Permalänk
Medlem

Bild på r520 kortet

Är det här en gammal bild eller ????
Eftersom r520 är på tapeten nu tänkte jag att
några kanske är intresserade.

http://www.hkepc.com/hwdb/r520firstlook.htm

Visa signatur

ST20G5// AMD 4400 X2@ 2400Mhz // 2x512 mb Corsair XMS Pro // eVGA 7900KO SC @ core 610, mem 1700 // Dell 2001 FP // Zalman z5500

Permalänk

fult kort!

men jag skulle inte neka till ett

lär ju smeka rätt bra i burken, trots sitt klumpiga utseende

man ska inte döma hunden efter håren... ;O

och har man inte fönster på lådan så hjälper det ju inte hur snyggt kortet ser ut! hehe

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk
Medlem

men r520 kommer inte vara bättre än 7800gtx...

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hellspawn1
fult kort!

men jag skulle inte neka till ett

lär ju smeka rätt bra i burken, trots sitt klumpiga utseende

man ska inte döma hunden efter håren... ;O

och har man inte fönster på lådan så hjälper det ju inte hur snyggt kortet ser ut! hehe

Vadå fult kort ser ju precis ut som alla andra ati kort när det kommer en kylare på.

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb

bevis? test? vad bygger du det på?

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Citat:

Utveckla gärna
Annars kommer jag stalka dej for ever.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E-dwarf
Utveckla gärna

Man kan dra snabba slutsater från de senaste nyheter om X1800 att denna kommer inte vara någon större monster kort. Med sina 16 pipes och klock på +600/+1400 kommer det inte kunna konkurera ut GTX i prestanda.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

men shit går du efter The Inquirers siffror... dom brukar ju ha många rätt...
ingen som vet riktigt hur många pipes det kommer att ha eller hastighet ennu... bara spekulationer... bara att vänta å se...

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Men argh INGEN här vet hur det kommer bli än, kanske kommer ut med 48 pipes och 1000/2000 i klock kanske kommer det ut med 8 pipes och 200/500 i klock. Nej nu får ni alla sluta gissa och kasta skit på varandra.

/kale

EDIT: Gammaray du kunde inte sova i 2 min till?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ehm, det blir ju inte mycke å hänga i granen för de kommer ju ha max 16 pipes :S och inte alltför hög clock.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara glad om jag hade råd med ett x800xt. Ni som är rika: Köper ni kort efter:
Pris?
Teoretisk prestanda?
Klockmöjligheter?
Utseende?
Märke?

Permalänk
Medlem

Köpte mitt 6800GT för
1. Bra pris 2440:-
2. Går lätt att klocka upp till ultra och blir då ett av dom bästa korten till agp
3. Sen är har jag nog blivit ett nvidia fan.....

/kale

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Man kan dra snabba slutsater från de senaste nyheter om X1800 att denna kommer inte vara någon större monster kort. Med sina 16 pipes och klock på +600/+1400 kommer det inte kunna konkurera ut GTX i prestanda.

LÄS LÄS LÄS och LÄS hela artikeln på http://www.hkepc.com/hwdb/r520firstlook-e.htm som är en engelsk översättning från igår! Jag tror den är hyfsat intressant iom att många nyhetssajter nu hänvisar till den... även "the inquirer" som tidigare skrev att den skulle ha 16pipes.

DataNusse jag trodde du hade läst artikel och då visste att man där sitter med ett kort i handen och säger att den finns i 16,24 och 32 och säger dessutom hur många 32pipes kort det finns. Givetvis skall man inte lita på något förrän det verkligen kommer ut men du borde kunna dra slutsatsen att det inte är någon som säkert vet... du har stött på artikeln i flera trådar vid det här laget!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGimp
Jag skulle vara glad om jag hade råd med ett x800xt. Ni som är rika: Köper ni kort efter:
Pris?
Teoretisk prestanda?
Klockmöjligheter?
Utseende?
Märke?

Har man ont om cash så ser man till att ligga en generation efter. Dvs nu när alla ska ha dom nya ATI och Nvidia korten kan man göra ytterst fina fynd för låga summor. Personligen blev det ett ATI X800XT PE för 2400sek. Det ihop med att man säljer av sitt gamla kort (9800pro för 1100sek) gör att en uppgradering till ett hyffsat bra kort, även med dagens mått blev 1300sek

"

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E-dwarf
Utveckla gärna

asså jag läste på den där länken och efter alla gissningar på de här forumet så drog jag slutsatsen att r520, iaf dom första korten som kommer ut, kommer inte kunna "äga" 7800gtx.
det kommer komma bättre med 24 å 32 men det kommer ta ett tag. förresten vet någon hur många pp xbox360s grafikkort har å hur bra den är?

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

asså jag läste på den där länken och efter alla gissningar på de här forumet så drog jag slutsatsen att r520, iaf dom första korten som kommer ut, kommer inte kunna "äga" 7800gtx.
det kommer komma bättre med 24 å 32 men det kommer ta ett tag. förresten vet någon hur många pp xbox360s grafikkort har å hur bra den är?

xbox360 grafikkort använder en helt annan arkitektur så du kan inte jämföra antalet pipelines rakt av, det är typ bara tillverkningsprocessen på 0.09 som är samma... kortet har 48pipelines med unified shaders. Enligt utsago så är kortet en hel del bättre än dagens PC-kort, men jag tror skillnaden är uppäten lite efter jul. Det finns en riktigt bra sak med xbox360 chippet... den klarar att köra 2-4x AA utan att påverka prestandan något alls.

Permalänk
Medlem

Det verkar som kortet släpps med bara 16 pipelines då och kommer konkurrera med 7800GT och inte GTX. Om 24 och 32 pipelines kort släpps först vid jul så kan ATi vara fösenade med hela 6 månader när det gäller top end korten. Vid den tiden kommer nog Nvidia också släppa ett 32 pipeline kort utan att behöva designa om mycket och fokuserar på utväcklingen av nästa generation istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Det verkar som kortet släpps med bara 16 pipelines då och kommer konkurrera med 7800GT och inte GTX. Om 24 och 32 pipelines kort släpps först vid jul så kan ATi vara fösenade med hela 6 månader när det gäller top end korten. Vid den tiden kommer nog Nvidia också släppa ett 32 pipeline kort utan att behöva designa om mycket och fokuserar på utväcklingen av nästa generation istället.

Ja... eller inte...

Det verkar vara en utbredd missuppfattning att hela nvidia eller hela ati(båda med tusentalet ingenjörer) sitter och jobbar på en grafikkrets ihopa och att de släpper ett kort och sedan kan börja "koncentrera" sig på ett nytt osv... ganska långt ifrån sanningen skulle jag säga..

Bägge företagen utvecklar flera generationer kort samtidigt, i helt oberoende team. Det tar 2-3år att utveckla ett nytt grafikkort... men det släpps nya generationer minst 1gång per år.

Tex så har Ati utvecklat xbox360 chippet parallelt med R520... bägge bygger på samma tillverkningsteknik. Även R580 har till stor del utvecklats parallellt med R520. Nvidia gör naturligtvis samma sak. De utvecklar även grafikchip som inte släpps utan läggs ner.

Om ett grafikkort släpps imorgon av Nvidia så har arbetet med det chippet inte "kunnat sätta fart" efter att 7800 serien släpptes. Utan har i så fall varit planerat sedan länge och utvecklingsprocessen har säkerligen börjat för minst 2år sedan. Släppen av korten kan påverkas i viss mån till det snabbare ett par månader hit eller dit och definitivt försenas oxo som vi har sett på sistone... men inte mycket mer än så. Det skulle vara så j*vla korkat att lägga hela företagets resurser på utvecklingen av ett enskilt kort åt gången i tur och ordning... det skulle ju kunna få hela företaget att gå omkull. Om nu R520 inte kommer att kunna matcha 7800GTX så känns det som att de likagärna kan lägga ner R520 helt och istället låta de andra utvecklade korten släppas enligt planeringen, iom att det ändå är så tätt mellan generationerna och R520 är så pass mycket försenat att de snart måste vara inne på nästa gerationssläpp(kanske till vintern/våren)

Permalänk
Medlem

Sin0

Självklart är det så men nu när Nvidia kan ta det lungt så måste ATi skynda på. Därmed har Nvidia lite försprång och kan lägga mer resurser på teamet som utvecklar nästa generation eller där det behövs mest. Detta medför att framtida produkter/drivrutiner eller andra saker kan blir bättre än de annars skulle ha varit. ATi har förmodligen inga sådana lyxigheter just nu då man stressar ut R520 serien och fokuserar sina resurser på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Sin0

Självklart är det så men nu när Nvidia kan ta det lungt så måste ATi skynda på. Därmed har Nvidia lite försprång och kan lägga mer resurser på teamet som utvecklar nästa generation eller där det behövs mest. Detta medför att framtida produkter/drivrutiner eller andra saker kan blir bättre än de annars skulle ha varit. ATi har förmodligen inga sådana lyxigheter just nu då man stressar ut R520 serien och fokuserar sina resurser på det.

Jag känner ju inte till exakt hur de jobbar på nvidia eller ATi så jag kan ju inte påstå att JAG har rätt.

För det första så tror jag Nvidia gör precis allt annat än tar det lugnt. Nu är tillfället om något att jobba röven av sig för att få fram ett bra kort som de kan sälja med större marginaler så de kan stärka sin ekonomi.

Och jag tror inte som du att nvidia tar lite folk från ett team till ett annat för att "backa upp"... det är rätt svårt att sätta sig in i ett arbete som är grymmt avancerat och pågått i åratal, på ett par månader och förväntas göra någon skillnad. Jag tror nvidia gratulerade teamet som jobbade med 7800serien och skickar dem vidare till att arbeta med en generation grafikkort som vi kommer få se om 2-3år, inte till G80 teamet och inte "G90" iheller. G80 teamet är garanterat till minst 95% klar med G80 serien av kort, precis som det meddelats att ATi har gjort första "tapen" på R580. Och det team som jobbar med "G90" har säkert kommit halvvägs i sitt arbete. Och de ingejörer som jobbar med designen och utvecklingen av chippet lär ju definitivt inte sitta och knappa drivrutiner. Nvidia och ATi har säkerligen stora välutvecklade organistioner som enbart sitter och utvecklar drivrutiner i samarbete med chipp-designers.

Du får det lite att låta som gunnar på lagret har jobbat bra i två månader och har lite försprång och kan därför gå och hjälpa britta med bokföringen i någon veckor. Fungerar nog inte riktigt så...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
bevis? test? vad bygger du det på?

16 pipes kommer inte vara bättre än 7800gtx's 24 pipes hur mycket dom än ställer up mhz osv...

Ati för nvidia misstag vem fasen vill köpa ett nytt kort med 16 pipes???
då väljer man väl 6800gt 6800 ultra x850xt pe osv...

ej ett sprillans som kommer kosta 2000kr mera...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smocken
16 pipes kommer inte vara bättre än 7800gtx's 24 pipes hur mycket dom än ställer up mhz osv...

Hur fan räknar du? Mhz på gpu och minne är väl det enda som verkligen helt garanterat ökar prestandan rakt av på allt kortet gör?

Permalänk
Avstängd

Hur räknar du är ett 6600gt bättre än ett 6800gt????

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur räknar du är ett 6600gt bättre än ett 6800gt????

När gjorde jag det?

trodde inte 6600GT hade dubbelt så hög memory och gpu clock som 6800GT.. dock så har väl 6800GT dubbelt så många pipes som 6600GT... eller?

Dvs ... det jag menar är att ditt utalande om att mhz inte spelar någon roll mot anatal pipes är helt fel...

Om du krymper 7800GT till 0.09 så du kan klocka den bättre... och klockar du 7800GT mycket högre än 7800GTX så kommer den sopa mattan med 7800GTX med 24pipes...

Permalänk
Avstängd

6600gt 500/1000
6800 gt 350/1000

Permalänk
Medlem
Citat:

6600gt 500/1000
6800 gt 350/1000

ahh... okej... då förväntar jag mig att en 6600GT klockad i 700Mhz och 2000 på minnet sopar mattan med 6800GT... men det tror inte du, pga att 6800GT har fler pipes än 6600GT?

Permalänk
Avstängd

Nej det tror jag inte,.,,

8 pipes lr 16 vilket är bättre??? döuhhh...

Lägg ner denna idiotiska konversation.,

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej det tror jag inte,.,,

8 pipes lr 16 vilket är bättre??? döuhhh...

Lägg ner denna idiotiska konversation.,

Men åååh... givetvis är fler pipes jättebra, för då kan gpun göra mer jobb parallellt... men du sa tidigare att fler pipes ALLTID spöar högre klock... men det gör det ju inte... 8pipes i 600Mhz klarar precis lika mycket jobb som 16pipes i 300mhz.

Nu blev jag helt osäker på dig!
Vet du vad frekvensen på ett chip innebär?

om du kan räkna ut 8st tal samtidigt med en hastighet av 600miljoner ggr per sekund.
och din kompis kan räkna ut 16tal samtidigt med en hastighet av 300miljoner ggr per sekund. Vem hinner först?

Svar ingen.. de räknar ut lika många tal på samma tid... dvs samma prestanda...

Permalänk
Medlem

Alla som säger att 7800GTX kommer att slakta R520 eller tvärt om skall hålla käft.

Ni vet inget, ni har bara ett par siffror som är 80% säkra, man kan inte dra slutsatser efter dem, bara spekulationer.

//Ryo

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo Hazuki
Alla som säger att 7800GTX kommer att slakta R520 eller tvärt om skall hålla käft.

Ni vet inget, ni har bara ett par siffror som är 80% säkra, man kan inte dra slutsatser efter dem, bara spekulationer.

//Ryo

Att Hålla käft är väl att ta i... men DU har HELT rätt i att inte en männsika på dessa forum har en aning om vilken av R520 eller 7800GTX som är snabbast..