Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

kan inte ha bra grafik i spel

Permalänk
Medlem

kan inte ha bra grafik i spel

Hejsan!
Jag har nyligen köpt ny dator med 3800+, 1GB ram, Radeon X800 GT PCI-E. Jag köpte den inte för att spela på utan för att jag ville ha en ganska snabb dator i allmänhet, men ibland vet ni att det där lilla suget kan komma och man vill spela lite Men nu är det så att det fungerar inte så bra att spela. I exempelvis Nfsu Most Wanted så kör jag med 1024x768 och lite sämre detaljer än standard, det kan börja hacka ibland, t.ex. i kurvor och när man kör i skogen, men det behöver inte ens vara då utan det kan vara på en raksträcka som det börjar hacka utan att det finns någonting extra krävande. Så som jag har förstått så skall X800 grafikkortet klara av att köra det på högre upplösning och bättre detaljer än detta. Jag skulle vara väldigt tacksam ifall ni har några funderingar om vad det kan vara som krånglar.

Visa signatur

GurreGurra

Permalänk
Medlem

X800GT är ju inte direkt ett monsterkort. Det är mycket möjligt att 1024x768 på medel är max för det.

Permalänk

Most wanted är as dåligt programerat så det är inte så ovanligt.
Testa andra spel som borde flyta istället.

Visa signatur

I'm a tank! I tank stuff, I'm not paid to understand your job!

Permalänk

Det beror på vad det är för hack. Känns det segt som att grafiken är lite efter och ibland inte ens hinner rita upp tillräckligt snabbt för att det ska flyta, så är det grafikkortet som segar. Det är som sagt inte en värsting precis.
Upplever du hack på det sättet att det hackar till lite då och då, även om det flyter totalt i övrigt, då är det ditt RAM som inte är tillräckligt. Lirar man på hög grafik i dagens spel så krävs ofta mer än 1GB RAM för totalt flyt pga tex stora texturer i spelet och många objekt i spelet.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

okej. tack för era svar Det som är lite roligt är att en som jag känner har 3200+, 1GB RAM, X800 och för honom så flyter det på hur bra som helst med 1024x768. därför blir man lite ledsen när det är så. Nu när jag har köpt vettig kylning så trodde jag att det skulle göra saken lite bättre men ack så fel man hade.

Visa signatur

GurreGurra

Permalänk

Har du uppdaterat drivers för grafikkort och chipset?

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jo det gjorde jag här för någon dag sedan. Får väl ta det bara att det inte flyter på vettigt.

Visa signatur

GurreGurra

Permalänk
Avstängd

kan du inte låna hans grafikkort då?
kör 3dmark och se vad du får för poeng.

Permalänk
Medlem

-Edit-

Eftersom datorn är ny så är det inte ovanligt att det uppstår liknande problem. Man provar med allt och ändå håller den inte måttet.
Man ger upp och spelar något annat. Sen efter några dagar så ska
man visa felet för någon och så funkar allt. "-det var väl några inställningar" tänker man då.

Men under tiden jag pluggade så gjorde vi olika tester med komponenter, och bland dom var kiselkretsar med.
Kiselkretsar används flitigt som dom flesta vet.
Det vi upptäckte, eller snarare bekräftade var att dom hade
likt en bil, en inkörningsperiod innan dom fungerade optimalt.
Men att man kunde snabba på den inkörningen genom att stressa komponenten. Vilket alla tillverkare gör med sina produkter innan dom åker ut i handeln. Dels för att dom kan ha ett "märkligt beteende" om man inte gör det som resulterar i returnerade "felfria" produkter. Men med tanke på mängden så är det alltid några som inte blir testade/inkörda ordentligt.

På det sättet är det bra att köra "prime95" när man fått sin dator, inte nu bara för att köra in komponenter utan för att kolla att systemet man har köpt fungerar. onödigt att sitta flera dagar/veckor och klura på något ett program över natten kunde informera.

Nåja, det kanske låter mer avancerat/komplicerat än det är.
För att göra det enkelt, slå av AA/AF i spelet om du har det på.
Det brukar vara en bov när det gäller "lagg". Finns det någon patch till spelet?
om det inte funkar som det ska i andra spel, testa ladda hem
dom näst nyaste drivrutinerna till ditt kort.
Har du flera minnen eller bara en i datorn? om du har flera, ligger dom i dual-mode?

Bah, det finns så mycket att spekulera om när det gäller sånt här.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vansinne
Curley, eftersom datorn är ny så kan det uppstå liknande problem. Det tar ett tag innan CPU, minne och GPU har "kört in sig".
Det är väl inte ofta det händer, men det blir så för en del.

Det finns massa program som "kör in" systemet. prime95 och lucifer är väl ett av dom vanligaste.

finns på www.ultimatebootcd.com

skojjar du? Va det dummaste jag hört!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
skojjar du? Va det dummaste jag hört!

Ja det kanske låter konstigt, men nyköpta datorer är inte alltid 100% stabila

What BurnIn Test does is thoroughly exercise the hardware in a PC in a short period of time, in the same way as normal applications use a PC over a long period of time. This takes advantage of the fact that computer hardware tends to fail either very early in its life or after many thousands of hours of use. Typically BurnInTest should be used before a PC is put into service, as the failure of a computer that isn’t being used for a critical application and doesn’t have any critical data is much less damaging, (especially if it is still under warranty).

BurnInTest will bring intermittent or hidden problems to the surface so that after a successfully run the computer can be used with a much higher level of confidence. BurnInTest can also be used by overclockers to verify system stability at high clock speeds.

BurnInTest tests the CPU via mathematical operations and SIMD calculations, hard drives, RAM, CD-ROMs, CD burners, DVDs, sound cards, 2D graphics, 3D graphic, network connection, printers and video playback. This can all be done simultaneously as the application is multithreaded.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I 3d mark fick jag 4375. Varför skulle jag ta hans kort? Det måste ju han ha

Visa signatur

GurreGurra

Permalänk

nya drivrutiner!

Visa signatur

EVGA P55 SLi | EVGA GeFORCE GTX 470 | i7 Quad 870 + CROSAIR H70 | Dominator DHX+ 4GB |

Permalänk

Jag kan köra på högre inställningar med min dator1 så han ska kunna köra det hackfritt.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av curley
I 3d mark fick jag 4375. Varför skulle jag ta hans kort? Det måste ju han ha

jag tänkte att du kanske skulle kunna få låna hans grafikkort och bara testa o se om det flyter bättre med det.

vilkte 3dmark var det du körde?

Permalänk
Medlem

Men jag har ju uppdaterat drivrutinerna. Beaver, har du någorlunda lika dator eller? jag körde 3d mark 2005.

Visa signatur

GurreGurra

Permalänk
Citat:

Men jag har ju uppdaterat drivrutinerna. Beaver, har du någorlunda lika dator eller? jag körde 3d mark 2005.

Dator1 i min signatur e ju mycket sämre än din dator.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Ojdå, kollade inte Jo men det är riktigt konstigt. Men jag ser att du har fått mera i 3d mark än vad jag har fått.

Visa signatur

GurreGurra

Permalänk
Hedersmedlem

Stäng av antivirus program och liknande.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på 3DMark 03 och 05.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Citat:

Ja det kanske låter konstigt, men nyköpta datorer är inte alltid 100% stabila

What BurnIn Test does is thoroughly exercise the hardware in a PC in a short period of time, in the same way as normal applications use a PC over a long period of time. This takes advantage of the fact that computer hardware tends to fail either very early in its life or after many thousands of hours of use. Typically BurnInTest should be used before a PC is put into service, as the failure of a computer that isn’t being used for a critical application and doesn’t have any critical data is much less damaging, (especially if it is still under warranty).

BurnInTest will bring intermittent or hidden problems to the surface so that after a successfully run the computer can be used with a much higher level of confidence. BurnInTest can also be used by overclockers to verify system stability at high clock speeds.

BurnInTest tests the CPU via mathematical operations and SIMD calculations, hard drives, RAM, CD-ROMs, CD burners, DVDs, sound cards, 2D graphics, 3D graphic, network connection, printers and video playback. This can all be done simultaneously as the application is multithreaded.

Att ens tro på något sådant... Nej, det är verkligen inte sant.
Hörlurar/högtalare däremot kan behövas "brännas in" för att få ett litet bättre ljud, men hur ska en dator kunna göra detta?
En dator är med få undantag alltid lika snabb! Det är bara programvaran som gör den segare efter ett tag.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det låter faktiskt lite konstigt måste jag hålla med om att man skulle måsta "köra in" endel datordelar. Att jag skall stänga av virusprogram och liknande. Jag använder NOD32, det kräver inte så mycket så tvivlar på att det är orsaken, plus att det inte spelar någon roll.

Visa signatur

GurreGurra

Permalänk
Medlem

Det som står där i texten är att man på kritiska system där driftsäkerheten är viktig så kan det vara bra att belasta systemet mycket i början, eftersom man då märker om någon komponent skulle dö, vilket inte är så bra när man nu kör det i vanlig drift. Detta eftersom det visst skall vara så att delar mest dör antingen direkt i början, eller senare i slutet av sin "riktiga" livstid. På en normal dator tror jag inte det spelar någon direkt roll.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det låter faktiskt lite konstigt måste jag hålla med om att man skulle måsta "köra in" endel datordelar. Att jag skall stänga av virusprogram och liknande. Jag använder NOD32, det kräver inte så mycket så tvivlar på att det är orsaken, plus att det inte spelar någon roll.

Det kan vara bra att köra memtest/prime/annat stresstest när man fått grejerna för att se att de är stabila. Prestandan ska vara likvärdig från dag ett och fram tills grejerna dör av ålder förutsatt att mjukvaran inte påverkas.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Konstigt, kör äldre & långsammare dator än dig, flyter på med ca. 30fps med allt ögongodis påsatt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Det verkar som att andra som har sämre dator än mig kan köra Most Wanted med bättre upplösning och detaljer. så jag skall dra slutsatsen att jag helt enkelt inte klarar av det eller? verkar lite sjukt tycker jag.

Visa signatur

GurreGurra

Permalänk
Medlem

Jag kör medel i 1280x1024 funakr laggfritt, nfsu är riktigt dåligt programmerat precis som alla andra nfs spel. Hur kan det vara så kul då??

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Att ens tro på något sådant... Nej, det är verkligen inte sant.
Hörlurar/högtalare däremot kan behövas "brännas in" för att få ett litet bättre ljud, men hur ska en dator kunna göra detta?
En dator är med få undantag alltid lika snabb! Det är bara programvaran som gör den segare efter ett tag.

-Edit-
...Summering i första inlägget...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja jag kanske är konstig som tror det, men när vi forskade om kiselkretsar så kom
vi fram till att efter ett längre tag eller vid en kortare men kraftigare intensitet av
spänning/värme så gav dom jämnare värden.
Vi hade även kontakt med tillverkare av chip och dom bekräftade detta.
Dom sa även att dom kör deras egna tester och burn-in på deras varor, men
att det slinker alltid ut några som inte är fullständigt testade eller andra som
kanske skulle behöva en extra "kick".

givetvis skiljer det lite, men knappast så att man kan uppleva hack första gången man kör igång ett system och sedan vänta någon månad och inte uppleva något hackande alls

kör ett redigt 3dmark-test och jämför med polaren

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Men om nfsu är så dåligt programerat, hur kan det då fungera så bra för endel och sämre för andra? Det borde väl vara bra eller dåligt för alla beroende på hur bra programmet är programerat!? varför måste man just tycka om bilspel? varför inte kortspel som inte kräver så mycket
Men till en annan sak. En polare sa att det kunde vara någe ramclip som kunde vara sönder, någon som har förslag på program som kan kolla det?

Visa signatur

GurreGurra