Inbränningar på TFT?

Permalänk
Medlem

Inbränningar på TFT?

Går det verkligen att få inbränningar på en TFT? Mitt svar = JA!
Har nämligen en Dell 2005FPW skärm och på senaste har jag märkt att min bakgrundsbild har "fastnat", även lite msn fönster medmer. Förstår inte alls hur detta kan uppstå?? Det är extremt irriterande då skärmen ser i princip helt trasig ut vid mörka färger, speciellt om man har en mörkgrå bakgrund så syns inbränningarna som mest.

Trodde det var kört och att jag var tvungen att köpa en ny skärm, men nu när skärmen fått vila över natten är inbränningarna borta? Förutom lite kvar längst upp som en rand.
Någon som vet hur detta kan uppstå? Det är inte fel på mitt grafikkort då jag testade även andra ingångar på skärmen från en annan källa och inbränningarna var även synliga där.

Jag kan ta en bild och demonstrera detta när inbränningarna uppstår igen. Ibland står skärmen på i kanske över 1 timma, det är antagligen då bilden "fastnar", men det är enbart färgen mörkgrå som fastnar alltså. Ohehört skumt fenomen om ni frågar mig!

Någon annan som upplevt detta eller vet något?

Visa signatur

http://www.minhembio.com/radiuz

Musical Fidelity X-CAN V3 | M-Audio Audiophile 2496 | Beyerdynamic DT990 | Grado SR80 | Dell 2405FPW

Permalänk
Medlem

jo..har upplevt det..men det verkar försvinna efter ett tag...Skumt...

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

skärmsläckare är inte till för skojs skull, använd!

Permalänk
Medlem

brukar inte skärmsläckare lösa sådant?

Permalänk
Medlem

Hur länge fanns inbränningarna innan de försvann? Jag menar upptäckte du inbränningarna igår också försvann de över natten tills idag?

Permalänk
Medlem

Inbränningar fanns hela dagen. Finns lite kvar av dom också, verkar inte försvinna. Det roliga är att jag har skärmsläckare (helt svart) efter 5min och nu har ja redan fått inbränningar igen.

Visa signatur

Musical Fidelity X-CAN V3 | M-Audio Audiophile 2496 | Beyerdynamic DT990 | Grado SR80 | Dell 2405FPW

Permalänk
Medlem

vad för skärmar är det ni har (märke)+(modell) ?

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem

Dell 2005FPW! Aldrig mer Dell för min del kan jag säga.

Visa signatur

Permalänk

kan inte det vara ett garantiärende då? hör med tillverkaren/återförsäljaren.

Permalänk
Medlem

Hade samma sak här, det var beroende på bakgrundsbilden det brände in för mig o möjligen att jag körde med dsub...... det borde ju funka iaf... men men, har inga problem med det efter bytt bakrgund

Visa signatur

| CM Stacker | Asus P5K | Intel C2D E6600 @ 3.28GHz - 1.375 volt | 2 x OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB KIT | Raptor WD1500ADFD | Leadtek Winfast 8800GTS TDH 640MB | Xfi- Platinum | Dell 3007WFP*HC lcd | Hiper 580w | Zalman CNPS9500 | Logitech Z-5450 |

Permalänk
Medlem

Garanti? Jo visst! Men orkar jag byta skärm för 4:e gången? NEJ! Dessutom har det gått ett bra tag sen jag fick min 3:e skärm. Jag kör DVI och detta fenomen är väldigt konstigt då TFT/LCD ska inte kunna få inbränningar.

Visa signatur

Permalänk

Min bror hade samma problem, då var de skärmen som var pajj tydligen.
Det var oxå en dell... om de var samma modell vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Har också en 2005FPW, har haft den i ca ett halvår och aldrig märkt av något sådant. Skall hålla ögonen öppna dock.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Man kan kolla lättast genom att tanka hem DPT och kolla färgen mörkgrå. Annars kan man göra detta via skrivbordet också, bara dra igång en mörkgrå bakgrund.
Ska ringa Dell och höra med dom kanske, tror det är 5:e skärmen då och inte 4:e. :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radiuz
Man kan kolla lättast genom att tanka hem DPT och kolla färgen mörkgrå. Annars kan man göra detta via skrivbordet också, bara dra igång en mörkgrå bakgrund.
Ska ringa Dell och höra med dom kanske, tror det är 5:e skärmen då och inte 4:e. :S

Det är väl trelivgt med nya saker?

Har 2005 och har inte haft några problem iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kör DVI och detta fenomen är väldigt konstigt då TFT/LCD ska inte kunna få inbränningar.

TFT och LCD kan visst få inbränningar, dock är de inte permanenta och försvinner därför efter tag, hur länge beror på skärmen.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Garanti? Jo visst! Men orkar jag byta skärm för 4:e gången? NEJ! Dessutom har det gått ett bra tag sen jag fick min 3:e skärm. Jag kör DVI och detta fenomen är väldigt konstigt då TFT/LCD ska inte kunna få inbränningar.

Du har rätt att få pengarna tillbaka eftersom du redan har skickat in den 3ggr....

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Dell 2005FPW! Aldrig mer Dell för min del kan jag säga.

Jag har också fått det på min, man kan se linjen efter hela taskbaren (jag har dragit upp min taskbar så jag har 2 rader istället för 1 som är default). Drar jag ned min taskbar till 1 rad så syns det ett tydligt svart streck rakt över skärmen.

Lite jobbigt att förklara men jag tror att du förstår, nu funderar man ifall detta går på garantin eller inte.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Det är helt normalt, använd skärmsläckaren eller kör ett annat skin med andra färger kanske.
Försvinner efter ett tag.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

lando : Exakt samma har jag! Fast högst upp pga mitt skin. Kanske ska byta team och se om det försvinner. Annars ringer jag nog Dell och klagar på dom igen och försöker ta pengarna tillbaks.

EDIT : Tack och lov! Nu är inbränningarna helt borta, tog mig 2-3 dagar innan allt försvann. Använder ett "vitare" theme nu och en helt annan bakgrund Fungerade perfekt! Nu slipper jag ringa Dell eller köpa en ny skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min förra Philips 17" lcd skärm.

Permalänk

verkar då bara vara en massa krångel med den här skärmen... i mitt fall är det den ojämna svärtan som spökar dock, efter att jag tjatat på supporten och slutligen skickat en bild som bevis ska jag äntligen få byta den...

Permalänk
Medlem

LCD kan INTE få inbränningar. Det är ju kristaller!!

Det som händer är väl att pixlarna FASTNAR! Det FASTNAR och måste "släppas lösa".

Om någon av er ägt en PSP vet ni att det kan finnas DÖDA pixlar som inte visar någon färg, eller PIXLAR SOM FASTNAT. De pixlar som fastnat kan man släppa lösa genom att köra färgtester på skärmen tills de sätts igång igen.

Typ 3 färger som ändras hela tiden (BlÅ GRÖN RÖD). Det hjälpte på min PSP iaf!

Ha d göttaaans!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Medlem

sanosuke555 : Skojar du? Jag har bytt min DELL 3ggr pga ljussläckage samt döda pixlar. Köp aldrig DELL's 20" Widescreen, deras 24" verkar iaf inte ha samma problem.

Visa signatur