Datorn la av. HemPC HP Pavillion d1000
Igår la vår familjedator av, en HemPC Pavillion d1000. När man trycker på starknappen blinkar lampan under till i en bråkdel av en sekund. Nätagget går inte igång. Den är helt tyst.
Bak på nätagget lyser en grön lampa så fort nätsladden är i. Betyder det att den fungerar?
Jag antar att det är nätagget eller moderkortet som har lagt av, när den inte svarar över huvudtaget?
Datorn är inte klockad och har aldrig körts speciellt hårt. När vi körde en viruskoll med Kaspersky la helt plötsligt skärmen av. Min pappa stängde av datorn genom att hålla in knappen tills den slogs av, men efter det startade inte datorn längre.
Ska man skicka in den på lagning? Har garantin gått för att vi bytt grafikkort på den? (Inte uppgraderat, bara bytt mellan den och en annan dator hemma).
Hur lång tid brukar de ta på sig när de ska laga datorn? Grejen är att jag har jobb på den som måste vara klart före jul. Jag skulle kunna göra det på någon annan dator, men när det rör sig om filmredigering skulle det gå väldigt segt på min egna, äldre dator.
På datorn finns också en rad historiska bilder, som inte finns någon annanstans. Dessa får inte under några som helst omständigheter försvinna. Vill inte riskera att de formaterar eller något sådant roligt när den repareras.
Nätagget är av märket LiteOn med modellnamn PE6401. Detta hittar jag inte på deras hemsida. Någon som vet något om detta? Finns det några säkringar eller något som kan ha gått?
Vad det är för moderkort vet jag inte, men det står med stora bokstäver "PTGD2 LA" på det. Någon annan kanske har en likadan dator som kan kolla.
Jag nöjer mig där, men finns det någon som kan hjälpa mig? Eller äre bara att säkerhetskopiera och skicka in på lagning?
Tack på förhand.