Grafikkort till Stor LCD tv ?

Permalänk
Medlem

Grafikkort till Stor LCD tv ?

Hejsan!

Har en Lcd 42" som jag gärna vill koppla datorn till, men är inte kunnig alls inom elektronik.

Jag spelar inga spel och vill endast ha ett grafikkort som ger bra resultat till teven.

Agp, pci, pci-express gör mig förvirrad, kan ingenting alls..

Vilket passar bäst för film på tv?

och sen dvi? är det mkt skillnad jämfört med S-video om man ska koppla till teven? (med tanke på att dvi sladdar är dyrare och datorn ligger en bit ifrån teven)

Finns det något grafikkort där man kan ha dator/tv skärmen ansluten samtidigt? (datorn körs på Vga) utan att behöva ändra inställningar på egenskaperna hela tiden.

upplösning o sånt till lcd teven? är det olika på olika grafikkort? och i så fall, vad körs på teven?

Vissa grafikkort står det hd -ready också något som ska prioriteras?

Hur mkt behöver jag lägga ut ungefär? (Vill inte lägga ut mer än vad jag behöver. )

Vet att det är väldigt många frågor, men hoppas verkligen på utförliga svar som underlättar allt för mig.

Mycket mycket tacksam för svar och råd.

Visa signatur

XPS M1330 | CRIMSONRED 13.3" WHITE-LED | T7300 2.0Ghz | 2Gb 667Mhz | 160Gb 7200 | 8400M GS 128Mb |

Permalänk
Medlem

Bra och veta vad du har för dator och då moderkortet tänker jag på. Går inte att sätta ett pci-express grafikkort i vilket moderkort som helst, samma sak med AGP. Däremot vanliga PCI (samma som ljudkort, modem, nätverkskort) funkar

Permalänk
Medlem

Eftersom tv´n med all sanolikhet har en upplösning på 1366x768 så behöver du inget speciellt grafikkort. Du bör sträva efter att använda DVI då du får bäst resultat och minst krångel. Du billiga korten presterar lika bra som de dyrare i det du ska ha datorn till.

Permalänk
Hedersmedlem

komposit : Kass bild
s-video : relativt kass bild
vga/dsub och komponent-video : Bra bild
dvi och hdmi : Jäkligt bra bild.

Sträva efter det bästa

Sedan krävs ju förstås även att TVn i sig är bra också, det räcker ju inte med att överföringsmetoden är bra.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att många LCD-TVs, främst billigare, inte klarar av nativeupplösningen via DVI-porten.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Klarar Radeon-baserade kort att mata paneler med 1366x768 nu?

Dom har haft problem med upplösningar som inte är delningsbara med 8 så det närmaste man har kommit är 1360 eller 1368, någon som vet vad som gäller nu?