Abit KN8 (AN8) SLI eller ASUS AN8 sli dlx??

Permalänk
Medlem

Abit KN8 (AN8) SLI eller ASUS AN8 sli dlx??

HJÄLP.....
Jag är ute efter ett moderkort som skall vara stabilt och enkelt att klocka lite. Jag tänker inte überklocka med volt mm så därav går DFI bort.

Det krav jag har är att kortet måste ha Firewire.... Då har jag fastnat för de 2 ovanstående korten. Båda är Sli, men det kommer jag inte att köra med. Vilket rekomenderar ni??

ABIT KN8 SLI (AN8 SLI, någon som vet skillnaden på dessa?) Fördelen med abit-kortet är att det är silentpipe + att det är 200 kr billigare..... (inte för att det avgör)....

Asus AN8 sli dlx (Ett stabilt kort, tror jag...)

Hjälp mig nu med mitt val.....
Övriga komponenter är:
Amd 3700+
Club3d 7800GT
1 GB Corsair Value Select
Antec Sonata II

Tacksam för all respons!

Visa signatur

AMD64 3700+ SanDiego KAB2E @2860MHz| Asus A8N-SLI Premium | 2x 1024 Kingmax PC3200 | Club3D 7800GT 256mb GDDR3 480/1200 | Antec Sonata II
3Dmark05 8163

Permalänk

Re: Abit KN8 (AN8) SLI eller ASUS AN8 sli dlx??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teambp
HJÄLP.....
Jag är ute efter ett moderkort som skall vara stabilt och enkelt att klocka lite. Jag tänker inte überklocka med volt mm så därav går DFI bort.

Det krav jag har är att kortet måste ha Firewire.... Då har jag fastnat för de 2 ovanstående korten. Båda är Sli, men det kommer jag inte att köra med. Vilket rekomenderar ni??

ABIT KN8 SLI (AN8 SLI, någon som vet skillnaden på dessa?) Fördelen med abit-kortet är att det är silentpipe + att det är 200 kr billigare..... (inte för att det avgör)....

Asus AN8 sli dlx (Ett stabilt kort, tror jag...)

Hjälp mig nu med mitt val.....
Övriga komponenter är:
Amd 3700+
Club3d 7800GT
1 GB Corsair Value Select
Antec Sonata II

Tacksam för all respons!

Hej,

Har haft ett "Abit AN8 Fatal1ty" tidigare och var mycket nöjd med det. Tyvärr så klantade jag mig vid en installation av cpu-kylare och förstörde kortet. Köpte därefter ett "MSI K8N SLI Platinum" men är inte alls lika nöjd med detta.

Tydligen ska "Abit AN8 SLI" vara ett mycket bra kort - stabilt och mycket bra överklockningsmöjligheter....detta kan jag säga att jag hade med mitt "Fatal1ty".

Jag tycker du ska satsa på ett "Abit AN8 SLI" framför ett "KN8" då du får med bios-programvaran UGURU. Där har du massa möjligheter att ställa in diverse olika egenskaper för kortet....ett paradis för överklockaren om du frågar mig. Dessutom är AN8 fritt från fläktar, tänker då främst på NB-fläkten som kan surra på ganska högljutt.

Faktum är att jag beställde ett AN8 för några timmar sen då jag inte är så nöjd med mitt MSI-kort.

Här har du några trevliga rewievs som behandlar "Abit AN8 SLI"

http://www.pcmoddingmy.com/content.php?review.330.0

http://www.mvktech.net/content/view/2044/0/1/0/

http://www.amdzone.com/modules.php?op=modload&name=Sections&f...

http://www.bit-tech.net/hardware/2005/12/01/abit_an8_sli/1.ht...

http://www.motherboards.org/reviews/motherboards/1537_1.html

I vilket fall som helst så önskar jag dig lycka till med ditt inköp!

//Putte

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Fractal Design

KN8 SLI är något nyare än AN8 SLI, men båda bygger på samma chipset.
AN8 SLI har också ABITs µGuru-chip inkluderat, vilket ger lite flexiblare och roligare överklockningskontroll från Windows, om du nu inte diggar att pilla runt i BIOS. Med t.ex AutoDrive, som är en del av µGuru-programvaran kan du ställa in automatisk över- eller underklockning för individuella program.

Exempel: Media Player/Power DVD = underklockning för ljudlös gång; CS 1.6 = 10% OC; Quake 4/BF2 = 30% OC - det är helt upp till dig vad du sparar för inställningar.

AN8 SLI är kompatibel med Guru Panel också, vilket är hårdvaruversionen av µGuru (plus lite annat sköj också; kolla hemsidan om du vill veta mer!).

Annars är det egentligen inte så mycket som skiljer dom två ABIT-korten åt. AN8 SLI ska (åtminstone i teorin) ha en lite bättre ljudlösning.

Båda har FireWire.

Om du överhuvudtaget ska lita på en som jobbar på ABIT, så skulle jag rekommendera dig att gå på AN8 hellre än KN8, åtminstone om du är ute efter SLI. KN8 Ultra är grymt, men för SLI skulle jag hellre ta AN8 SLI.

Lycka till med inköpet!

Permalänk
Avstängd

Jag har haft ett Abit AN8 SLI eller jag har det fortfarnade ligger nånstans och samlar damm, Det är det sämsta och mest instabila moderkort som jag någonsin har haft. Så av dom korten ^^ så skulle jag lätt ha valt Asuset, har ingen erfarenhet av det men sämre kan det inte vara. men bäst vore om du köpte ett DFI kort och sätter på en Zalman kylfläns så har du ett stabilt och ljudlöst moderkort.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Fractal Design

Vad var det för fel på ditt AN8 SLI? Varför bytte du inte ut det om det inte funkade?

Permalänk
Medlem

Asuskortet har inte det bästa integrerade ljudkortet.
Har bytat två moderkort, tillsist fick man ett PCI kort av affären.
Det är / var ett fel som var vanligt för de tidiga modellerna av Asus kortet hävdade återförsäljaren.

Abit hade jag kört på, mycket trevliga kort med bra layout.

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_j
KN8 SLI är något nyare än AN8 SLI, men båda bygger på samma chipset.
AN8 SLI har också ABITs µGuru-chip inkluderat, vilket ger lite flexiblare och roligare överklockningskontroll från Windows, om du nu inte diggar att pilla runt i BIOS. Med t.ex AutoDrive, som är en del av µGuru-programvaran kan du ställa in automatisk över- eller underklockning för individuella program.

Exempel: Media Player/Power DVD = underklockning för ljudlös gång; CS 1.6 = 10% OC; Quake 4/BF2 = 30% OC - det är helt upp till dig vad du sparar för inställningar.

AN8 SLI är kompatibel med Guru Panel också, vilket är hårdvaruversionen av µGuru (plus lite annat sköj också; kolla hemsidan om du vill veta mer!).

Annars är det egentligen inte så mycket som skiljer dom två ABIT-korten åt. AN8 SLI ska (åtminstone i teorin) ha en lite bättre ljudlösning.

Båda har FireWire.

Om du överhuvudtaget ska lita på en som jobbar på ABIT, så skulle jag rekommendera dig att gå på AN8 hellre än KN8, åtminstone om du är ute efter SLI. KN8 Ultra är grymt, men för SLI skulle jag hellre ta AN8 SLI.

Lycka till med inköpet!

Intressanta saker du nämner där, kanske jag borde ta mig en funderare på om inte jag ska välja ett KN8-Ultra framför ett AN8-SLI eftersom jag inte utnyttjar SLI-funktionen.

Det finns ju en massa fina rewievs på nätet rörande AN8-SLI men jag kan inte hitta en enda som berör KN8-Ultra. Detta är lite synd eftersom jag då inte kan läsa så mycket om KN8-Ultra.

Vet du hur överklockningsmöjligheterna i BIOS ser ut för KN8-Ultra jämfört med AN8-SLI. Var inne på Abit´s hemsida och laddade ner manualen för KN8-Ultra men där står inget om hur höga spänningar jag kan lägga till CPU, MEM mm.

Vilket kort tycker du jag borde välja?

Tack på förhand!

//Putte

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Medlem

KN8 har en fördel mot många andra Abit kort! Du slipper den där jävla irriterande SLI-bryggan, istället har du ett shadowcard som du trycker in i den lediga PCIe sloten, vidare är den också kylt med heatpipe ...

Permalänk
Avstängd

ni skrev nått om överklockningsmöjligheter isåfall ska man va expert för jag har inte fått upp min mera en 200mhz vilket är lite för min cpu anser jga i allfall

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd