Spel! Kluringar och Gåtor

Permalänk

Här har ni en uppvärming

1. Ett två-siffrigt tal. Multiplicera dess siffror med varandra och multiplicera med 2 så får du åter det två-siffriga talet. ( ex. 72, (7x2)x2=28, 28 är inte 72)

ok modell svårare...

2. Ett tre-siffrigt tal. Multiplicera dess siffror med varandra och multiplicera med 4 så får du åter det tre-siffriga talet.

(ingen excel nu, det är fusk

Permalänk
Hedersmedlem

Äh, detta är ju pinsamt. Hur många här kommer ihåg "Land of the doubles"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maorio
http://www.addictinggames.com/gridlock.html

försök klara dig genom alla nivåer i det

Jädrar va lätt spelet va då! klarade de på en piss-kvart typ

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pejN
och jorden är så liten så det räcker med 10 km för det..

Det spelar ingen roll hur stort klotet är.

Samma fråga i ett annat format är:

En man byggde ett hus där alla väggar vätte mot södet. Vilken färg hade björnen?

Var det nån som hade en bra förklaring på den första gåtan med hotellet och de tre snubbarna som betalade 30 spänn var? Om inte så kommer den här:

De betalade 30 kr var. De skulle betala 25 totalt. Piccolon kunde inte dela 5 på 3 så han gav dem 3 spänn att dela på och behöll 2 själv. Då har de betalat 9x3 = 27 kr. De resterande 3 fick de ju tillbaka. De två som piccolon har ingår i de 27 som de har betalat. 25 till hotellet och 2 till piccolon.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det spelar ingen roll hur stort klotet är.

ett förtydligande: du står på nordpolen, du går 100m söder, 100m väst och 100 m norr, jag tror inte riktigt du kommer till samma ställe då eller hur?

då tror jag inte det räcker om du går 10 km heller, men vad vet jag, jag har aldrig prövat d.

Visa signatur

[Citera]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt_D
How many roads must a man walk down?

7!

Permalänk
Citat:

ett förtydligande: du står på nordpolen, du går 100m söder, 100m väst och 100 m norr, jag tror inte riktigt du kommer till samma ställe då eller hur?

då tror jag inte det räcker om du går 10 km heller, men vad vet jag, jag har aldrig prövat d.

Det är väl så att man måste gå till ekvatorn?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Inaktiv

Du åker alldeles ensam på en spikrak 90-sträcka. Helt plötsligt dyker en polisbil upp i motsatt riktning, snabbt som attan bromsar du ner från dina 120 km/h till 90 km/h. Eftersom poliser är väldigt laglydiga av sig så antar du att polisbilen färdas i samma fart som dig, alltså 90 km/h.

Vad är då summan av bilarnas hastigheter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Söder = rakt från nordpolen
Norr = rakt mot nordpolen
Väst = En ring medsols runt nordpolen med konstant avstånd till nordpolen.

Om du skulle gå längs en rak linje när du går väst skulle det ju bli sydväst efter ett tag, och det är inte samma sak som att gå västerut. Alltså, går du västerut så går du inte längs en rak linje om du inte är på ekvatorn. Därmed fungerar det att gå syd, väst, nord och hamna på samma ställe om man börjar på nordpolen, sålänge man går lika långt åt söder som åt norr (väst/öst spelar ingen roll).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av >sniper
Du åker alldeles ensam på en spikrak 90-sträcka. Helt plötsligt dyker en polisbil upp i motsatt riktning, snabbt som attan bromsar du ner från dina 120 km/h till 90 km/h. Eftersom poliser är väldigt laglydiga av sig så antar du att polisbilen färdas i samma fart som dig, alltså 90 km/h.

Vad är då summan av bilarnas hastigheter?

Summan av deras hastighet är noll. Summan av deras fart är 180km/h. Det luriga i din gåta är att fart och hastighet inte är samma sak. Hastighet är vektoriell medans fart är skalär.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Summan av deras hastighet är noll. Summan av deras fart är 180km/h. Det luriga i din gåta är att fart och hastighet inte är samma sak. Hastighet är vektoriell medans fart är skalär.

Helt korrekt! Många blandar ihop begreppen hastighet och fart och tror att det är samma sak, vilket du inte gjorde!

Hastigheten ska ses som en vektor, där farten är dess storlek "belopp".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av >sniper
Helt korrekt! Många blandar ihop begreppen hastighet och fart och tror att det är samma sak, vilket du inte gjorde!

Hastigheten ska ses som en vektor, där farten är dess storlek "belopp".

Precis. Därför är det definitionsmässigt fel att kalla det för hastighetsmätare i en bil när det egentligen är en fartmätare, men det får väl gå bra då det är så allmänt utbrett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du sitter bakom ratten i en bil och håller en konstant hastighet. På din vänstra sida har du en avgrund. På din högra sida har du en brandbil och den håller samma hastighet som du. Framför dig springer en gris, som är större än din bil, en helikopter förföljer dig i markhöjd bakom bilen. Både helikoptern och grisen håller samma hastighet som du.

Hur ska du göra för att kunna stanna ?

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

köra ner i avgrunden?

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem

Göra en wheelie och köra emellan brandbilen och grisen

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

vad e de för en enorm gris förresten, lika stor som en bil, DAMN

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0nkiii
Du sitter bakom ratten i en bil och håller en konstant hastighet. På din vänstra sida har du en avgrund. På din högra sida har du en brandbil och den håller samma hastighet som du. Framför dig springer en gris, som är större än din bil, en helikopter förföljer dig i markhöjd bakom bilen. Både helikoptern och grisen håller samma hastighet som du.

Hur ska du göra för att kunna stanna ?

Kliver av karusellen och låter småbarnen åka!

EDIT: skriver en egen då jag vet att jag har rätt

Akilles som är löpare, ska springa i kapp med en sköldpadda. Han kan springa 10 gånger så fort som djuret, och därför ger han sköldpaddan ett försprång på 100 meter. Starten går, och efter 100 meter kommer Akilled till den plats där sköldpaddan startade. Under den tiden har denne tillryggalagt 1/10 av den sträcka som Akilles sprungit dvs. 10meter. Akilles springer 1 meter och sköldpaddan hinner 10cm. Akilles springer 10cm, sköldpaddan tillryggalägger 1cm. Akilles springer 1cm -- osv.
Akilles kommer alltså oupphörligt närmare sköldpaddan; avståndet mellan dem kan vi räkna ut till en billiondels millimeter eller ännu mindre, men sköldpadan kommer alltid att ligga ett stycke framför löparen. Han kommer aldrig att hinna i fatt den...
Är det så i praktiken? Hur kommer det sig?

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

Gasa och köra på grisen så den flyger över bilen på helikoptern (som kraschar). Sen stannar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen

Akilles som är löpare, ska springa i kapp med en sköldpadda. Han kan springa 10 gånger så fort som djuret, och därför ger han sköldpaddan ett försprång på 100 meter. Starten går, och efter 100 meter kommer Akilled till den plats där sköldpaddan startade. Under den tiden har denne tillryggalagt 1/10 av den sträcka som Akilles sprungit dvs. 10meter. Akilles springer 1 meter och sköldpaddan hinner 10cm. Akilles springer 10cm, sköldpaddan tillryggalägger 1cm. Akilles springer 1cm -- osv.
Akilles kommer alltså oupphörligt närmare sköldpaddan; avståndet mellan dem kan vi räkna ut till en billiondels millimeter eller ännu mindre, men sköldpadan kommer alltid att ligga ett stycke framför löparen. Han kommer aldrig att hinna i fatt den...

Ååååh nej, inte den. Det var den där filosofen som föröskte förklara för alla att inget är som det ser ut att vara, eller? Han "bevisade" till exempel att om jag skjöt en pil och träffade bullseye nådde den egentligen inte fram. För om den skall ha tatt sig dit måste den ha tatt sig halva vägen. Sen halva av halva. Och halva av den halvan etc etc, sne gick det bara på. Dock är det fel, han demokratos (hette han så) sade att det finns en del materia som är odelbar, dvs att det går att nå ett slut. Sen att han döpte den atom och att forskarna senare trodde att atomer var odelbara var juh fel, men det är en annan histora.

Försökte bara återkalla skolgången... Stämmer det jag just sa?

Edit... Fråga: Var kommer du om du korsar floden Styx?

Visa signatur

aiiight=?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Göra en wheelie och köra emellan brandbilen och grisen

Ursäkta off topic, men :D:D haha

Visa signatur

Home, sweet home Sidan för ALLA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taii

Edit... Fråga: Var kommer du om du korsar floden Styx?

Till dödsriket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullish
Till dödsriket?

Yes, i den grekiska mytologin. Hitta på en gåta nu

Visa signatur

aiiight=?

Permalänk
Medlem

En gammal en men... Om en tupp värper ett ägg på gränsen mellan Norge och Sverige vilket land tillhör ägget?

edit: det heter inte Nogre

Permalänk
Medlem

För det första så går inte ägandeskapet över till landet där det värps pch för det andra värper inte tuppar ägg, även om ägg med två gulor brukar kallas tuppägg.

Visa signatur
Permalänk

Jag är det som ingen vill vara men alla vill bli...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen

Det där går att motbevisa med beräkningar med gränsvärden.

edit: beskrivning här då jag inte orkar förklara själv
http://planetmath.org/encyclopedia/ZenosParadox.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullish
Till dödsriket?

nej man kommer ju till Lord Warlock, det vet väl alla?

Visa signatur

[Citera]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt. Pepper
Döden?

Nej. Det vill väl ingen bli? och är du säker på att ingen vill vara liemannen?

Mer förslag?

Jag är det som ingen vill vara men alla vill bli....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat cracker
Nej. Det vill väl ingen bli? och är du säker på att ingen vill vara liemannen?

Mer förslag?

Jag är det som ingen vill vara men alla vill bli....

Gammal?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Gammal?

Ja just det

Jag har en bror som var född på samma dag av samma år som jag, han har samma mamma som jag men vi är inte tvillingar... varför?