Spel! Kluringar och Gåtor

Permalänk
Medlem

En klassiker:

En bonde beger sig till en marknad inne i stan. För att komma till marknaden måste han ta sig över en liten flod med en roddbåt han har. Han åker till marknaden och köper ett lejon, ett får och ett lass med hö. Problemet nu är att han bara får plats med en av sakerna han köpt på båten.

- Om lejonet lämnas ensamt med fåret kommer han äta upp det
- Om fåret lämnas ensam med hölasset kommer han äta upp det

Hur gör bonden för att komma hem med alla sakerna, hur många turer över floden måste han göra med båten?

Svaret finns nog på google, men det förstör hela iden med tråden, så försök att klura ut det själva istället

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
En klassiker:

En bonde beger sig till en marknad inne i stan. För att komma till marknaden måste han ta sig över en liten flod med en roddbåt han har. Han åker till marknaden och köper ett lejon, ett får och ett lass med hö. Problemet nu är att han bara får plats med två av sakerna han köpt på båten.

Hur gör bonden för att komma hem med alla sakerna, hur många turer över floden måste han göra med båten?

Svaret finns nog på google, men det förstör hela iden med tråden, så försök att kluta på det själva istället

Bra gåta, men han får bara plets med en sak i båten (plus sig själv). Annars blir det lite väl simpelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pink Lemonade
Bra gåta, men han får bara plets med en sak i båten (plus sig själv). Annars blir det lite väl simpelt.

Oj, självklart menar jag en sak åt gången. Fixar till mitt inlägg

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Frågan lyder: Vem har en fisk?

Jag fick svaret till att Tysken har en fisk, med lite hjälp av mspaint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Med brute force? (Alltså testa alla kombinationer och se vilken som passar in på alla krav.)

ja i praktiken blev det så. det fina med prolog är ju att det själv skapar ett sökträd och rekursivt går igenom alla alternativ, sen spottar det ut svaret i slutet:)

Citat:

En klassiker:

En bonde beger sig till en marknad inne i stan. För att komma till marknaden måste han ta sig över en liten flod med en roddbåt han har. Han åker till marknaden och köper ett lejon, ett får och ett lass med hö. Problemet nu är att han bara får plats med en av sakerna han köpt på båten.

Svaret finns nog på google, men det förstör hela iden med tråden, så försök att klura ut det själva istället

1. fåret över floden
2. lejonet över floden
3. fåret tillbaka
4. höet över floden
5. fåret över floden

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem
Citat:

En klassiker:

Bonden tar över grisen, för att sedan ro tillbaks och hämta lejonet.
Sedan switchar han grisen med lejonet, åker tillbaks. Böter hölasset mot grisen.
Då åker han över med hölasset till lejonet. För att slutligen hämta fåret.

Simpelt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yooni
Bonden tar över grisen, för att sedan ro tillbaks och hämta lejonet.
Sedan switchar han grisen med lejonet, åker tillbaks. Böter hölasset mot grisen.
Då åker han över med hölasset till lejonet. För att slutligen hämta fåret.

Simpelt

GRIS!?

Var hittar du någon gris

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wallenius
GRIS!?

Var hittar du någon gris

Jaja, menade fåret ^^ Är bakis och nyvaken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ruarc
Jag fick svaret till att Tysken har en fisk, med lite hjälp av mspaint.

Rätt! Jag löste det också med mspaint.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Svaret var:

Vilken är din hemby?

Dra den i scenariot, den funkar

Men om han då svarar Sanningens by. Då kan han ju både ljuga och tala sanning. Det stämmer väl inte? Hur ska man få reda på var han bor då?

Han kan ju tillhöra ljugarbyn ändå?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlkaStar
Men om han då svarar Sanningens by. Då kan han ju både ljuga och tala sanning. Det stämmer väl inte? Hur ska man få reda på var han bor då?

Han kan ju tillhöra ljugarbyn ändå?

Meningen är väl att han typ ska peka mot sin hemby. Då fungerar det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Meningen är väl att han typ ska peka mot sin hemby. Då fungerar det.

Varför skulle det fungera? Han kan väl ljuga ändå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlkaStar
Varför skulle det fungera? Han kan väl ljuga ändå?

Du är snabb

Man som talar sanning = S
Man som ljuger = L

Peka på din hemby

S = Pekar på sin by, som är sanningen
L = Pekar på Sanningens by eftersom han ljuger.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Du är snabb

Man som talar sanning = S
Man som ljuger = L

Peka på din hemby

S = Pekar på sin by, som är sanningen
L = Pekar på Sanningens by eftersom han ljuger.

mmm.. nu ser jag. jag missade att JAG skulle till sanningens by. Jag läste det som att jag skulle ta reda på var han bodde. Ibland läser man lite för slarvligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiyoko

gåtan med sanningens by: på vilket sätt får man reda på vartifrån han kommer genom att fråga vilken som är hans by? kommer han från sanningens by så säger han "sanningens by" kommer han från lögnarbyn säger han också "sanningens by".

Man ska inte få reda på varifrån han kommer...

Läs frågan igen "Du är ute i en jungel, du ska till Sanningens byn."

Så då stämmer de med frågan "Vilken är din hemby" då båda kommer peka åt sanningens by...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Man ska inte få reda på varifrån han kommer...

Läs frågan igen "Du är ute i en jungel, du ska till Sanningens byn."

Så då stämmer de med frågan "Vilken är din hemby" då båda kommer peka åt sanningens by...

visst står det så, men det står också såhär:

Citat:

Det står en man vid vägskälet. Han tillhör en av byarna. Frågan är:
Vilken?

det står att man ska till sanningens by men det står inte att uppgiften är att ta reda på vilken som är sanningens by.

Här är en till klassiker:

On a distant island live three types of humans - Knights, Knaves and Normals. The Knights always tell the truth, the Knaves always lie, and the Normals sometimes lie and sometimes tell the truth.

Detectives questioned three inhabitants of the island - Al, Bob, and Clark - as part of the investigation of a terrible crime. The investigators knew that one of the three committed the crime, but did not at first know which one. They also knew that the criminal was a Knight, and that the other two were not. How they knew these things is not important for the solution.

Additionally, the investigators made a transcript of the statements made by each of the three men. What follows is that transcript:

Al: I am innocent.

Bob: That is true.

Clark: Bob is not a Normal.

After carefully and logically analyzing their information, the investigators positively identified the guilty man. Was it Al, Bob or Clark?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

det står att man ska till sanningens by men det står inte att uppgiften är att ta reda på vilken som är sanningens by.

Blub blub på dig.

"Men frågan är:
Vilken?"- är inte gåtan utan en hint i själva gåtan, en fråga som avgör den slutgiltiga lösningen.

Jag kanske skrev fel men ni får inte leka dumma!

Permalänk
Medlem
Citat:

Blub blub på dig.

"Men frågan är:
Vilken?"- är inte gåtan utan en hint i själva gåtan, en fråga som avgör den slutgiltiga lösningen.

Jag kanske skrev fel men ni får inte leka dumma!

well, när man håller på med tankenötter, där ju alla detaljer kan vara avgörande, måste man ta hänsyn till hela beskrivningen. jag kan förlåta dig för den här gången - men gör inte om det!:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

On a distant island live three types of humans - Knights, Knaves and Normals. The Knights always tell the truth, the Knaves always lie, and the Normals sometimes lie and sometimes tell the truth.

Detectives questioned three inhabitants of the island - Al, Bob, and Clark - as part of the investigation of a terrible crime. The investigators knew that one of the three committed the crime, but did not at first know which one. They also knew that the criminal was a Knight, and that the other two were not. How they knew these things is not important for the solution.

Additionally, the investigators made a transcript of the statements made by each of the three men. What follows is that transcript:

After carefully and logically analyzing their information, the investigators positively identified the guilty man. Was it Al, Bob or Clark?

Det är Bob, eller Al. Om Bob är skurken, så säger han att Al är oskyldig för att han talar sanning.
Om Bob är en knave, så ljuger han. Och därmed är Al skyldig.

Permalänk
Citat:

Och därmed är Al skyldig.

Fel svar. Vi vet att den skyldige är en Knight. De talar alltid sanning alltså talar den skyldige alltid sanning. Al säger att han är oskyldig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Svaret var:

Vilken är din hemby?

Säg mig hur främlingen vid vägskälet skulle svara, för jag är ändå lite skeptisk till det. Beror ju på hur han skulle formulera svaret...

Skulle han bara svara "sanningens by"... Jaha, sen då?

Edit:

Citat:

Förstår nu. Däremot så stod det inget om att han skulle gestikulera och ha sig. Trodde man enbart skulle få ett verbalt svar. Tycker inte om gåtor som har "osäkra element" eller hur man ska uttrycka sig.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Citat:

Hmmm får inte ihop det här. Al måste vara normal. Han kan inte vara knight för då skulle han ljuga. Han kan inte vara Knave för då skulle han vara skyldig vilket inte stämmer då en knight är skyldig. All är alltså normal och talar sanning. Då måste Bob vara knight eftersom han säger att de Al säger är sant vlket det är. Problemet är att då talar ju Clark sanning om Bob vilket är omöjligt då han är Knave....eller kan han vara normal också?

Om det är så att två kan vara normal i exemplet är det Bob som är skyldig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fel svar. Vi vet att den skyldige är en Knight. De talar alltid sanning alltså talar den skyldige alltid sanning. Al säger att han är oskyldig.

Då är Bob den skyldige, eller?

Visa signatur

must!

Permalänk

Jag antar att jag hadde rätt på förra så här kommer en ny:

Enligt en kinesisk berättelse såg både himmlen och helvete ut på följande sätt. Folket satt i en ring en bit bort från en gryta med mat. Alla hadde långa ätpinnar som nådde fram till grytan. Men de var så långa att det inte gick att vända pinnarna och förra dem till sin mun utan att tappa maten.
I helvetet var alla hungriga och missnöjda men i himmlen var alla mätta och glada.

Hur kommer detta sig?

Permalänk
Medlem

I himmlen mata de varandra? så man slapp vända på pinnarna.
Men i helvetet är de bara onda personer och alla är egoister!

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Citat:

Svaret var:

Vilken är din hemby?

Gör den säkert, men det är ändå fel svar

Edit: läste inte allt, det stämmer visst ändå

Visa signatur

Home, sweet home Sidan för ALLA!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
I himmlen mata de varandra? så man slapp vända på pinnarna.
Men i helvetet är de bara onda personer och alla är egoister!

Så sant så sant...

Permalänk
Citat:

Bob är den skyldige.

Lösning:

Al är inte en knight, då skulle han erkänt. Al är inte heller en Knave, då skulle han ljuga och påstå sig vara mördaren. Han är således en normal.

Bob är inte en Knave, då skulle han säga att Al ljög, han är således antingen en knight eller en normal.

Clark kan nu antingen ljuga eller tala sanning:

Ljuger han är han antingen en normal eller en knave, men isånnafall blir ingen av personerna knight, det skulle innebära att det inte finns någon mördare, vilket är orimligt.

Clark måste således tala sanning, han är m.a.o antingen knight eller normal, talar han sanning innebär det även att Bob måste vara knight eftersom bob inte kan vara Knave.

Är Clark knight innebär det att det finns två knights, alltså två mördare, vilket är orimligt.

Clark måste således vara en normal som för tillfället väljer att tala sanning.

Alltså:

Al = normal.
Bob = knight (mördaren)
Clark = normal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murgelpluppen
Bob är den skyldige.

Lösning:

Al är inte en knight, då skulle han erkänt. Al är inte heller en Knave, då skulle han ljuga och påstå sig vara mördaren. Han är således en normal.

Bob är inte en Knave, då skulle han säga att Al ljög, han är således antingen en knight eller en normal.

Clark kan nu antingen ljuga eller tala sanning:

Ljuger han är han antingen en normal eller en knave, men isånnafall blir ingen av personerna knight, det skulle innebära att det inte finns någon mördare, vilket är orimligt.

Clark måste således tala sanning, han är m.a.o antingen knight eller normal, talar han sanning innebär det även att Bob måste vara knight eftersom bob inte kan vara Knave.

Är Clark knight innebär det att det finns två knights, alltså två mördare, vilket är orimligt.

Clark måste således vara en normal som för tillfället väljer att tala sanning.

Alltså:

Al = normal.
Bob = knight (mördaren)
Clark = normal.

yep, precis så är det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pejN
"Om du kollar på mig så kollar jag på dig, om du höjjer din högra hand så höjjer jag min vänstra, du pratar men inte jag. Vad är jag?"

lite för lätt kanske

En lärare?

EDIT; sry såg ej att den va löst.

Visa signatur

johan