Permalänk
Medlem

Är moderkortet slut?

Läste nånstanns på forumet om att om det såg ut så här så mår inte moderkortet så bra.. ??

Kan det vara så?

Vad beror det på att det blir så här?

/M

Permalänk
Medlem

Kondningarna är av sämre kvalitet. Moderkortet mår mindre bra men är i många fall fortfarande funktionellt. Dock kan det bli ostabilt.

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem

Vad är det som ser onormalt ut?

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad det är, men det ser ut som typ "batterisyra" som har läckt från kondningarna eller nåt.
Om du jämför de 4 nedersta kondningarna från vänster och de övriga så tycker jag inte att det ser så bra ut.

Jag har skapat en annan tråd angående mitt största/första problem.
Läste runt lite på forumet och hittade igår det här om kondningarna och kollade upp mitt kort idag, men hittade inte tillbaka till dit jag läste igår.
(jobbigt att inte sitta vid sin egen dator, grejerna finns ju inte där dem ska finnas!)

Permalänk
Medlem

Kondensatorerna är svullna, det kan leda till datorkrascher m.m
Bästa du kan göra är att byta ut moderkortet eller löda fast nya kondensatorer.

Visa signatur

[Datorn] Core2Duo E8400 3.0 ghz ][ Abit IP35 Pro ][ Gainward 9800GTX ][ Seagate Barracuda 200+300+500 GB ][ Crucial Ballistix 2x1024 MB ][ Tagan 480w ][ Gigabyte 3D Aurora

Permalänk
Medlem

Om det är ett socket-a moderkort så finns det billiga Asrock moderkort med eller utan inbyggt grafikkort för ca: 350:- men då det är ett mATX så är det fippligt med att sätta dit processorkylaren då det är trångt mellan nordbryggan och processorsockeln vilket du kan se på bilden.

Har själv i dagarna bytt ut ett moderkort med felaktiga kondensatorer på och slant med skruvmejseln en gång men som tur var så drogs den inte över kortet utan slog i med vad jag vet ingen skada då kortet funkar utmärkt med ett ATI 9700 Gk istoppat som inte var skadat vilket jag först var rädd för så därför ett kort med inbyggt gk och då det skillde 30:- i pris så.

Permalänk
Medlem

Jag är lite kluven om vad jag ska göra.
Dator har några år på nacken, det är väl därför det börjar hända saker.

Det jag funderar på är vad man ska köpa för nya delar om man ska köpa nytt.
Jag håller på och kollar på bärbart just för tillfället, men jag vill inte göra mig av med den här stationära.
Det känns som om man köper nytt nu så vill man väl inte köpa delar som inte klarar av morgondagen?
Eller ska man inte tänka så?

Det som är lite surt är att jag precis köpt ett nytt AGP-grafikkort, annars skulle det nog vara läge att satsa på nåt moderkort som stöder PCI-E eller nåt sånt.
Jag håller på o spelar en del, t.ex. NFSMW, BF2, HL2 och sånt, så det kräver ju ändå en del.
Det nya grafikkortet jag köpte funkar, men inte så bra som jag vill, men när man inte har nån direkt ekonomi..

Processorn tror jag hänger med ett tag till, men när den ger sig/inte klarar av mina krav längre, så ska man väl köpa nåt bättre..

Men iom min ekonomiska situation så är det kanske läge att köpa ett moderkort som passar med det jag har just nu och när grejerna ger sig mer så får man köpa upp sig mer då.

Om man ska köpa ett moderkort som inte är alltför kasst men som funkar med det jag redan har.
Kör varken RAID eller nåt annat avancerat, så det behöver egentligen inte vara så avancerat.
Har det här moderkortet just nu.
Tror egentligen att det är "för" bra för mitt behov.
Visste knappt nånting om datorer när jag köpte den här.

Skulle vara tacksam för förslag om detta!

[edit] Kom på att det kanske kunde vara läge att skriva hur mycke jag kan tänka mig att betala också.
Mellan 2000-3000kr totalt skulle jag nog kunna kosta på mig.[/edit]