Permalänk

Skippa mjukvarubrandväggen?

Hej
Har precis installerat hemmanätverket med en stationär, en bärbar med trådlöst kort mot en trådlös router (Netgear WGT634U), jag försöker dela filer mellan datorerna i det interna nätet men har problem på grund av brandväggarna i respektive dator. Dom borde jag väl nu kunna avinstallera när jag ligger bakom routern, och hur ska jag ställa in brandväggen i routern?

Permalänk
Medlem

Behåll mjukvarubrandväggarna. Dom gör stor nytta även om man har router med brandvägg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dx.
Behåll mjukvarubrandväggarna. Dom gör stor nytta även om man har router med brandvägg.

Som vad?

Permalänk
Medlem

En router innehåller oftast bara en brandvägg med minimal funktionalitet som NAT etc. En sak som mjukvarubrandväggar erbjuder är kontroll över vilka program som kommer åt nätverket/internet. Får du ner en trojan eller nåt annat skitprogram så kan du inte förhindra den ifrån att komma ut på nätet med bara en standard router (med NAT etc)

Permalänk

Din router har en SPI brandvägg så du kan stänga av mjukvarubrandväggarna. Se bara till att brandväggen i routern är "enablad".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
En router innehåller oftast bara en brandvägg med minimal funktionalitet som NAT etc. En sak som mjukvarubrandväggar erbjuder är kontroll över vilka program som kommer åt nätverket/internet. Får du ner en trojan eller nåt annat skitprogram så kan du inte förhindra den ifrån att komma ut på nätet med bara en standard router (med NAT etc)

Sunt förnuft är också ett sätt att slippa sånt på.