Utforska mapp innehållande .avi = explorer krashar?

Permalänk
Medlem

Utforska mapp innehållande .avi = explorer krashar?

Vi börjar med ett par felmeddelanden

Det som händer är alltså att så fort jag utforskar en mapp som innehåller en .avi fil så krashar explorer när innehållet läses in.
Som jag kan förså är det är det ett ting kallat exekveringsskydd som ställer till det.
Som inte går att inaktivera, bara göra ännu mer omfattande

Jag har en HP Pavillion d4090se med XP pro fullt uppdaterat, sygate brandvägg och avg antivirus om det nu kan vara intressant.

jag har sökt, blev inte så klok. Skall jag undanta utforskaren från dataexekveringsskyddet eller vadå?
Edit: Testade att göra just så nu, och det verkar funka.. iallafall för tillfället. Får väl se om det håller i sig

Visa signatur

(ü) Ironi borde vara ett skolämne. (ü)

Permalänk
Medlem

Just precis denna fråga (jag tror det i alla fall) har nog ställts ett oändligt antal gånger. Snäll som jag är ska jag leta upp en trolig lösning, vi får hålla tummarna.

Testa och se om dessa två registermodifikationer löser ditt problem.

Citat:

Saxat från Windows FAQ här på forumet:

AVI-filer går inte att flytta eller ta bort i Windows XP
(Thumb.dll, förhandsvisning av media i Windows XP)
För att ta bort förhandsvisningen av media, ta bort denna nyckeln från registret:
"HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\CLSID\{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}\InProcServer32"
Det förhindrar explorer.exe att ladda shmedia.dll
Om du inte vill själv pilla i registret så finns det en fil som kan fixa det åt dig; Tanka här. Extrahera xp-avifix.inf ur zip-filen och läs i den hur du ska gå tillväga.
Det finns en annan fix som hindrar windows att läsa AVI filernas info som ex: bredd, höjd, bitrate mm.
Fixen gör tyvärr så att dessa värden inte visas.
Gå till: "HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler"
Ta bort "Default" värdet som bör vara "{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}"

Visa signatur

<ptp`R-N-C`efegege> how many emo kids does it take to change a lightbulb? <The_only_Vanilla_Willy> HOW MANY?!
<ptp`R-N-C`efegege> none they just sit in the dark and cry. | Cosmodrom.net

Permalänk

Iroqouiz: Tyvärr är det inte samma sak och jag har exakt samma fel.

Verkar som att en ominstallation av xp och ingen installation av sp2 är det enda som verkar fungera.

Permalänk

Testa me o ställa om dataexekveringsskyddet så att du får ange filerna själv och starta om datorn och sen slå på det igen, har hjälpt mig me liknande problem