänsen där "fläkten fläktar bort värmen"
en heat-pipe trollar helt enkelt inte bort värmen.
när jag läser dina inlägg så verkar det som du vet mycket mindre än vad du utger dig från att veta.

en annan intressant sak är att 3.2 ghz P4 utvecklar dubbelt så mycket värme som en A64.
på en P4 prescott så handlar det om ~100 watt, på en newcastle handlar det om kanske 60, på nyare A64 handlar det om 50 watt (högst, 45 kanske stämmer bättre).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
ja.. men på dig lät det som om grejerna skulle paja DIREKT om man inte har en fläkt...

Just cpu-un är den mest kritiska i en dator. Vill du köra utan fläkt eller att kunna stanna fläkten då och då, köp en överdimensionerat fläns som kan leda bort själv det mesta av värmen. Eller som du sa en heat-pipe.

Första AMD cpu efter k3 eller vad dem hette (jag menar för 6-8 år sedan) hade stora problem med att cpu-n kärna brann upp vid överhetning. Och jag menar INTE att fläkten stannade. Allt detta pga. det fanns ingen skydd mot överhetning inbyggd i cpu, som alla Pentium hade. Efteråt det införde detta även AMD och det blev standard den funktion även på moderkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
vart flyttar heatpipen värmen då?
jo längre ut i flänsen där "fläkten fläktar bort värmen"
en heat-pipe trollar helt enkelt inte bort värmen.
när jag läser dina inlägg så verkar det som du vet mycket mindre än vad du utger dig från att veta.

en annan intressant sak är att 3.2 ghz P4 utvecklar dubbelt så mycket värme som en A64.
på en P4 prescott så handlar det om ~100 watt, på en newcastle handlar det om kanske 60, på nyare A64 handlar det om 50 watt (högst, 45 kanske stämmer bättre).

Heat-pipen funkar efter den adiabatika processen, precis som första typ av kylskåp funkade. Alltså nästan som en värme-pump: den "pumpar" värmen från den varma sidan till den kalla sidan. Kolla upp hur en heat-pipe funkar och då du skall förstå. Har jag en heat-pipe som kan leda bort mera värme än det utvecklas, då behövs ingen fläkt. Det finns nätaggregat som har bara heat-pipe för kylning: UTAN fläkt.

Och till båda två: försök sluta med nedvärderade formuleringar. Det imponerar mig inte. Jag är civilingenjör inom mekanik och produkutveckling, och mjukvaruutvecklare. Plus att jag är kankse äldre än era föräldrar. Och för det andra jag vet vad jag pratar om. Jag är här för att hjälpa till inte för att acceptera era dumma formuleringar.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CDan
Just cpu-un är den mest kritiska i en dator. Vill du köra utan fläkt eller att kunna stanna fläkten då och då, köp en överdimensionerat fläns som kan leda bort själv det mesta av värmen. Eller som du sa en heat-pipe.

Första AMD cpu efter k3 eller vad dem hette (jag menar för 6-8 år sedan) hade stora problem med att cpu-n kärna brann upp vid överhetning. Och jag menar INTE att fläkten stannade. Allt detta pga. det fanns ingen skydd mot överhetning inbyggd i cpu, som alla Pentium hade. Efteråt det införde detta även AMD och det blev standard den funktion även på moderkort.

Heat-pipen funkar efter den adiabatika processen, precis som första typ av kylskåp funkade. Alltså nästan som en värme-pump: den "pumpar" värmen från den varma sidan till den kalla sidan. Kolla upp hur en heat-pipe funkar och då du skall förstå. Har jag en heat-pipe som kan leda bort mera värme än det utvecklas, då behövs ingen fläkt. Det finns nätaggregat som har bara heat-pipe för kylning: UTAN fläkt.

Och till båda två: försök sluta med nedvärderade formuleringar. Det imponerar mig inte. Jag är civilingenjör inom mekanik och produkutveckling, och mjukvaruutvecklare. Plus att jag är kankse äldre än era föräldrar. Och för det andra jag vet vad jag pratar om. Jag är här för att hjälpa till inte för att acceptera era dumma formuleringar.

om själva heatpipen ska ta bort energin utan att flänsen används så ska det till en väldigt stor heatpipe.
lite energi går åt till fasändringarna och att allt ska röra på sig men det handlar inte om några större mängder energi.
huvudanleningen till att heatpipes används är för att de flyttar värmen effektivare än en metallbit av samma dimension

att du skulle vara en 50-60+ har ju också jättemycket med min kunskapsnivå att göra, du som är så gammal och vis borde väl fatta det

edit: om du inte fattade det, din höga ålder imponerar mig inte

edit2: skumma stavfel