fel på hårdvara = artifakt

Permalänk
Medlem

fel på hårdvara = artifakt

har ett 6800Ultra GS (oklockat)
och jag har grafik buggar(artifakt) på ...jag tror nästan alla mina nyare spel hl2, bf2, gtasa, etc etc...
Allt är ocklockat på min dator förutom att jag har höjt volten på mina twinmos minnen (annars fanns det risk att datorn reboota vid tungt arbete).
Iaf så verkar det som att jag bara får fler och fler grafikbuggar.
Förr så var cs source felfritt men nu en kväll så har det börjat bli grafik buggar även där.
Har updaterat till senaste updateringen (77.77 just nu) men det gör ingen skillnad.
Så jag funderade om det kan bero på "fysiska" skador av kortet? finns det nått bra program som kan testa om grafik kortet är defekt?
Har haft grafik buggar så länge jag kan minnas med mitt 6800.

Permalänk
Medlem

Kan bero på för dålig kylning. Har nämligen haft det problemet själv med mitt 9800Pro, men det löste sig när jag slängde på en AC Silencer.

Visa signatur

Moddning är beroendeframkallande.

Permalänk

Kan kanske vara resultat av för dåligt nätagg?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Jag börjar seriöst nästan tro att grafikkortstillverkarna med flit har dålig kylning ofta för att man ska byta ut kylningen och därför förlora garantin.

Betalar man flera tusen kr för ett kort och inte klockar den så skall den ha tillräckligt bra kylning på sig själv.

Min nya Leadtek 6800GT går upp till 73-75 grader när jag spelar, tycker det är för högt efter jag redan fått artifacts en gång och datorn hängde sig.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

inga problem med mitt gainward 6800gt icke golden sampel går inte över 62c load klockat
fast det handlar nog mkt om årstid samt luftflödet i chassit

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

hmm ja nätagget tror jag vi ska utesluta för att jag har ett ocz 600 watt.
ska prova att sätta en kontorsfläkt brevid datorn.

Edit: har kollat på inställningar till graffakortet och min temp är
GPU: 54 grader
Omgivnings temp: 35-36 grader
(i windows har inte kollat temp när jag spelat)

Mantus ditt kort verkar ju funka problem fritt vad har du för värden i windows?

så man kan jämföra lite

Permalänk
Medlem

värden ? Menar du temp överallt samt nätagg ?

Chassi: 19c
Cpu:35

Grafikkortet:
Gpu: 49c
Minne31c

Voltvärden via speedfan:
+12 = 12.18v
+5 =5.07v
+3.3 = 3.34v

Köpte grafikkortet förra veckan, så det verkar som jag haft tur inget golden sampel heller

Kan kolla lite load temp när jag spelar lite senare då jag ska bort tidigt imorgon, men inga grafikfel än så länge iaf.

Men prova stänga av fastwrite om du inte gjort det i bios

mvh//Mantus

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Sry menade temp

Jag kollade min temp på egenskaper ->inställnigar -> avancerat -> geforce xxxx fliken -> temperaturinställningar (på sido menyn).

Kollade tempen medan jag spelade men då låg kortet bara på 62 grader, och ändå stötte jag på grafik buggar.

Var iaf förbi butiken där jag köpte det. Dom sa att jag kunde komma in med det så dom kunde kolla på det och eventuellt skicka efter ett nytt.

Permalänk

ursäkta om ja lånar tråden?

men jag har ett ovanligt problem då det inte händer konstant bara nån gång.
senast för nån dag sedan slog på datorn på morgon kommer tillbaks ser det ut så här: http://img343.imageshack.us/img343/3285/corruptdesktop1ds.jpg

starta om allt funklar klockrent spelade doom3 på hög upplösning samt fsaa
inga bekymmer inga artefakter inga låsningar vad tusan skapar detta fenomen ja det finns det ingen som vet

för sedan kan allt vara bra i veckor ibland månader

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|