Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhR0ZeN
KBITS? KBYTE?
Svar:
1 kbyte = 8 kbits
eller
1 kbyte = 8 kbits = 1 K = 8 k

där kilo är 1024 mer exakt,
1 k = 1024 bits = 2 ^ 10 bits

samma sak gäller då:

1 mbyte = 8 mbits

eller mer exakt där mega = 1024 kilo:
1 mbit = 1 kbit x 1024 = 1,048,576 bits = 2 ^ 20 bits

Vanliga hastigheter
T.ex. Telias 0.5 mbits = 62.5 kbytes/s
T.ex. Telias 2 bits = 250 kbytes/s
T.ex. Telias 8 mbits = 1000 kbytes/s
T.ex. BBB 10 mbits = 1250 kbytes/s
T.ex. BBB 24 mbits = 3000 kbytes/s

jag hoppas att jag har räknat rätt

Läsvärt på Susning.nu:

Citat:

Överföringshastighet
Förkortningen bps eller bit/s står för bits per second eller bitar per sekund och utgör en måttenhet för överföringshastighet eller bandbredd inom datakommunikation.

Man bör undvika sammanblandning av bitar och bytes. Varje byte/s motsvarar 8 bit/s. Byte per sekund är ett vanligt mått på bandbredd vid filöverföring, medan kommunikationslänkar och nätanslutningar säljs i bitar per sekund. Sedan många år existerar en konvention att förkorta byte med versalt b (ex. kB/s), bitar med gement b (Mb/s). Tyvärr har denna konvention under senare år, pga okunnighet t ex hos reklamfolk, ofta åsidosatts.

Vanliga prefixen kilo- (k), mega- (M) och giga- (G) används för att ange större värden. När det gäller överföringshastigheter avser dessa prefix alltid jämna tiopotenser (se enhetsprefix):

1 kbit/s = 1 000 bit/s
1 Mbit/s = 1 000 000 bit/s
1 Gbit/s = 1 000 000 000 bit/s

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Värt att veta

(Nätverks felsökning)

Startmenyn, tryck på "Kör..."
skriv: cmd
Klicka på OK
I commandofönstret, skriv: ipconfig /release
Tryck enter
sen skriver du: ipconfig /renew
Tryck enter
Vad får du för ip-adress?
Börjar det på 169.xxx så är något fel med kabeln eller nätverkskomponenterna.

Får du 192.168.xxx så är det felinställt nånstans i routern för den ingången som inte fungerar (eller något annat, det är inte fel på datorn).

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Börjar det på 169.xxx så är något fel med kabeln eller nätverkskomponenterna.

Ännu värdefullare vetande:
Börjar adressen på 169.254.x.x så har datorn kontakt med ett nätverk och är inställd att få IP-adress automatiskt tilldelad, dock får den ej svar från någon DHCP-server på sin adressförfrågan.
Tyder alltså inte i första hand på något fel hos kablar eller annan hårdvara ut på att datorn inte får kontakt med någon DHCP-server.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

hmm . hej .. ja undrar va man använder webhotell till ? och , vad gör man me en server ? kan ingen fixa en riktig nybörjar ordlista ? ;P

Visa signatur

moma aint raising no suckers!

Permalänk
Medlem

Tänkte följa Teks inlägg (2004-03-01 00:09 )men sen såg jag att Teks var avsängd. Vem ska man tro på när det är så här som TDL säger;-) Kan man tro på FAQ?

Permalänk
Medlem

Jag har ett litet problem. Jag följde instruktionerna angående om det inte gick att komma åt datorn genom nätverk. Jag har kommit så långt som Datorhantering i Administrationsverktyg, men det som följer efter det. Jag testade att aktivera gästkontot via Användarkontopanelen istället, men det hjälpte inte.

Visa signatur

[Stationär] Intel Core 2 Duo E6600 | 2x1024Mb RAM | 8800GTS 640MB | 1230GB HDD | Samsung 206BW @ 1650x1080 | Windows XP x64 - Ubuntu 7.10
[Bärbar 1] Intel Core Duo T2300 | 2GB RAM | ATI X1400 | 80GB HDD | 15.4"-widescreenskärm @ 1280x800
[Bärbar 2] AMD Sempron 3300+ | 1024MB RAM | ATI X200 | 60GB HDD | 15.4"-widescreenskärm @ 1280x800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bigturn
Tänkte följa Teks inlägg (2004-03-01 00:09 )men sen såg jag att Teks var avsängd. Vem ska man tro på när det är så här som TDL säger;-) Kan man tro på FAQ?

Teks är en pajas. nuf said.

Använd sunt förnuft så går det mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Kanske kan passa på att fråga en grej här.

Jag kommer få BBB 100/100 snart och funderar på att dels dra en tråd till min stationära dator samt sätta upp trådlöst för den bärbara och en miniMAC (mediadator kopplad till TVn).

Vill ju få ut så hög hastighet med den stationära och eftersom trådlösa routrar har lite sämre bandbredd så undrar jag om det enda logiska är att skaffa en switch i vilken jag kopplar in den stationära datorn och den trådlösa routern. Är detta rätt eller totalt onödligt?

Visa signatur

Xbox 360: Gallilee
PS3: Gallilee

Permalänk
Medlem

Re: FAQ - Läs innan du postar något

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP

Hur gör jag en egen TP-kabel?

En bra sida du kan titta på är denna. - ekstam

Adressen funkar inte ! Finns det kanske någon annan ? Nu när jag ändå har vart en duktig pojke och läst FAQ!

Permalänk
Medlem

Re: Re: FAQ - Läs innan du postar något

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taufig
Adressen funkar inte ! Finns det kanske någon annan ? Nu när jag ändå har vart en duktig pojke och läst FAQ!

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/tp_kontaktering/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
enl allt vad jag har hört så är XDSL ALLTID full duplex... oavsett 0,5 eller 8mbps alltså kan du uttnyttja åde den upload hstigheten och den nerladdningshastigheten som du tilldelats... dessutom är telia 0,5 en SDSL...

ADSL = Asymmetric Digital Subscriber Line
SDSL = Symmetric Digital Subscriber Line

Skillnaden är att på SDSL är nerladdningshastigheten och upladdningshastigheten lika snabb... medan på ADSL skiljer dom i hasighet...

*bzzzzzzt*, Telias 0.5 Mbps-tjänst är inte SDSL, den bygger trots allt på ADSL-teknik, bara att de strypt upp- och nedladdning till samma hastighet.

Vad gäller "huvudinlägget":

Sen är det ju så att full duplex INTE har något med huruvida upp- och nedladdningshastighet är lika eller inte att göra, utan om man kan maxa upp- och nedladdningshastighet samtidigt eller inte.

Då bör man dessutom tänka sig för, och inte tro att det nödvändigtvis är så att bara för att man med ADSL tappar faktisk nedladdningshastiget när man tankar upp saker kan fastslå att det inte är full duplex! Det är ju nämligen så att man oftast överför filer och annat över TCP, och TCP skickar ju bekräftelser (ACK). Vad som händer när linan går full i motsatt riktning mot filöverföringen man mäter hastigheten på är ju att ACK-paketen för nedladdningen som skickas ut fördröjs, vilket i sin tur bromsar nedladdningen.
Detta sker ju dock på ett högre lager och betyder inte att själva nätverkslänken i sig inte kan vara full duplex.

Om man nu ska försöka avgöra om t.ex. en ADSL-länk är full duplex eller inte själv så ska man i så fall se om man kan skickar UDP max i båda riktningarna samtidigt, istället.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
*bzzzzzzt*, Telias 0.5 Mbps-tjänst är inte SDSL, den bygger trots allt på ADSL-teknik, bara att de strypt upp- och nedladdning till samma hastighet.

Vad gäller "huvudinlägget":

Sen är det ju så att full duplex INTE har något med huruvida upp- och nedladdningshastighet är lika eller inte att göra, utan om man kan maxa upp- och nedladdningshastighet samtidigt eller inte.

Då bör man dessutom tänka sig för, och inte tro att det nödvändigtvis är så att bara för att man med ADSL tappar faktisk nedladdningshastiget när man tankar upp saker kan fastslå att det inte är full duplex! Det är ju nämligen så att man oftast överför filer och annat över TCP, och TCP skickar ju bekräftelser (ACK). Vad som händer när linan går full i motsatt riktning mot filöverföringen man mäter hastigheten på är ju att ACK-paketen för nedladdningen som skickas ut fördröjs, vilket i sin tur bromsar nedladdningen.
Detta sker ju dock på ett högre lager och betyder inte att själva nätverkslänken i sig inte kan vara full duplex.

Om man nu ska försöka avgöra om t.ex. en ADSL-länk är full duplex eller inte själv så ska man i så fall se om man kan skickar UDP max i båda riktningarna samtidigt, istället.

Definitionen på full duplex är att du kan skicka och ta emot (data) samtidigt. Med en ADSL-lina kan du skicka och ta emot data samtidigt och det är således full duplex.

Ang. att ul påverkar dl så har du själv beskrivit det bra med ACK-paketen, det har alltså inget med om det är full eller halv duplex att göra.

Definitionen på halv duplex är att du bara kan skicka (data) åt ena hållet i taget, tex en walkie-talkie. ADSL är allts INTE halv duplex utan full duplex.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag bor i en liten by på landet. Vi har en 100mbit lina ner till en skola ca 1km härifrån och därifrån är vi kopplad ut till internet, tror det var något sånt..
I alla fall så är våran uppkoppling mot ac-nets testsida ca 2-4 mbit/s :S och vanligaste nedladdningshastighet i dc++ är mellan 100-600 kbit/s

Farsan sa nåt om att vi inte kan komma upp i så hög hastighet eftersom vi är kopplad genom skolan. Men det konstiga är att våran grannes uppkoppling mot ac-net är ca 10-12 mbit/s och dom har exakt samma grejer som oss. Men dom har inskrivet en massa nummer i routern, i NAT > Virtual Server. Dom har en egen hemsida och jag vet inte om det har något att gör med de där nummrerna i routern?

Någon som vet vad jag kan göra?
Kan inte så mycket om vad man ska ändra i routern och hur man öppnar portar, vilka portar man ska öppna m.m.

Är väldigt tacksam för hjälp..

Visa signatur

Acer Aspire 5920g

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Logi
Hej! Jag bor i en liten by på landet. Vi har en 100mbit lina ner till en skola ca 1km härifrån och därifrån är vi kopplad ut till internet, tror det var något sånt..
I alla fall så är våran uppkoppling mot ac-nets testsida ca 2-4 mbit/s :S och vanligaste nedladdningshastighet i dc++ är mellan 100-600 kbit/s

Farsan sa nåt om att vi inte kan komma upp i så hög hastighet eftersom vi är kopplad genom skolan. Men det konstiga är att våran grannes uppkoppling mot ac-net är ca 10-12 mbit/s och dom har exakt samma grejer som oss. Men dom har inskrivet en massa nummer i routern, i NAT > Virtual Server. Dom har en egen hemsida och jag vet inte om det har något att gör med de där nummrerna i routern?

Någon som vet vad jag kan göra?
Kan inte så mycket om vad man ska ändra i routern och hur man öppnar portar, vilka portar man ska öppna m.m.

Är väldigt tacksam för hjälp..

Du kan börja med att koppla ur routern och se vad för hastighet du får då.

Permalänk
Medlem

Du men ar att jag ska koppla in nätverkskabeln direkt i dosan på väggen?

Visa signatur

Acer Aspire 5920g

Permalänk
Medlem

Detta är INGEN frågelåda, detta är en FAQ, skapa en tråd i forumet istället!!

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

hej jag undrar bara om du kan förklara flera datorer alternativ lite mer?

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Medlem

http://www.speedtest.fi/se/ skulle kunna vara värd att nämnas här, där finns ganska bra hastighetstest för wlan, lan, bredband, processor, grafikkort m.m.
Dessutom finns där bra info på svenska om användning av olika program, t.ex. ping-kommandot och olika nätuppkopplingshastighets mätningsprogram.

Visa signatur

http://www.speedtest.fi/se/ - hastighetstest för bredband, 3G-internet, WLAN, grafikkort, processor, hårdskiva, allt på svenska!

Permalänk
Medlem

Denna länk funkar inte för mig?? Något program som behövs eller en uppdatering på länk?

Hur man ändrar första telejacket.

http://w1.857.telia.com/%7Eu85710476/docs/tele24se.html - theboogieman

Permalänk
Medlem

Gratis hemsidor kopplade till Teliakontot är nedlagt.Länken pekade på en sådan.

Följande länk pekar på liknande innehåll http://tekniken.se/dsl/doc/tele22se.html

http://tekniken.se/dsl/doc/tele24se.html