Missa inte Amazon Prime Deal Days!

fläkt snurrar några varv, här kommer en svår fråga

Permalänk
Medlem

fläkt snurrar några varv, här kommer en svår fråga

Har monterat nytt moderkort, cpu, fläkt och cpu-fläkten snurrar till några varv när jag trycker power och dör sen. Kortet ligger utanför chassit så inga problem med distanser, kortslutning. Förmodlgen är mitt nätagg för klent, men nu till frågan:

Vad behöver sitta på moderkortet för att det ska starta? Det jag menar är behöver grafikkortet och/eller minnet eller ingen av dessa sitta på moderkortet för att cpufläkten ska snurra mer än ett varv? Blir ju enklare med felsökning om ingen av dessa behövs.

Ganska svår fråga, får se om det finns några riktiga proffs här

Visa signatur

Abe:
I used to be with it, but then they changed what "it" was. Now, what I'm with isn't it, and what's "it" seems weird and scary to me.

Permalänk
Medlem

nej det behövs inte men datorn kommer gny om att det inte finns...

Visa signatur

Man får vad man betalar för...

Permalänk
Medlem

Starta kommer det säkerligen göra, men du kan ju inte göra särskilt mycket utan grafikkort tillexempel

Permalänk
Medlem

Mobo-Cpu-Gpu-Ram
För att du ska ha nån slags möjlighet att gå in i Bios osv.

Cpu-Mobo-Ram
För att kolla om den ens startar...

Permalänk
Medlem

Vet ej men det låter nästan som på min gamla p3 som används som server.
Något knas med prollen där dock

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

tack ska ni ha..

oli: Är du helt säker på att det behövs ram för att fläkten ska snurra. Jag vill eliminera så många felkällor som möjligt.

Visa signatur

Abe:
I used to be with it, but then they changed what "it" was. Now, what I'm with isn't it, and what's "it" seems weird and scary to me.

Permalänk
Medlem

Utan minne så startar inte många moderkort alls. En del gör dock det men släpper ifrån sig ett gäng pip för att påkalla uppmärksamhet.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk

har du 4-pins kontakt till graffet?? isf, kolla att du har den åt rätt håll.. jag hade exakt samma fel som dig.. trodde att moderkortet var paj.. köpte ju fan nytt o allt då
sen när jag kopplade in allt så snurrade fläkten till lite.. vände på kontakten till graffet och datorn startade
har inte testat det gamla än.. men misstänker att jag bara hade vänt den fel..

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Medlem

Troligen cpu som är problemet. ev nätagg. prova med att testa ett annat nätagg sedan är det cpu.
om det är minne ska datorn pipa.
CPUn har inte givit power good till nätagg. därför snurrar bara fläckten några varv. + föregående inlägg med grafik kort. har varit med som samma.

Permalänk
Medlem

pröva sätt i en liten 4-pinnig kabel från nätagget till moderkortet..jag hade problem med samma att datorn stara sen stängde av sig men sen satte jag i denna lilla 4-pinninga kabel i moderkortet å sen funka d...

Visa signatur

naLLe

Permalänk

Hade ett (o)liknande problem på ett gammat nätagg en gång, det stängde av sej direkt när man satte på det och fläkten snurrade några varv. Förmodligen var det för att agget inte belastades eftersom det fungerade om man pepprade på på-knappen så att fläkten aldrig stannade men det här var ju en annan sak. Kan gissa på kortslutning, då löser nätaggets säkring ut direkt när du sätter på datorn. Men i så fall borde inte någon annan fläkt heller snurra. Gör de det eller slocknar alla fläktar etc.?

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk

Jag tror på för klent nätagg. Jag har sett flera datorer med liknande problem när kompisar köppt nya grejjor men försöker köra på deras gamla nätagg.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

jodå atx12 sitter i (4-pin) men den går inte att vända. fungerar bara åt ett håll. har kollat så det är rätt också (jord + 12v). Jag är nästan säker på att nätagget är för klent och har beställt nytt. återkommer

Visa signatur

Abe:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoFFa
jodå atx12 sitter i (4-pin) men den går inte att vända. fungerar bara åt ett håll. har kollat så det är rätt också (jord + 12v). Jag är nästan säker på att nätagget är för klent och har beställt nytt. återkommer

kolla strömmen till grafikkortet oxå ifall du har d.. röd (+5v) ska sitta längst ut mot dig.. (är så på min iaf..)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hadde samma problem när coren på min cpu brast
OBS man ska inte ha kylpasa som härdar på cpu OBS
fast det var juh bara en 800mhz

//vanCe

Visa signatur

-vanCe-
Gör mig glad, skänk en hårdisk till mig. Gärna över 10gig -> Skicka PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanCe
Jag hadde samma problem när coren på min cpu brast
OBS man ska inte ha kylpasa som härdar på cpu OBS
fast det var juh bara en 800mhz

//vanCe

lite offtopic:
man ska inte göra som några nötter i min gamla skola.. dom trodde sig veta hur man la kylpasta på en processor
smetade in hela skiten inte bara den lilla ytan där det ska vara kylpasta.. det roliga var ju att dom använde kylpasta som absolut INTE får användas till processorn eftersom den leder ström... haha..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm det kan inte vara nån jumper eller nått som råkat ploppa loss?

Permalänk

testat så det inte är clear cmos på moderkortet då som äh igång??

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att du har lyckats kortsluta något. Då uppstår ditt lilla fenomen.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

tack ska ni ha..

oli: Är du helt säker på att det behövs ram för att fläkten ska snurra. Jag vill eliminera så många felkällor som möjligt.

MM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Jag skulle vilja påstå att du har lyckats kortsluta något. Då uppstår ditt lilla fenomen.

Jo det kan väl ha hänt att jag hade någon skruv eller distans som orsakade detta när jag sätte dit det i chassit. Men nu ligger moderkortet utanför chassit och kan inte kortsluta. Det kan även ha varit så att jag inte satt dit ATX sladden helt ordentligt vid föörsta starten.

För det är väl inte så ofta man bränner moderkortet bara för att man har kortslutit det en gång, eller?

Visa signatur

Abe:

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort startar inte om man inte har en rpm-signal på CPU-fläktkontakten.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

min dator gjorde så innan jag kom på att jag fäst CPU-fläkten åt fel håll

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snurrar fläkten i nätagget då?..
Om inte, gör den det om du tjuvkopplar nätagget? Kopplar ihop grön och svart kabel dvs.

Permalänk
Medlem

nätaggsfläkten snurrar till något varv precis som cpu-fläkten. Det känns ju helt klart som att nätagget inte orkar med. 300W till en sempron-cpu och ASUS K8N är nog för klent.

Visa signatur

Abe:

Permalänk
Citat:

nätaggsfläkten snurrar till något varv precis som cpu-fläkten. Det känns ju helt klart som att nätagget inte orkar med. 300W till en sempron-cpu och ASUS K8N är nog för klent.

Lilla gubben, 300W ska räcka utmärkt iallafall att starta datorn med. Det är inte så att du maxbelastar alla komponenter samtidigt! Folk är på tok för wattkåta nu för tiden. Just nu räcker 300 watt till dig, men senare, beroende på grafikkort osv osv, så måste du nog byta upp dig.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
Lilla gubben, 300W ska räcka utmärkt iallafall att starta datorn med. Det är inte så att du maxbelastar alla komponenter samtidigt! Folk är på tok för wattkåta nu för tiden. Just nu räcker 300 watt till dig, men senare, beroende på grafikkort osv osv, så måste du nog byta upp dig.

Lilla gubben va fan är du min morsa eller. Jag är 25 år, hur gammal är du lilla ponken?

Jaja åter till TOPIC.. Du kan nog ha en poäng där. Snubben på datorbutiken föreslog att jag skulle prova detta, men det är klart de vill tjäna flis. Funkar det inte skickar jag tillbaka allt..

Visa signatur

Abe: