Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Avstånd till stationen: 1850 meter

Har beställt BBB 10/1 via ADSL, hur snabbt kommer det att gå på ett ungefär?

Ingen kan svara på det speciellt exakt. Men själv har jag 1610 meter till stationen och pressar ut ungefär 9/0.8 :).

Permalänk

För fria servrar kan ni också kika in: http://absolutely-free-web-hosting.org

Visa signatur

domännamn, webdesign, hosting - Hög kvalité billigt!

Permalänk
Medlem

vet inte om det skulle vara för jobbigt, men att bara skriva rubrikerna överst (i en lista) som länkar till varje svar skulle göra det mera översiktiligt. bara en tanke...

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Var hittar jag ett billigt webbhotell?

Det är en bra idé att söka på Google och i forumet på det webbhotell man är intresserad av, för att se om någon har klagomål.

Själv har jag dåliga erfarenheter av 99kronor.com (sök), men skriver med dem utifall att de bättrat sig sedan dess.

Permalänk
Medlem

Litet löst associerat jag inte förmår undanhålla Eder:
http://www.annoyances.org/exec/show/article09-208

/Lurker

Visa signatur

vayenn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denesfay
Vad har comhem 2 Mbit för duplex?

Comhem har full duplex som alla andra internet leverantörer.

Full duplex betyder att du kan tanka åt båda hållen samtidigt.

halv duplex fungerar den åt ett håll.

Ett vanligt uppringt modem håller också standarden full duplex.

Visa signatur

///STOLLEN

Permalänk
Medlem

Här kommer lite om nätverksåtkomst:

Jag vill bara lägga till lite som jag och Fivecolorsl har skrivit i en tråd till FAQ:n
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=4442791...

Om man vill att folk ska behöva logga in för att komma in på datorn kan man göra såhär:

Kontrollpanelen-Administrationsverktyg-Lokal Säkerhetsprincip.
Välj mappen säkerhetsalternativ. Där väljer man inaktivera på "Nätverksåtkomst: Låt behörigheter för alla gälla även för anonyma användare".

Efter det så skapar man ett nytt konto:

Kontrollpanelen-Administrationsverktyg-datorhantering sedan "lokala användare och grupper" högerklickar i fönstret och klickar på "Ny användare". Efter att du har skapat användaren så kan du logga på datorn från nätverket med namnet som du har valt och om du valde lösenord så måste det skrivas in också.

Nu när du delar mappar så måste du lägga till den användaren i utdelningen och det gör du genom att:

1. Gå in på verktyg-mappalternativ sedan fliken visning och klicka ur rutan använd förenklad fildelning.
2. Högerklicka på mappen du vill dela ut och klicka på "delning och säkerhet" Sedan gå in på fliken säkerhet.
4. Där klickar du på lägg till och skriver namnet på användaren som du har skapat.

Klart. Om du inte har lösenord på alla konton så är detta ganska onödigt efter som att man bara behöver skriva användarnamnet då

OBS. du måste ha inaktiverat gästkontot och laggt till "alla i Åtkomst till denna dator från nätverket" för att detta ska fungera.

Kontrollpanelen-Administrationsverktyg-Lokal Säkerhetsprincip.
Välj mappen Lokala Principer-tilldelning av användarrättigheter.
gå in på "Åtkomst till den här datorn från nätverket.
Om det inte finns Alla och administratörer så lägg till dem.

Jag gjorde detta för ett tag sen och är inte helt säker på att jag inte har glömt någon del.

Permalänk
Medlem

Teks skrev i nätverksguiden:
8: (Utförs på samtliga datorer) Högerklicka på Internet Explorer-ikonen på skrivbordet Välj: egenskaper. Välj fliken: Anslutningar, klicka på "Lan-anslutningar.."

Bocka i "använd en proxyserver för nätverket". Klicka på "Avancerat"
Ange routerns ip i "Adress till proxyserver" (I exemplet ovan=192.168.55.1) på samtliga rader samt ange den port som er router är inställd på att använda för resp. webbprotokoll. (http, Ftp etc.mm.)

Nu till det viktiga.... i "Undantag" längst ner.. Skriv in såväl ip-adressen till samtliga datorer samt deras datornamn.. (i exemplet ovan:192.168.55.10;192.168.55.11;192.168.55.12;Dator1;Dator2;dator3;<Local> ) OBS! att semikolon används som separator!!!)

---

Men vad menas med "samt ange den port som er router är inställd på att använda för resp. webbprotokoll. (http, Ftp etc.mm.)"? Är det något man kan ställa in, eller är det typ 80,21 etc, eller vad?

I vilket fall... när jag gör detta steg, så kommer jag till routerns login, oavsett vilken adress jag skriver i explorer... och det var ju inte riktigt meningen... Hjäälp?

Btw, några frågade om typ inställningar 4-7 i guiden... tror att de gäller mest för XP-pro... det är väl en av skillnaderna mellan home o pro om jag inte misstar mig helt

Permalänk

Re: FAQ - Läs innan du postar något

Kan man på något vis "hoppa över" inloggningen man måste göra varje gång man ska surfa med Telia ADSL / Comhem ?

Javisst kan man göra de, ta hem IC Login (http://iclogin.sourceforge.net) eller LFConnectionskeeper (http://www.lfdomain.com) och fyll sendan i dina användaruppgifter där så kommer de programmet att sköta allt som har med inloggningen att göra åt dig. - Tack till Gribber för att jag fick ta denna FAQ från din sida!

Telia håller på att ändra sin plattform. Arbetet ska snart vara klart. Då loggas du in automatiskt.

Rättelse: Gäller bara Telia 24 Mbit

"Detta ingår i Telia Bredband 24 Mbit
• Upp till 24Mbit/s nedströms och upp till 1 Mbit/s uppströms*
• 5 e-postadresser och 5 e-postbrevlådor à 5 Mbyte
• 5 personliga hemsidor à 10 Mbyte
• Fri support, egna administrationssidor
• Telia Automatisk Support
• Ingen inloggning"

Permalänk
Medlem

Samma sak gäller comhem nuförtiden. Man behöver inte logga in längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dogge1983
Comhem har full duplex som alla andra internet leverantörer.

Full duplex betyder att du kan tanka åt båda hållen samtidigt.

halv duplex fungerar den åt ett håll.

Ett vanligt uppringt modem håller också standarden full duplex.

ComHem har inte full duplex enligt dom själva iaf.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

En grejj att tänka på när det gäller nätverk och dess hårdvara.....

Innnan man går och köper switch, router, hubb... eller vad man nu väljer för detaljer.
Det gäller att planera. Att forska lite i hur mycket data som ska hanteras av switch eller router.
Har stött på det flera gånger nu, med vänner som klagar på att deras näteverk går trögt, för att jämföra om vi sitter hemma hos mig, då allt verkar funka mycket smidigare.
Vad är det som skiljer då. Jo efter som jag har BBB som ISP, får 5 IP-adresser. Så valde jag en switch. Jag visste med mig om att det kommer bli en herrans massa trafik mot nätet och lokalt.
Så innan jag beställde switchen så läste jag en massa om switchar... och jämförde hur mycket data de klarar av att hantera samtidigt.
Det slutade med att jag klämde i med en DES 1024D.
Nu släpas den med på mindre LAN och lånas ut till några få vänner. Så det var inte endast för hemmabruk.

Jag har trafik mot nätet konstant och flyttar filer lokalt mellan datorerna och server... 10Mbit mot nätet och 100Mbit lokalt... Fullduplex och allt funkar.... och switchen storknar inte det minsta.

Så det vore en liten notis att ta upp i denna "faq"

Sammt att om flera kunde lista vad de har för switchar, routrar ... och vad de klarar att hantera i data mängd samtidigt.....

Nu menar jag inte att man ska gå och köpa en jätte dyr grejj, men man ska dock ha detta i åtanke. Så slipper man stå där och riva håret av sig och använda alla svordommar man kan...

Permalänk

Laptopen får problem med kopplingn när andra datorer accessar nätet mycket!

När jag relativt nyligen skaffade en laptop fick jag ett irriterande problem med nätverket.

Jag sitter med BBB (10Mbit) och har alltid kunnat köra flera datorer samtidigt utan minsta problem trots blandade NIC (inbygda, d-link etc etc) men nu, när jag försöker köra med laptopens inbygda mot nätverket så går laptopen ner på knäna då och då!

Det är inte processorkraften eller minnet som inte räcker till (P4 3.2GHz HT, 1GB) och kopplar jag ur tp-kabeln så lossnar allt.

Av en slump upptäckte jag att den andra datorn (ftp) jobbade väldigt mycket precis när jag fick mycket problem så jag kopplade bort den datorn från nätverket och plötsligt flöt allt på!

Jag har, som sagt, tidigare kört flera datorer mot internet utan problem och det är bara laptopen som någonsin haft detta problemet.

Kan det måhända vara laptopens NIC som inte håller måttet?
Har kollat vad som sitter i och det är ett Realtek RTL8139/810x Fast Ethernet NIC.
Vad jag förstått är Realtek inget vidare..

Vad det än är hoppas jag det går att lösa för det är rätt irriterande att behöva koppla ner ftpn så fort jag vill sitta på nätet med laptopen utan problem..

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon påpekat det redan men... MAC-adresser är inte längre unika. FAQ:n bör uppdateras om detta.

Permalänk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP
[B]

Ingen kan komma åt min dator i nätverket! Jag har Windows 2000 eller XP. Vad skall jag göra?

antagligen har du ditt gäst-konto inaktiverat. Det är det som standard i både Windows XP och Windows 2000. För att fixa det kan du göra sähår:
start --> installningar --> kontrollpanelen --> administrationsverktyg --> datorhantering --> lokala användare och grupper --> användare
där skall du högerklicka på användaren gäst och välja egenskaper. kryssa bort alternativer "kontot är inaktivt"...

nu skall det funka hur bra som helst! - Denniz PoP

jag har gjort detta, men problemet kvarstår! Vad kan det då bero på. Datorn formaterades för 12 timmar sedan!

Visa signatur

Expert på ALLT
anm. pga omreg

Permalänk
Medlem

Hur gör jag för att se mina webbsidor som jag har på min webbserver i nätverket genom internet?
Gå till filen Windows\system32\drivers\etc\hosts
Öppna filen med t.ex. notepad
Lägg till följande:

ditt.ipnummer.till.servern din.host.här

spara och vips så kan du se de hemsidor du har på din webbserver genom internet på din dator..

Visa signatur

GA-Z97X-GAMING 3 | Core i7 4790K 4,0GHz | BallistiX Sport 16GB |
Asus Rog Strix 1080 TI OC 12GB | Crucial MX100 256GB+512GB SSD | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNova G2 850W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
ComHem har inte full duplex enligt dom själva iaf.

Det har "vi", MEN, det är inte duplexen det handlar om, det handlar om Asymetriskt överföring = olika hastighet upp- och nedströms.

Dvs att som skrivet en bit ovan så har alla ISP´er full duplex, men det är bara BBB (inte bara men i stora drag) som har Symetrisk överföring = lika hastighet upp- och nerströms, Jämför med ADSL där A:et står för Asymetrisk "Synkron" överföring, alltså ner/upp hastigheterna påverkar inte varanndra.

Sen att folk på comhems support säger att dom inte har full duplex så lekemän ska förstå är en annan femma

Jag har just börjat jobba på comhems support och jag säger att vi har full duplex men jag säger att duplexen inte har med upp/ner hastigheten att göra.

Då blir det lite mer rätt tycker jag iaf

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
Kom på att folk som ens inte vet vad ett IP-nummer är vet nog hekler inte hur många han/hob får av sin leverantör så jag tänkte att komplimetera med en lista på vanliga ISPer

Tillägg:

F: Hur vet jag om jag bara får ett IP-nummer av min leverantör?
S: Det står i dina avtals papper. Men här fäljer en kort lista på de vanligaste:
Telia 250/500/2000/8000
Ett IP-nummer
BBB fiber/adsl/vdsl
5 IP-nummer
Bostrem istream/xstream/scream lite
Ett IP-nummer
Bostream scream
Ett IP-nummer _MEN_ du kan köpa fler
Spray adsl
Ett IP-nummer

Folk som vet fler vanliga isp:er kan lägga till det så kan säkert nån moderator uppdatera eftersom.

Bredband2 (labs2)
2 Dynamiska IP-adresser

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
MEN, det är inte duplexen det handlar om, det handlar om (nu vet jag inte om jag stavar rätt men det kanske tolkas rätt iaf) "Asynkron överföring.

Det handlar inte heller om synkron/asynkron överföring utan om den är symetrisk eller asymetrisk. Symetrisk = lika hastighet upp- och nerströms, Asymetriskt = olika hastighet upp- och nedströms. Jämför med ADSL där Aet står för Asymetrisk.l

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Kanske läge att städa lite i tråden och klistra den?
En del matnyttigt finns ju iallafall i den, förutom en del blajinlägg....(såsom mitt eget i detta fallet).

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

en värd och en klient

Hej, eftersom jag har 50/50 så funkar inte en vanlig router eftersom det är 100/10, alltså 100 mbit inom nätverket och bara 10 ut mot internet.
Så de fick bli ett till nätverkskort ...
Allt är kopplar och klart, men hastigheten och pingtider har försämrats extremt, uploadade till en i 1.6 MB/sek nu endast 500kb/sek (gäller på både klient och värd) ... och det är inte något fel på linan, utan det är sen vi kopplade det.

Snälla hjälp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Det handlar inte heller om synkron/asynkron överföring utan om den är symetrisk eller asymetrisk. Symetrisk = lika hastighet upp- och nerströms, Asymetriskt = olika hastighet upp- och nedströms. Jämför med ADSL där Aet står för Asymetrisk.l

/H

Såå var det, jag visste inte riktigt vilken term det var men ville få ut att det inte handlade om duplexen, inlägg ändrat

Tack och bock.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

Jag har köpt en bredbandsdelare från Kjell&Company, har inte fått den att fungera, jag undrar vilka inställningar man ska göra, steg-för-steg nybörjar förklaring uppskattas! Har hört att installationen ska vara enkel att göra, men jag har ingen aning vad jag ska börja. Jag har windows XP förresten! Ska jag gå in i "Mina Nätverksplatser"? Jag ska koppla en stationär PC och laptop...

Citat:

http://www.level1.com/images/products_m/560154.jpg

LevelOne Netcon bredbandsdelare och brandvägg
LevelOne FBR-1418TX
4-port/ Web-config / Brandvägg
Bredbandsrouter med inbyggd 4-ports 10/100-switch.

DMZ gör det möjligt att öppna för egen server på insidan. Inbyggd DHCP server.
Förbättrad brandvägg med bla. IP-spoofing, land attack, ping of death, IP med nollängd, smurf attack, UDP port loopback, snork attack, TCP nollscan, TCP SYN flooding, mm.

Webbaserad konfiguration.
VPN passthrough.
Enkel installation.

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
http://www.level1.com/products3.php?sklop=10&id=560154

Permalänk
Medlem

Tycker ni borde ta me att en post i host-filen, är en mycket osäker spärr.

Permalänk
Medlem

Vill inte starta en tråd för detta, så jag frågar här. Förut fanns det en sida där man kunde kolla hur långt man hade till telestationen, vet någon var jag kan hitta denna? Vill ha ett hum om hur mitt 24mbit från Telia kommer att prestera

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP

Altenativ 2: Dubbla nätverkskort i en dator

Om servern har Win2k/Xp/Me: (servern)
Ställ in ena nätverkskortet mot internet enligt de uppgifter du fått.
På andra nätverkskortet ställer du in
IP: 192.168.0.1
Gateway : inget
DNS: inget

På klient(erna)ställer du in:
IP: 192.168.0.2(2-254)
Gateway: 192.168.0.1
DNS: 192.168.0.1

Tänkte bara kommentera raden DNS: 192.168.0.1. Man ska väl på den raden istället fylla i med ISP:ns DNS-server eftersom 192.168.0.1 inte går till någon DNS-server (såvidare man nu inte satt upp en, men fallet var ju inte det heller). För att bekräfta mitt påstående prövade jag att ändra från 195.67.199.9 (Telias DNS-server) till 192.168.0.1 (min router) och det gick inte att surfa längre då jag ej kunde få domännamnen översatta till ip. När jag bytte tillbaka fungerade det igen.

Alla håller med?

"Vet inte om någon påpekat det redan men... MAC-adresser är inte längre unika. FAQ:n bör uppdateras om detta."

Det finns nätverkskort med identiska MAC-adresser ja.

VARFÖR?
För att det är ett stort miss från tillverkarnas sida. Detta förekommer speciellt hos tillverkare som gör billiga kort som realtek och dlink.

VAD HÄNDER DÅ?
Joo, om bägge med samma MAC-adresser sitter på samma nätverk (alltså har samma ISP) så kommer bara en av dom att kunna komma ut på nätet. Den andre får då vänta tills datorn med samma MAC-adress stängs ner. Först då kan denne börja surfa igen.

Lösning?
Tjaa, om man inte har tålamod att vänta tills den andre stänger av sin dator är det väl bara till att köpa hem det billigaste nätverkskortet. Själv köpte jag ett för 100 spänn för 5 månader sedan och det har fungerat bra hittills.

Permalänk
Medlem

Re: Re: FAQ - Läs innan du postar något

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
Tänkte bara kommentera raden DNS: 192.168.0.1. Man ska väl på den raden istället fylla i med ISP:ns DNS-server eftersom 192.168.0.1 inte går till någon DNS-server (såvidare man nu inte satt upp en, men fallet var ju inte det heller). För att bekräfta mitt påstående prövade jag att ändra från 195.67.199.9 (Telias DNS-server) till 192.168.0.1 (min router) och det gick inte att surfa längre då jag ej kunde få domännamnen översatta till ip. När jag bytte tillbaka fungerade det igen.

Alla håller med?

Gör om ditt experiment i den miljö som exemplet beskriver, nämligen med en dator som kör Windows ICS och delar ut internet till den andra via 198.162 - nätet.
När du gör det så går det dessutom aldeles utmärkt att ha den andra datorn inställd ta emot IP-adress automatiskt. Något som i detta fall underlättar när du skall kolla vilka IP-inställningar den utdelande datorn tycker är lämpligast.

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: FAQ - Läs innan du postar något

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Gör om ditt experiment i den miljö som exemplet beskriver, nämligen med en dator som kör Windows ICS och delar ut internet till den andra via 198.162 - nätet.

/H

Ahh tänkte jag inte på. Men om det är en Windows burk med ICS så skickar den förmodligen request-paketen vidare till DNS-servern som den själv erhållit via DHCP. Då är det helt korrekt.
Så med ICS aktiverat sätts det också upp en DCHP-server? Fett...man lär sig ju nytt varje dag. Finns det möjligheter att konfigurera denna DHCP-servern på winxp efter eget tycke?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: FAQ - Läs innan du postar något

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
Så med ICS aktiverat sätts det också upp en DCHP-server? Fett...man lär sig ju nytt varje dag. Finns det möjligheter att konfigurera denna DHCP-servern på winxp efter eget tycke?

Fråga 1: Japp.
Fråga 2: Nope, den är mycket begränsad och fungerar dessutom bara med adressen 192.168.0.1 på det utdelande kortet.

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem

KBITS? KBYTE?
Svar:
1 kbyte = 8 kbits
eller
1 kbyte = 8 kbits = 1 K = 8 k

där kilo är 1024 mer exakt,
1 k = 1024 bits = 2 ^ 10 bits

samma sak gäller då:

1 mbyte = 8 mbits

eller mer exakt där mega = 1024 kilo:
1 mbit = 1 kbit x 1024 = 1,048,576 bits = 2 ^ 20 bits

Vanliga hastigheter
T.ex. Telias 0.5 mbits = 62.5 kbytes/s
T.ex. Telias 2 bits = 250 kbytes/s
T.ex. Telias 8 mbits = 1000 kbytes/s
T.ex. BBB 10 mbits = 1250 kbytes/s
T.ex. BBB 24 mbits = 3000 kbytes/s

jag hoppas att jag har räknat rätt

Visa signatur

AMD64 3000+ Venice [YBBLE 0523DPCW] @ 2630 MHz | Asus A8N-E | GEIL 1GB DDR400 @ DDR480 | Hitachi 160GB S-A2 | G-Force 6600GT @ 580/1080 | TT Soprano
Läs ESD F.A.Q