Tror att jag har problem med minnet ....HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Tror att jag har problem med minnet ....HJÄLP!

köpte bf2 för några dagar sen men har stora problem.
spelet hängersig och datorn rebootar automatiskt.
Ibland så har jag haft "tur" och skärmen har bara blivit svart nån sekund och spelet stängs av så jag kommer till windows.
Har lyckats spela en gång i otroliga 2 timmar

har satt en kontors fläkt vid datorn och öppnat balkong dörren en kall sommardag och det blev ändå samma problem. så jag tror inte att det är nått värmeproblem.

läste i en tråd om att man kan göra memtest
gjorde det med memtest86+ (tror det hette så).

iaf så fick jag över 300000 errors när jag komm till test 5 "block move". vet någon vad det innebär?
Har tagit en bild på det men vet inte hur man lägger in bilder i inläggen.

jag har också grafik buggar arkifakt eller hur det nu kallas.
ibland så får stridsvagnarna i bf2 långa trådar som sträckersig långt uppåt himmlen (mycket irriterande)

Mitt system är:
amd64 3500+
geforce 6800 ultra
ocz 600watt nätagg
nf4 lanparty UT SLI-D (kör med bara ett grafik kort änsålänge )
1gb twinmos ddr 3200 (400) http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=38_39&...
(allt är oklockat)

måste få hjälp är långt ifrån pro på sånt här rättare sagt har inte ett hum om vad jag ska göra.
(vid dessa tillfällen så känns det som att man vill slänga datorn genom fönstret och börja damma av sitt 8bitars nintendo)

Permalänk
Medlem

Om du får så många errors i memtest86 bör du testa att sänka hastigheten på dem. Hur mycket spänning (V) ger du dem? Vilka timings kör du minnena i? Allt detta ser du i Bios.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

timings 2,5-3-3-8
Spänning 1.6v

Permalänk
Medlem

1.6v? Du måste mena 2.6?

Permalänk
Avstängd

Twinmos vill ha minst 3v, jag ger mina 3,3v vilket är för lite när man vill klocka dem!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neoNmaZteR
Twinmos vill ha minst 3v, jag ger mina 3,3v vilket är för lite när man vill klocka dem!

Nja, BH5:orna vill det iaf men just nu vet vi inte vad det är för kretsar på dem men de bör klara upp till 2.9V åtminstone. Testa att höja spänningen på minnen och så om felen minskar.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

oj tack så mycket för svaren

höjde spännngen till 3.2 körde memtest86 hela natten och inte ett enda error

har änsålänge bara hunnit köra bf2 i en halvtimme (har varit upptagen med annat).
men det var iaf felfritt.

Och åter igen tack så myckte för hjälpen! Nu slipper uppröra de andra i huset av att en dator flyger genom fönstret.

PS: sorry jag menade 2.6v

Permalänk

jag har samma problem ..köpte nyss nya minnen men med mina gammla var det samma problem så det var inte själva minnena det var fel på iaf... har sänkte hastigheten till 133 på dessa ...eftersom datorn startar inte med högre =( =( =( ..eller den startar om sig innan de kommer in i windows... jag tror problemet beror på grafikkortet/drivrutiner eftersom det är bara i bf2 detta händer så måste de va nåt liknande ju