Permalänk
Medlem

Scythe Ninja på A8N32-SLI Deluxe?

Tjo

Tänkte byta ut min standard kylare som följde med min A64 till en Scythe ninja men funderar lite på hur pass den verkligen passar...
Vet att XP-120 och Big Typhoon passar utan problem men funderar lite på Scythe'n. Känns dumt om man lägger en massa pengar på en sådan kylare och sedan inte kan använda den.

Har även funderingar på att det ska kyla bra utan att låta en massa. Chassi ventilationen är bra då jag har ett Cooler Master Stacker med 2st hdd cages, några extra 80mm fläktar till de tomma platserna.
Det som lutar mest mot en XP-120 är att den är lätt och samtidigt kyler moderkortets heatpipe.
Flyttar datorn en del till lan då och då och vill inte behöva montera av o på kylaren varje gång.

Någon som vet? Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det kommer antaligen första ram-platsen lite i kläm, så om du har höga ram-moduler kanske du inte kan använda den närmsta platsen. Isåfall blir du begränsad till 2 moduler som du sätter i a2+b2.. så har jag förstått det. Jag ska inhandla ett a8n32 + corsair 3500LL + ninja men jag tycker 2gb räcker gott o väl så jag skiter i det problemet

Visa signatur

AMD X2 4400+, Asus A8N32-SLI, Corsair TwinX2048-3500LLPRO, XFX 7800GTX, Seasonic S12-600W, P180

Permalänk
Medlem

jag använder den på mitt DFI lanparty NF4, och den kommer precis över första minnesplatsen...

men det e inga problem att stoppa in och ut minnet där endå, kylaren e över minnet och det finns plats....iaf på mitt moderkort...

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk

Har du inte sett senaste testen på processorkylare? Läs det innan du bestämmer dig.

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_051214_Fem_120k...

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Jo jag har såklart läst senaste testet och det var från det jag vart intresserad av Ninjan.
Visst kanske Tuniq Tower är lite bättre men Ninjan finns i lager på kylning.com bl.a och att man kan montera fläkt på sidan är ett plus då den kan blåsa precis som mina chassikylning flyttar luften.
Dock är jag i det fallet lite orolig över mitt A8N32 SLI som har heatpipe kylare.

Vad gäller ram-minne har jag för tillfället Corsair TWINX2048-3200C2 som är vanlig höjd. har dock funderingar på 3500LL kitet där framöver. Dock så klarar jag mig bra med 2gb ram.

Det som talar emot Ninja är tyngden då den väger en del och jag inte vet om jag vill montera av varje gång jag ska flytta datorn. XP-120 är ju ganska lätt i sammanhanget och är därför intressant pga det.

Big Typhoon känns inte som något alternativ då den verkar ha tyngdpunkten ganska "högt" ovanför moderkortet och absolut måste monteras av. Dock så kanske Ninjan har tyngdpunkten rätt nära moderkortet tack vare att det mesta antagligen är på bottenplattan.

Permalänk
Medlem

Ninjan har tyngdpunkten ganska lågt. Nästan all tyngd ligger i kopparplattan som är mot processorn, flänspaketet känns som en tom äggkartong.

Ninjan kyler godkänt redan utan att ha någon fläkt monterad på sig. Med fläkt kyler den i toppklass.

Nackdelen med ninjan är givetvis att flänspaketet från nordbryggan och VRM-kretsarna inte kommer få så mycket kylning. Jag har A8N-SLI Premium själv och jag kan lätt steka ägg på nordbryggan. Dock så är den inte instabil på något sätt, bara varm.

..and if it aint broken, don't fix it. Det tycker jag

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem

Det mesta av tyngden i TT BT är kopparplattan i botten samt heatpipesen.
När man har en A64 så spelar vikten på kylaren MYCKET mindre roll än vad den gjorde på Socket A, eftersom K8-processorerna har heatspreader som gör kärnan ganska okrossbar om du nu inte tappar datorn i marken med en 1kg-fläns på den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Själva kärnan är jag inte orolig över då jag aldrig kommer att ta bort heatspreadern. Dock så är jag lite orolig över moderkortet då det kan böjas lite/få sig en knäck vid flytt och därmed skada själva PCB'n utan att det syns.

Fast med bra luftcirkulation så kanske heatpipe kylningen klarar sig bra ändå? Samt om man monterar på den lilla medföljande fläkten så borde bli bra. Blir nog en Ninja trots allt...

Permalänk
Medlem

Den medföljande lilla fläkten går inte att montera tillsammans med ninjan vad jag har läst. Ninjan tar helt enkelt för stor plats.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.