Permalänk
Avstängd

Barton 2500+ Idle 70 grader...

Tja, jag har en AMD Athlon Barton 2500+ på ett Gigabyte 700N pro..

Nu är det så att problemet är att högtalaren börjar pipa och att jag inte kan klocka pga den konstiga värmen...

När jag har prollen helt oklockad så ligger dne på 70 c idle. Någon som vet vad som är felet?

Följande saker har jag redan testat:
Varit extra nogrann med kylarens position mm.
Bytt cpu kylare.
Uppdaterat nyaste biosen samt drivrutiner till moderkort.

Förut på en Shuttle SN45G så hade jag prollen @ 3.2ghz hela tiden utan probbs

tack!

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem

Känn på flänsen om den är väldigt varm, om inte, så är den felmonterad. Eller så känner tempsensorn av helt fel.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem

Kan vara en rad olika orsaker. Brainstormande i 1min gav dessa förslag:

1. Tempsensorn avläser helt enkelt fel

2. Du kanske har glömt att ställa tillbaka VCore om du pillat på den när du klockat.

3. Kylaren är felmonterad.

4. Kylaren är för dålig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blirren
Kan vara en rad olika orsaker. Brainstormande i 1min gav dessa förslag:

1. Tempsensorn avläser helt enkelt fel

2. Du kanske har glömt att ställa tillbaka VCore om du pillat på den när du klockat.

3. Kylaren är felmonterad.

4. Kylaren är för dålig.

tack för svaren, tyvär så är det nog det att den läser av fel helt enkelt då... jobbigt... men det som talar till att det inte är så är att flänsen är otroligt varm. alt 2,3 och 4 är det absolut inte

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem

Ptja, är flänsen varm så är ju problemet uppenbart. Flänsen avleder värme för dåligt och/eller så blåser fläkten för lite.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

om du inte har nån luftcirkulation i burken så spelar det ingen roll vad du har för kylare testa med en till chassifläkt.. (?!)

Permalänk

Vad är det för kylare du har satt dit?

Visa signatur

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups. (Titta bara på riksdagen!)
It Could Be that the Purpose of Your Life Is Only to Serve as a Warning to Others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mjodvitner
Vad är det för kylare du har satt dit?

håller med. lite svårt att säga nåt när man inte vet nånting om systemet.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring