Permalänk

Lacie extern HDD

Någon som vet om det är skadligt för disken att stå på 24/7 ? Menar den är ju gjord för att sitta i rack o då är den ju på hela tiden, så jag tycker den borde klara det sålänge ma inte läggeren kudde över den.

MvH ACreature

Permalänk

min lacie 160 har snurrat 15 månaderdygnet runt.utan problem

Permalänk

Den är byggd för att gå. Så länge den inte blir överhettad så är det ingen fara. Precis som andra hårddiskar slits dem och livslängden blir lite kortare men man kan definitivt ha dem igång 24/7

Visa signatur

Skoskav?

Permalänk
Medlem

Min 250GB verkar iaf ha gett upp... det går inte ens att läsa hälften av filerna på den.... och den har stått på 24/7någon månad bara (3-4)

Permalänk
Medlem

Jag kör min på Auto (ström), den stänger av sig själv om man iddlar. Och sätts på själv om man ska pilla

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

Lacie extern säger inte så mycket.
Lacie har flera serier med olika kvalité.
Vissa har fläktar.

Men gäller frågan HD ur deras Porsche-serie skulle jag inte
låta den gå 24/7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Lacie extern säger inte så mycket.
Lacie har flera serier med olika kvalité.
Vissa har fläktar.

Men gäller frågan HD ur deras Porsche-serie skulle jag inte
låta den gå 24/7.

har precis fått min porsche och undrar över detta. har du belägg för detta? tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av najn
har precis fått min porsche och undrar över detta. har du belägg för detta? tack!

Simpelt plasthölje och 63 grader på hårddisken talar sitt tydliga språk.

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_050724_extern_t...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Simpelt plasthölje och 63 grader på hårddisken talar sitt tydliga språk.

tackar! ska läsa!

Permalänk

Lite bättre är det att ställa den på kant istället för att ligga, så borde man nog kunna få ner den några grader.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Hedersmedlem

varför köper folk den disken kan inte hajja det. den är ful varm och är i plast? varför inte en D2 eller en Iomega silverline eller maxtor one... kan inte hajja det.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

för att vi blivit lurade att den är bra...

Permalänk

Porsche hårddisken är helt ok som en billig backup lösning men jag skulle inte ha på den 24/7 utan bara nångång när det behövs en backup eller om man vill flytta några stora filer.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Hedersmedlem

backup?

jag skulle då aldrig göra backup på något som är så varmt...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Funkar utmärkt för mig.

Själv har jag plockat ut den 250gb och slängt i en äldre 120gb. Jag använder den till att lagara bilder (semestern, familjebilder, festbilder osv) och lite viktiga saker så som avtal vissa program osv. Enkelt att ta den hem till kompisar eller till föräldrarna. Den är avstängd till och från och sätts på vid behov för att kolla nåt eller hämta/lägga till info/filer så för mig funkar den utmärkt. Jag fick den billig 1000kr. för en LaCie Porsche 250gb.
Personligen så tycker jag att den är snygg och diskret, sen så smälter den in med datorn och skärmen så hos mig passar den utmärkt.
Ibland så glömmer jag att stänga av den så den kan vara på i flera dagar. En sak har jag märkt och det är om man ställer den upprätt alltså på sidan så blir den inte lika varm som när den skulle ligga (normal läge) på gummifötterna. Själva HD har kontakt med höljet genom metal som ligger mellan HD och höljet som hjälper till att värmen leds effektivare. Ni som kör 24/7 prova att ställa upp den på sidan.
Se bilden

Varför man köpte den.
http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_050115_lacie_ex...
Här är slutsatsen.
http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_050115_lacie_ex...

Fördelar
- Bra prestanda.
- Bra kylningsförmåga.
- I överlag bra kvalité.
- Stilrent utseende.
- Kräver inga speciall drivrutiner.

Nackdelar
- Stötdämpningen känns inte helt tillförlitlig.
- Man har ingen kontroll på vilken hårddisk (Maxtor, Western Digital etc.) som sitter i.
- Medföljande USB-sladdar är i kortaste laget.
- Extra strömsladdar kan göra produkten klumpigare än vad man räknat med.

Om man kollar på Fördelar så passar den till 95% av läsarna. Nackdelarna vägde så hoppas lite i mitt fall så jag brydde mig inte om dom.

Värmetestet
Sen kom ju ett litet bakslag efter det här värmetestet.

Slutsats
När det gäller HD så är det absolut inga fel på den. Den funkar utmärkt och gör sitt jobba bra. Det är heller ingen som har sagt att den inte skall gå att använda i 24/7. Många gör det och det funkar. Att värmen som i det här fallet skulle leda till att HD lever kortare är hellre inte bevisat så tills motsatsen bevisas så kan vi alla spekulera. Själv kyler jag alla mina HD som jag har i min stationera datorn för att dom skall må bättre "tror jag iaf".
Om man kollar på Fujitsu Siemens så har dom inte alls några som helst fläktar i lådan och deras HD är helt okylda och visst så funkar det i många år. Har en kompis som har 2st. HD i sin Fujitsu Siemens Scalero som saknar HD kylning eller överhuvudtaget några chassi fläktar och allt fungerar som det skall. Ibland så öppnar jag för att känna på dom och dom är "jätte-varma"

Så att säga att LaCie Porsche serien är skit är väldigt överdrivet eller inte klarar 24/7 är bara spekulationer från alla oss. Som sagt tills motsatsen bevisas.

Permalänk
Hedersmedlem

*host* jämför du en hdd som sitter fläktlöst i en dator låda? vänta nu.. =):rolleyes:

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
varför köper folk den disken kan inte hajja det. den är ful varm och är i plast? varför inte en D2 eller en Iomega silverline eller maxtor one... kan inte hajja det.

Ful är den ju knappast, förmodligen snyggaste externa hårddisken. Min blir inte heller varm dock blir min kompis varm. Beror på vilken hdd man får i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ful är den ju knappast, förmodligen snyggaste externa hårddisken. Min blir inte heller varm dock blir min kompis varm. Beror på vilken hdd man får i.

Om din kompis blir varm kanske ni ska sluta leka lillsked och storsked.....;o)

Och över till någor helt annat, min externa Lacie disk fungerar klockrent än så länge. Dock blir jag lite orolig över att den känns väldigt varm genom plasten. ska dock börja ha den på högkant som det tipsades om i tråden. Jag använder den enbart för backups av material som jag vill behålla. Sånt som är väldigt viktigt som foton, universitetsuppsatser och labbar och dylikt blir även backuppade på dvd-skiva.