Permalänk
Medlem

javascript - räkna tecken

Hallå.

Använder denna stumpen kod här för att räkna tecken i en textbox.

function alll() { var m = document.gb_form.gbtext.value; var mm = m.length; document.gb_form.t2.value = mm; if(mm >= 255) { document.gb_form.gbtext.value = ""; } setTimeout("alll()" ,0); }

Problemet är att, om man överstiger 255 tecken så töms textboxen som den räknar på. Och det är ju lite tradigt. Så jag undrar hur jag skall göra för att istället bara ta bort de teknen som överstiger 255st
(som i gamla NOKIA 5110 om ni minns när man skrev sms och hade för många tecken)

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem

Hmm, nu har jag inte speciellt mycket erfarenhet med javascript, men borde du inte kunna köra:
document.gb_form.gbtext.value =m.substring(0,255);

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Re: javascript - räkna tecken

function alll() { var m = document.gb_form.gbtext.value; var mm = m.length; document.gb_form.t2.value = mm; if(mm >= 255) { document.gb_form.gbtext.value = document.gb_form.gbtext.value.slice(0,255); } setTimeout("alll()" ,0); }

Det där borde fungera. Fast din setTimeout är minst sagt ett fulhack.

Jag skulle testa:

onchange="this.value.length>=255?return false:0;"

Om det där fungerar som jag tänker det så kommer du inte att kunna skriva in något mer när du är över 255 tecken. Fast jag vet inte om det fungerar då jag inte orkar sitta och knacka fram en massa HTML nu.

Ett tips är att ge länken till själva sidan du arbetar med så kan lata människor som jag arbeta med den istället.

Edit: Glömde lägga dit length.

Permalänk
Medlem

ähh, det behövs inte, detta fungerade bra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zevon
Hmm, nu har jag inte speciellt mycket erfarenhet med javascript, men borde du inte kunna köra:
document.gb_form.gbtext.value =m.substring(0,255);

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!