Permalänk
Medlem

Långsamt nätverk

Jag vet att det finns trådar med samma fråga, men det är inte nån som har gett mig nåt svar.

Jag har ett ZyXEL ZyAIR G-2000 som "nätverks-hub".

Det går bra att flytta filer om man använder 'dela ut' funktionen, men om man skickar via t.ex. MSN så går det HEJDLÖST långsamt.

Är det nåt i MSN som inte är som det ska, eller är det nåt i Routern?
Eller är det nåt i Windows som inte stämmer?

Jag har testat att stänga av allt vad brandvägg heter, men det är inte nån skillnad.

Kan nån hjälpa mig!!!!???

Mikael

Permalänk
Medlem

Leka lite Port Forward..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Men hur ställer man in det då?
När det handlar om 4 olika datorer?

Jag kan ställa in:

Start port
End port
Server IP Adress

EDIT:

Jag har läst en massa om att man ska använda "Port Forwarding"
Men det finns inte nåt sånt i min routers programvara.
Är det samma som SUA/NAT eller är det nåt annat?

Jag behöver hjälp!!!

Permalänk
Medlem

Testa att koppla ur routern och kör direkt från en dator till en annan så får du reda på om det är routerns fel.

Visa signatur

Best file compression around: "DEL *.*" = 100% compression

Permalänk
Medlem

RE:

Då kan jag ju inte testa att skicka mellan datorerna i nätverket.
Det är ju där som problemet ligger.

Permalänk
Medlem

MSN är världens klantigaste och drygaste protokoll för filöverföringar.

Om du har otur så fattar den inte att du & den andra sitter på samma nät, och den tunnlar filöverföringen till USA och tillbaka igen.

Avänd Windows fildeling istället.

Permalänk
Medlem

Eller FTP, det är ruskigt snabbt..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Men ni menar alltså att jag ska installera FTP-server på alla datorer i nätverket?
Verkar lite meckigt.

Det som jag, i vanliga fall, gillar med MSN, är att _jag_ skickar filerna.
Annars så ska ju den som jag ska skicka till gå in på min FTP och tanka över det som jag tänk skicka.

Inte så smidigt längre..

Finns det inte nåt annat sätt?
Nåt annat program som fungerar på ungefär samma sätt?

EDIT:

Jag installerade FTP.
Får fungera för den här gången.

Men kom gärna med förslag på lösningar!

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på windows inbyggda fildelning, det verkar ju som du inte vill använda det...

Visa signatur

Best file compression around: "DEL *.*" = 100% compression

Permalänk
Medlem

Där kommer ett problem till.

De två stationära datorerna fungerar Fildelningssystemet utan några problem alls.
Men den ena bärbara är min bror's skol-dator som kräver att man ska skriva in nåt lösenord. Både när man ska gå in på den datorn från nån annan dator, men även när man ska gå in på någon av de stationära datorerna FRÅN den.

Det behövs inte skriva in nåt lösen från nån annan dator, men på den behövs det tydligen.
Vet inte hur man ska komma runt det.

Den andra bärbara kommer man in på de stationära, men man kommer inte åt den från de andra.
Man får upp felmeddelandet:

"*** är inte tillgänglig. Du har kanske inte behörighet till den tjänsten. kontakta serverns administratör." Typ..

Jag har kollat på alla dem trådarna på det här forumet, och jag har även letat på google bl.a. och jag har testat en massa olika problemlösningar, men det fungerar fortfarande inte.

Nu har jag installerat WIN98 på den en bärbara. (gammal dator. hade XP förut, men den blev så långsam, så jag gick tillbaka till 98. Håller på i skrivande stund att installera, så jag vet inte om det går nu.)

Det är därför jag inte kan använda Windows egna fildelningssystem.

När jag ändå är igång och skriver.

Jag undrar vad det är för RAM-minnen till en bärbar dator?
Det är en Toshiba.
Ingen aning om vad det är för modell.
Var inne på nån hemsida för minnen, men man måste veta vad det är för modell för att man ska få reda på vad det är för minnen som passar.

Nån som vet nåt mer?
Vad det är för minnen som passar, eller hur man kan få reda på vad det är för modell??