Amd x2 4400, msi, 7800gx osv, feedback?

Permalänk
Medlem

Amd x2 4400, msi, 7800gx osv, feedback?

Vad tycker ni om detta system?
Är lite fundersam om jag ska välja en Amd x2 processor, men jag använder multitrådsprogram en del och kör gärna flera program samtidigt. men den är dyr!
- Ska uppgradera minnet till 2gb nästa månad, har inte råd nu. Ska även köpa en till hdd.
Vad tror ni om lådan och nätaggregatet. Räcker det? Jag brukar inte ha så mycket prylar i lådan, en dvd brännare ungefär.

Vad bör jag köpa till för fläcktar till chassit så det blir tyst med bra genomströmning?

Tackar för alla ideer!

/Andreas

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ
Varunummer: 307913
Lagerstatus: 500+ st. på lager 1149

Chieftec BH-02 ATX Medium Tower Svart m/USB, Firewire och Audio, m/400W PSU

Lagerstatus: 50-99 st. på lager 995

Gainward GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI PCI-Express,"U/3500PCX XP GS"ViVo,470MHz
Lagerstatus: 100+ st. på lager 5199

AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB, BOXED m/fläkt
Lagerstatus: 25 st. på lager 5790

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

Permalänk
Medlem

Grattis grabben... Fel Forums del

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köp chassi och PSU separat. PSUn ska åtminstone ha följande specs: 24 pin ATX 2.0. Åtminstone 28-30 ampere på 12 volts rälsen (1x28/2x15) för långvarig stabilitet. För bästa prestanda borde du också använda ett så kallat moderkort. Om du vill veta PSU specs kan du kolla nån av bilderna till PSUn på www.newegg.com

Permalänk
Medlem

Ok, var lite osäker på var jag skulle posta, men här stod det ju om chassin i alla fall.

Hmm, någon psu du skulle rekommendera?
Chieftechen vore ju smidig annars, vet inte om man kan köpa lådan utan nätagg.
/Andreas

Permalänk
Medlem

Köp ett Antec SLK3000B chassi om du är på en smal budget och ett Tagan nätagg.

Du har inte valt till något moderkort till din konfig, är det avsiktligt eller?

Permalänk
Medlem

det är supereneklet att installera psu, 4-5 skruvar och den sitter som på din chieftek.

För runt en tusenlapp... ocz, antec, hiper, thermaltake, silverstone
för 500-800kr hiper, fortron, northq, tagan etc.
Kolla definitivt inte bara på hur många watt den ger, med din cpu och 7800gtx blir det lite högre krav så kolla inte på lägre än så kallade 450w psus. Har själv en antec neopower, OCZ modstreams och powerstreams är sweclocker favvisar.

Ca55p har bra tips där. Ett tips om du ska meka mycket, ha löstagbar moderkortsplåt.

Permalänk
Medlem

Eller varför inte ett Beentec Igloo billig och snygg. Titta på tråden "billig aluminium" eller nått i den stilen

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Jo, glömde moderkortet. Den här funderade jag på. Jag hade inte direkt tänkt använda sli dock.
MSI K8N SLI Platinum, nForce4 SLI, ATX Socket-939,4xSATA2,GbLAN,Firew,PCI-Ex16

Hm, ska kika på nätagg. Vore trevligt om jag kunde beställa allt på komplett. Chassit verkade bra annars med detaljerna.

Jag funderar på att inte köpa dual core utan ta en vanlig 3500+
x2 är så enormt dyr.

Hur är det med nätagg. De drar väl inte den watt som står på den om det inte behövs? Vore inte så kul om den tex drog 500watt hela tiden, för elrakningarna.

Vad tror ni om den här lådan?
Cooler Master Cavalier 3 Chassi Silver, Aluminium (Inget nätagg)
700kr

OCh kanske det här nätagget:
Cooler Master Real Power 550W med strömindikator, 20/24pin
1300kr (blä)

/Andreas

Permalänk
Medlem

*tråd flyttad

Permalänk
Medlem

Den hær var rætt hæftig också:
COOLER MASTER Wave Master TAC-T01-E1C Silver All Aluminum Alloy ATX Mid Tower Case without Power Supply - Retail
Kostar 1300.

Men de klagar på att flæktarna ær høgljudda. Rekomenderar ni pabst eller, och vilka storlekar i så fall?
/Andreas

Permalänk
Medlem

Hur stabilt / bra är det sista (Hiper) nätagget du nämnde?

Permalänk
Medlem

två små grejer att ha i bakuvudet när det gäller cooler master cavalier 3 (fick ett i posten några dagar sen) det är ingen löstagbar moderkortsplåt, men ska man inte meka så mycket gör det nog inget. Det är inte aluminium även om det står det. dock är fronten aluminium. Verkar bra annars, smidigt att installera diskar, dvd, expantionskort och så. + att luckan på fronten går att vända beroende på va man ställer burken.

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr4y3r
Hur stabilt / bra är det sista (Hiper) nätagget du nämnde?

Det har jag ingen personlig erfarenhet av men specifikationerna är bra, priset ok, den är snygg, har bra kabelmanagement, hävdas vara tyst...
http://images.planetamd64.com/picsfother2/Hiper%20HPU-4K580-M...

Permalänk
Medlem

Tror inte jag tar cavalier. Den som ær helt i aluminium ær ju mycket snyggare, dvs
COOLER MASTER Wave Master TAC-T01-E1C Silver All Aluminum Alloy ATX Mid Tower Case without .

Dock så var den slutsåld på komplett.se hmm. Någon som hittat den någon annan stans?

Angående SLI så hade jag inte tænkt køra det alls nu. 2 x7800 ær DYRT. Men tænkte det kan vara bra att ha, ifall att något hænder framøver. Den hade lite andra saker som inte sli varianten hade också.

Kænns lite surt att lægga 2500 på nætagg och låda. behøvs det verkligen så mycket strøm som 450w? Å andra sidan ær det grymt viktigt att burken blir stabil och inte får strømfall osv.

Några tips på hur jag får burken så tyst som møjligt?
Nætagget verkar tyst, lådan ska vara ganska høgljud. Ær bara 80mm flæktar vilket ær rætt surt, bættre med stora feta.

Tror ni det ær vært att byta ut 7800 flækten? Vad jag førstått ska den vara hyffsat tyst.

Alla tips ær varmt vælkomna!
/Andreas

Permalänk
Medlem

En antec sonata II med tillhörande smartpower 450w för dryga tusenlappen är lite bättre på alla sätt än chieftek chassit, Notera sonata II, inte sonata I.

http://www.antec.com/specs/SP450_spe.html
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=08140

red. Mycket bra val, har själv en sonata I, några nackdelar är att moderkortsplåten inte är löstagbar, den suger in lite luft och damm genom 5,25" platserna.

Permalänk
Medlem

Går det att sætta dit en till strømsladd framøver om man skulle køpa SLI?
Nætagget verkar rætt trevligt. Mycket tyst och hehe, en rolig wat display på baksidan

Jag tycker inte det går så mycket att man inte kan dra ut før att fæsta moderkortet, tycker inte det brukar underlætta supermycket.

/Andreas

Permalänk
Medlem

Ja, antec kanske ær vært att kika på.

Hær ær lista till alla sakerna som jag ævervøger på komplett før tillfællet.

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=269525&...

Finns det någon bra datorbutik i malmø? har precis flyttat hit. Jme finns men tycker inte de har så jættemycket tyværr.
/Andreas