Permalänk

Bra skärm på laptop

Var i helgen och knallade runt och kollade på lite olika varianter av laptop för ett ev. kommande köp. Upptäckte att det var en grym skillnad i kvalitén på de olika skärmarna! Även om man är medveten om att det inte är upplösningen som styr kvaliten på skärmen så trodde jag i min enfald att någon form av förbättring skulle finnas mellan t.ex. en SXGA och XGA ifrån samma leverantör.

En snabb men dum jämförelse av de olika skärm kategorierna som det verkar:

Kategori 1: En skärm som känns som att titta på TV genom ett par immiga glasögon.

Kategori 2: En skärm som är väldigt ljus och utsmetad i sin färgsättning.

Kategori 3: En skärm uppfyller normalstandard. Lite som en vanlig TFT med helt ok färgsättning och kontrast.

Kategori 4: En skärm som är kristallklar, nästan lite otäckt skarp. Det känns som att sitta och titta på en högupplösningsbild med grym kontrast i ett helmörkt rum.

Det jag kunde konstatera var att skärmarna på de flesta Sony Vaio modeller verkar vara riktigt shyssta. Men även enstaka Acer och Packard Bell (döm om min förvåning) var helt ok.

De modeller som jag anser har kat. 4 klass utifrån den mycket snabba kontroll som jag gjorde var:

Sony Vaio FS295
Acer Aspire 1692WLMi
Packard Bell ENR8750F

Hur vet man, eller var kan man läsa om hur bra skärmarna är på en laptop?
Hur stor är skillnaden mellan en Crystal Bright skärm och en vanlig?

Tack för hjälpen!

P.S. Om ni vill peta in lite olika laptop modeller i mitt kategori system så får ni gärna göra det D.S.

Visa signatur

Dell Inspiron 6000: Intel Pentium M 1.73GHz, 2MB L2 cache, 533MHz FSB | 2x512MB 400MHz DDR2 RAM | 128MB DDR ATI MOBILITY® RADEON® X300 | 60GB (5400rpm) IDE | 8X DVD+/-RW | Intel® ProWireless 2200 802.11b/g | 9-cell 80 WHr | 15,4" UltraSharp™ WSXGA+

Permalänk
Medlem

Hej!

Lade nyss in en tråd som jag ska hoppas få det att klarna i mitt val av bärbar.

Jag är liksom du ganska mån om att jag får en bra skärm på datorn
och en av de som jag spanat ut via nätet är just Sony VGN-FS295VP http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e915204&Refer...

Den skärmen sticker alltså verkligen ut i jämförelse?
Hur är datorn irl i övrigt?
Är den välbyggd som resten av Sonys sortiment?

Jag har knappt sett någon Vaio live mer än väldigt hastigt i somras
utomlands.

Det är sannerligen inte lätt att välja en bärbar.
Men synpunkter och info som kommer fram här lär förhoppningsvis göra att
det klarnar för oss båda!

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

När tomshardware.se testade b.la FS Amilo 1425 så skrev de om dess skärm:

"..En sak som skiljer den här maskinen från alla andra är dess skärm, som är av typen "Crystal View". Skärmen får riktigt stora ovationer av testlabbet, den har verkligen läcker bild samt en betraktningsvinkel på så gott som 180 grader.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluemood
Hej!

och en av de som jag spanat ut via nätet är just Sony VGN-FS295VP http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e915204&Refer...

utomlands.

Tjena!

Skärmen på den burken är helt klart bra enligt mina mått mätt. Vet inte om Sony använder sig av Crystal Bright benämningen men den är verkligen kristallklar.
Det enda problemet som jag kan se det för just denna modell är upplösningen. När jag var och pillade på datorn i helgen så kändes det precis som att 1280x800 inte riktigt räcker till om man, som jag, har flera fönster igång samtidigt och vill ha en "laggfri" dator. Jag trodde att upplösningen på skärmen skulle vara mycket högre och efterlikna ex. 1280x1024 på en 19" TFT, men så var inte fallet. Sen gjorde jag inte så mycket mer bedömningar av prestandan på själva burken eftersom jag mest gick omkring och spanade in utbudet och klämde och kände lite. Men den känns och ser helt ok ut

Var även och kollade på Sonys B-serie men intrycket jag fick av den var att alla anslutningsportar (line-in, lan o.s.v.) kändes väldigt plastiga.

EDIT: Glömde att säga att jag var inne och kollade på Sonys hemsida och där står att datorn har en batteritid på endast 126 min vilket är alldeles för klent för min del. Länk till tekniska specifikationer för Sony VGN-FS295VP

Visa signatur

Dell Inspiron 6000: Intel Pentium M 1.73GHz, 2MB L2 cache, 533MHz FSB | 2x512MB 400MHz DDR2 RAM | 128MB DDR ATI MOBILITY® RADEON® X300 | 60GB (5400rpm) IDE | 8X DVD+/-RW | Intel® ProWireless 2200 802.11b/g | 9-cell 80 WHr | 15,4" UltraSharp™ WSXGA+

Permalänk
Medlem

Jo upplösningen är verkligen i lägsta laget.
Jag har inte kollat närmare på någon 1280x800 men det känns för min del lite för lågt.
Jag har inte sett så vansinnigt många olika bärbara av nyare snitt men är väldigt impad
av min brorsas Dell tror den heter 8600 eller någe.
Den har hur som helst 1920x1200 och är jäkligt skarp!
Visst är det kanske en nackdel att ha en skärm med de specsen när man ska spela men ute i Win
är den mästerligt mysig!

Upplösningen får mig att snegla mer och mer mot Dells Inspiron 6000 (som för övrigt en forum-medlem öst beröm över och skickat in trevliga bilder på!)
och deras Latitude D 810 som verkar vara den slutgiltiga versionen av min brorsas maskin.
Om jag har fattat Dells upplägg rätt så är Inspiron-serien där de experimenterar lite och Latitude
där de befäster det hela och har en bra stabilitet. Rätta mig om jag har fel!

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo upplösningen är verkligen i lägsta laget.
Jag har inte kollat närmare på någon 1280x800 men det känns för min del lite för lågt.
Jag har inte sett så vansinnigt många olika bärbara av nyare snitt men är väldigt impad
av min brorsas Dell tror den heter 8600 eller någe.
Den har hur som helst 1920x1200 och är jäkligt skarp!
Visst är det kanske en nackdel att ha en skärm med de specsen när man ska spela men ute i Win
är den mästerligt mysig!

Upplösningen får mig att snegla mer och mer mot Dells Inspiron 6000 (som för övrigt en forum-medlem öst beröm över och skickat in trevliga bilder på!)
och deras Latitude D 810 som verkar vara den slutgiltiga versionen av min brorsas maskin.
Om jag har fattat Dells upplägg rätt så är Inspiron-serien där de experimenterar lite och Latitude
där de befäster det hela och har en bra stabilitet. Rätta mig om jag har fel!

Sitter han med kikare när han sitter vid datorn då? sitter på farsans gamla bärbara med 1024x768 på, mer vill iaf jag inte ha på en 15" skärm, jag kör 1280x1024 på min 18" tft lixom.... Man ska ju sitta med huvvet nån meter från skärmen. Kan förstå varför så många idag förstör synen på grund av att de sitter för mycke framför skärmen, sitter man så nära så...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det där med upplösning är lite av en smaksak..

Har man inte sett en 1920x1200 in action ska man nog akta sig att uttala sig.
Har man sett en men inte gillar den är det nog bara att konstatera att
man tycker olika.

Jag blev i vart fall kär vid första ögonkastet i den skärmen.
Jag gillar också att kunna ha flera saker öppna samtidigt utan
att minimera, växla och scrolla så mkt så jag kommer som det ser
ut nu att spana efter skärmar som klarar lite högre upplösning.

På min stationära kör jag 1600x1200 och trivs väldigt bra med det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Sitter han med kikare när han sitter vid datorn då? sitter på farsans gamla bärbara med 1024x768 på, mer vill iaf jag inte ha på en 15" skärm, jag kör 1280x1024 på min 18" tft lixom.... Man ska ju sitta med huvvet nån meter från skärmen. Kan förstå varför så många idag förstör synen på grund av att de sitter för mycke framför skärmen, sitter man så nära så...

Själv kör jag 1680x1050 på min 15,4" skärm och tycker att det är helt perfekt! i mitt tycke låter 1280x1024 på en 15" som alldeles för låg upplösning.. får ju plats typ två ikoner på skärmen då juh ^__^

Permalänk
Medlem

LimpFish din tråd om "Godbiten anlände idag" har verkligen fått mig att kika
ännu närmre på en Dell Inspiron 6000. Dina trevliga bilder gjorde inte saken sämre! Just nu lutar det väldigt mkt åt en sån maskin faktiskt.
Den ser verkligen najs ut!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

LimpFish din tråd om "Godbiten anlände idag" har verkligen fått mig att kika
ännu närmre på en Dell Inspiron 6000. Dina trevliga bilder gjorde inte saken sämre! Just nu lutar det väldigt mkt åt en sån maskin faktiskt.
Den ser verkligen najs ut!

För att vara helt ärlig så är det den maskinen, Dell Inspiron 6000, som jag sedan länge haft ögonen på. Men eftersom grafikkortet på burken har varit lite i klenaste laget tyckte jag innan att maskinen inte var optimal. Dessutom har jag ingen i bekanskapskretsen som har en sån. Har å andra sidan haft Dell laptops tidigare och är nöjd med dem.

Tror om jag skall vara ärlig att jag kommer slå till på en Dell när de får lite bättre erbjudande, t.ex. dubbelt minne utan extra kostnad (som de brukar köra), istället för den där färgbläckstråleskrivaren som de erbjuder nu.
Då får man ju en WSXGA skärm som inte går av för hackor.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hej!

utomlands.

Taget från specen:

"Internminne 512 MB
Maximalt minne 1 GB
Minnesplatser 1 st
Lediga minnesplatser 0 st "

Är det så korkat som det verkar...? Dvs inte nog med att max uppgradering är 1 Gb, för att uppgradera måste man göra sig av med det befintliga minnet på 512 mb och köpa en ny 1 Gb istället för en till 512:a. Helt j*a obegripligt att de gör så...

Permalänk
Medlem

bluemood & Cottonfield: japp jag är verkligen nöjd än så länge iaf! Som ni säger så är väl den svaga punkten grafikkortet... men det har inte varit någon begränsning för mig än så länge iaf... men sen spelar jag iofs inte något av de absolut nyaste spelen heller...
Jag kan dock med glädje bekräfta att WSXGA skärmen verkligen inte går av för hackor! Bokstäverna blir riktigt fina på den med cleartype lr va d heter. Måste dock erkänna att jag har ingen aning om ifall cleartype har något med skärmen att göra eller om det typ hör till windows :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimpFish
bluemood & Cottonfield: japp jag är verkligen nöjd än så länge iaf! Som ni säger så är väl den svaga punkten grafikkortet... men det har inte varit någon begränsning för mig än så länge iaf... men sen spelar jag iofs inte något av de absolut nyaste spelen heller...
Jag kan dock med glädje bekräfta att WSXGA skärmen verkligen inte går av för hackor! Bokstäverna blir riktigt fina på den med cleartype lr va d heter. Måste dock erkänna att jag har ingen aning om ifall cleartype har något med skärmen att göra eller om det typ hör till windows :S

Har du kikat på några andra modeller mer handfast innan du köpte din Dell?
Tänkte mer om du skulle kunna göra någon form av halvproffsigt utlåtande hur din skär står sig i jämförelse med de som utrustats med ex. Crystal Bright.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av High Fidelity

Taget från specen:

"Internminne 512 MB
Maximalt minne 1 GB
Minnesplatser 1 st
Lediga minnesplatser 0 st "

Är det så korkat som det verkar...? Dvs inte nog med att max uppgradering är 1 Gb, för att uppgradera måste man göra sig av med det befintliga minnet på 512 mb och köpa en ny 1 Gb istället för en till 512:a. Helt j*a obegripligt att de gör så...

Är så på många bärbara, de flesta skriver dock inte ut det, lättaste är att be dem i butiken att skruva upp luckan.

Permalänk
Medlem

ett par funderingar

Hmm, ingen av er som har nan aning om de finns nara fler barbara med upplosningar sasom dells (1920x1200) till vettigt pris d.vs? undrar aven om x300 i era dell-datorer har dvi-utgang?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cottonfield
Har du kikat på några andra modeller mer handfast innan du köpte din Dell?
Tänkte mer om du skulle kunna göra någon form av halvproffsigt utlåtande hur din skär står sig i jämförelse med de som utrustats med ex. Crystal Bright.

Jag kan tyvärr inte göra några halvproffsiga jämförelser, då jag inte kikat särskilt noga på andra sorters skärmar. Det är ju tyvärr en nackdel med dell, "klämma-kolla-känna-biten" innan köp går man miste om... men som sagt så är jag nöjd med skärmen på alla punkter ändå så det var ju tur

Permalänk
Medlem

Har alldeles nyligen köpt en Vaio FS195, in princip samma spec. som 295, förutom processorn. Skärmen är verkligen något extra på dessa datorer.

I övrigt är jag väldigt nöjd med den, då det är en snygg och bra dator.

ang. Minnesuppgradering är det iallafall på 195 en ledig plats och det ska enkelt gå att sätta in en extra själv genom att öppna en liten lucka under datorn. Max är dock 1GB.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

finns det någon TV-UT på Vaio FS295?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dammskog
finns det någon TV-UT på Vaio FS295?

nej, inte vad jag vet. Står inget på sonys hemsida heller så jag tror den saknar det likt FS195.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anno
nej, inte vad jag vet. Står inget på sonys hemsida heller så jag tror den saknar det likt FS195.

alla deras nya vaio saknar det, däremot finns det med på portreplikatorn