Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Vilken fläkt är det som väsnas?? Hjälp!

Permalänk

Vilken fläkt är det som väsnas?? Hjälp!

Jag har precis satt in ett nytt nätagg som låg på 20 dB och med det hoppades jag på att äntligen få en tyst dator.
Men icke! När jag satte på datorn väsnas nån annan fläkt istället, som man inte hörde med det gamla nätagget.
Jag vet inte vad jag ska göra! Jag vill ha en tyst dator.
Nu undrar jag om ni kan ge nåt tips på vilken fläkt det kan vara som väsnas, eller hur man tar reda på vilken det är. Och hur man kan göra för att få datorn tystare.
Det sitter för närvarande fyra fläktar i den. Den ena är nätagget som ska vara på 20 dB så den bör det inte vara. Sen har vi processor fläkten (Intel Celeron 2.5 Ghz), grafikkortsfläkten (Powercolor Radeon 9800 Pro), och tillsist så sitter det en liten fläkt på moderkortet.

Vilken tror ni det kan vara som väsnas och hur ska jag fixa det?
Om det är fläkten på moderkorten, går den att byta då? Den satt där från början.
Jag blir galen på den här datorn, viss man vänjer sig efter en stund vid datorn men det vore skönt att sätta igång datorn och bara höra en tyst susande eller nåt.

Permalänk
Medlem

öppna sidan och tryck huvet ditåt å lyssna !

Visa signatur

[AMD sempron 2800+ @ 2 Ghz][1,25 GB "unknown" RAM][Club3D Radeon 9550][Samsung HD@120 GB]

Permalänk
Medlem

Den lilla fläkten på modekortet tror jag det kan vara men du, Varför testar du inte? Öppna datorn stanna vilken fläkt som helst och hör efter om det låter svårt?

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 3,3GHz@4.5GHz[H70] - MSI P67A-GD55 REV B3 - Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE -
GeForce GTX 570 1280MB SLI - Corsair SSD Force Series 120GB 2.5" - 2TB Seagate Barracuda XT 7200.12 SATA III -
Corsair AX 1200W 80+ GOLD - Cooler Master Storm Sniper Mesh Version

Permalänk

Men det är väl klart att jag har lyssnat. jag är inte efterbliven! Men det är rätt svårt att höra exakt vilket ljud som kommer från vilken. Jag tror att det kan vara den på moderkortet.
Men kan man verkligen bara stanna en fläkt sådär? Kan man inte överhetta grejerna då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NinjaDude
Men det är väl klart att jag har lyssnat. jag är inte efterbliven! Men det är rätt svårt att höra exakt vilket ljud som kommer från vilken. Jag tror att det kan vara den på moderkortet.
Men kan man verkligen bara stanna en fläkt sådär? Kan man inte överhetta grejerna då?

Nej, inte om du inte gör det längre än några sekunder.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

ne.

Fläktar är överskattade på nordbryggor, (om man inte överklockar kanske) många som bara stänger av den LJUDBOVfläkten.
Och en kort avstängd stund gör absolut inget ja looovar.
När du sedan inser att den suger köper du en zalman NB fläns.
Sen kan du ju sätta nått annat zalman på graffen å cpun om du vill ha riktigt tyst. (kostar dock ett par hundringar då).

Permalänk
Medlem

BTW om du köpe NB flänsen så var beredd på att få pilla lite om du är lika ofingerfärdig som mig.

Detta fick jag göra.
1. Skruva bort MB:et
2. Ta bort den gammla flänsen (inte så krångligt)
3. Pilla med att få ihop skruvarna och "plastskruvarna" till NB flänsen.
4. Sätta på flänsen så att den sitter rätt med allting.
5. Sätta dit MB:et
6. Glädja mig åt min nya fina k(u)lfläns.

Hehe, ni kommer säkert tycka jag är lat och ohändig men det var så ja kände och ni måste respektera det XD ... hehe XD

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk

Öpnna burken. stoppa in huvet lyssna stanna fläktarna lynnsa testa andra osv. svårare är det inte.

Visa signatur

Alla har varit Noobs i början!

Källa:GnL Newbie

Permalänk
Medlem

Offtopic.

finns det någon annan NB kyllning som inte låter så mycket, tror inte att Zalman NB fläns kan göra jobbet.

Permalänk

Jag ska testa om det är fläkten på moderkorten som väsnas. Är bara lite rädd för att paja saker.
Zalman grejerna verkar ju bra, sålänge man har dem inställt på tyst läge så. Jag är dock väldigt intresserade av den där fläktlösa kylflänsen till moderkortet. Får se om man kanske kan skramla fram lite cash nån gång snart.

Permalänk
Medlem

skramla fram cash ? 50 spänn måste du väll ändå ha råd me

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Intel Core i5 3570K @ 4,5ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 4x4gb 1600Mhz | Gainward GTX 1060 6GB Phoenix | Samsung 850 Evo 250gb | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Chipsetfläkten brukar väsnas som fan ibland. Min på kollade jag på varvtalet på och såg att den låg på 9500rpm och ryckte den direkt, moderkortet vart två grader varmare efter fläkten åkte bort och tempförändringen har ännu bara varit max två grader.

Visa signatur

There is no IRL, only AFK

Permalänk
Medlem

Klarar Zalman NB flänsen ett NF4 chip utan överklockning ?

Permalänk

hehe, jovisst 50 spänn kan man la skramla fram. Sen kommer ju frakt och allt. Så det går ju på 120-150 spänn ändå, med postförskott o sånt. Fast om det skickas som brev så slipper man nog postförskott. Det gjorde jag iallafall med mitt nätagg. Låg en stor kartong i brevlådan, blev lite förvånad faktiskt.
Jag har iallafall kommit fram till att chipsetfläkten susar lite högt och att min hårddisk var skyldig till vissa ljud. Den låter lite men det kan man la inte göra nåt åt ändå så.

Förresten, den där Zalman flänsen som man ersätter fläkten med, hur fäster man den på moderkortet då?
Jag kollade på fläkten som sitter där nu, och där var det några öglor eller nåt runt fläkten. Passar en Zalman kylfläns där då?
Här är en bild på ett Abit IS7 moderkort som jag hittade på google (orkar inte ta en bild på mitt egna).

IS7

Permalänk
Medlem

det var ett märkligt sätt att fästa en NB fläkt på
saken är att den flänsen skruvas fast helt vanligt men det verkar ju inte som om du har några hål på de kortet som du kan spänna den i.

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem

njae det finns tyvär inte hål för den på alla moderkort. men då kan man göra som jag, sätta dit den med värmeledande lim. det fungerar utmärkt

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Intel Core i5 3570K @ 4,5ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 4x4gb 1600Mhz | Gainward GTX 1060 6GB Phoenix | Samsung 850 Evo 250gb | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk

jag ska mixtra lite med det där när jag får grejerna. det var en kille som hade lyckats fästa sin Zalman kylfläns med originalfästena, fast den satt lite snett men täckte ändå hela ytan. Annars får jag väl skaffa lite värmeledande lim helt enkelt.

Permalänk
Medlem

När du tystar nordbryggan kommer du höra något annat. När du sedan tystat denna kommer något annat att låta. Och det värsta är att ju mer kräsen man blir, desto högre upplever man att datorn låter.

Detta med datortystande är en riktig sjukdom.. den verkar smitta också tyvärr

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krulliz
öppna sidan och tryck huvet ditåt å lyssna !

hahahahaha bra sagt kunde ej sagt det bättre hahaha...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lingonet
Klarar Zalman NB flänsen ett NF4 chip utan överklockning ?

Monterade en sådan kylare på ett Asus A8N-SLI (gamla modellen med högljudd fläkt) och det systemet är för övrigt överklockat till 240FSB och har rullat kanon i ett halvår nu.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

värmeledande lim funkar nog bra.. annars om man inte har det utan har superlim och artic silver (5) så duger det oxo... en droppe lim i 2 hörn allt som behövs i limväg, silver resten. stenhårt. lr så lirka som nån annan sa ...
Fast sen finns ju BORRMASKIN

Permalänk

Ta en bit slang och använd som "hörapparat", funkar kanon

Permalänk
Medlem

använde en zalman nb kylare på min p4:a tillsammans med en CNPS7700 på cpu .. men jag var tvungen att såga bort bitar av några blad på CNPS7700 kylaren för att de skulle få plats , verkar dock inte ha spelat någon större roll för temperaturen.

Visa signatur