Gameboy Micro, flashkassett?

Permalänk
Medlem

Gameboy Micro, flashkassett?

Jag tittade på en Gameboy Micro och blev lite intresserad, men då skulle jag gärna vilja ha en flashkassett till. Är det någon som kan rekommendera någon?

Jag har sett den här, är det något att ha? Det blir ju väldigt billigt med en sån och ett SD-minne. Och enligt recensionen som länkas på sidan verkar den vara bra också. http://shop.01media.com/sv/info.asp?ProductID=15789
Av bilderna att döma sticker den fram lite. Finns det någon som inte gör det?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Vissa flashkassetter förlorar alla sparningar om man inte har på gameboyet då och då så att kretsarna får ström. Se till att du skaffar en med inbyggt batteri, it's worth it. Jag vill personligen kunna ha gameboyet i en låda en månad och sen kunna plocka fram det och fortsätta där jag slutade.

Permalänk
Medlem

Den du länkade är väl inte till micro?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man använder samma kassetter i Gameboy Advance & GB SP som i gameboy micro, kompis.

Permalänk
Medlem

Ja, SD-kort är snorbilligt lagringsmedia om man jämför. Samtidigt är det långsammare också, så att om du vill spela ett spel(homebrew naturligtvis) så måste du patcha det och det kommer gå långsammare än det är meningen.

http://www.gameboy-advance.net/gba-flash/gbm-micro.htm

Vill du spela upp film eller musik istället är ju SD-varianten ett bra drag eftersom film kräver en massa utrymme. Då finns det en pryl utvecklad av Nintendo att tillgå också:
Play-yan

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Supercard är inte det bästa som man kan ha till GBA direkt. Många spel får slowdowns och upplever andra problem. Till DS är det däremot en utav de bättre "kasetterna" man kan använda.

EZ-Flash III är det bästa kortet på marknaden idag för GBA. Det kostar förvisso, men smidigheten är total.
http://shop.01media.com/sv/info.asp?ProductID=14097

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krabba
Vissa flashkassetter förlorar alla sparningar om man inte har på gameboyet då och då så att kretsarna får ström. Se till att du skaffar en med inbyggt batteri, it's worth it. Jag vill personligen kunna ha gameboyet i en låda en månad och sen kunna plocka fram det och fortsätta där jag slutade.

Det är bara de snorbilliga och äldre varianterna som har det. Supercard klarar det utmärkt då det lagrar sparfilerna på SD kortet som gott klarar sig utav någon spänning.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Okej, bra svar. [Z], din länk var guld värd
Jag tror att jag håller mig borta från SuperCard SD-to-GBA, den verkar lite bökig. Den här: http://shop.01media.com/sv/info.asp?ProductID=15862 verkar bra, men jag vill egentligen inte lägga ut så mycket pengar
Jaja, jag får väl stå ut med det.

Ni får mer än gärna rekommendera flashkassetter och sidor som man kan beställa från, det är en djungel!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det flashkassetter för ds-spel?

Permalänk
Medlem

http://shop.01media.com/sv/info.asp?ProductID=11252 använder jag, har fungerat med alla GBA spel jag har kört in den med. Det är pengar du får lägga ut ifall du vill ha grejer som fungerar bra och inte lider utav taskig kvalitét, borttappade sparningar och liknande.

Citat:

Finns det flashkassetter för ds-spel?

Jarå. Man kan även använda de flesta GBA flashkort till DS program, spel och liknande.

Visa signatur

<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Jag personligen kör med just EZ Flash III. Och jag är hur nöjd som helst med den. hur bra som helst för alla GBA-spel som finns. Helt klockrent val om man känner att man kan tänka sig betala för den. De extra slantarna är värda det, helt enkelt.

Sedan har jag ett SuperCard SD också, men det är inte alls lika bra på GBA. Lider av slowdowns och dyl. Om du bara ska köra GBA-spel på din kassett (vilket jag antar eftersom att det är en Micro du ska ha) så passar den sig inte alls särskilt bra, tyvärr.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Supercard är inte det bästa som man kan ha till GBA direkt. [/.../] Till DS är det däremot en utav de bättre "kasetterna" man kan använda.

Vilken tur att jag beställde ett sånt till min DS då.
Passar på att fråga, passar alla passme-enheter till alla flashkit? Jag beställde nämligen en M3-Passkey till supercarden, då superpass var slut.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Vilken tur att jag beställde ett sånt till min DS då.
Passar på att fråga, passar alla passme-enheter till alla flashkit? Jag beställde nämligen en M3-Passkey till supercarden, då superpass var slut.

Ja, det fungerar oberoende utav flashkasett. Däremot bör du se till så att du har en Passme som korresponderar mot din Firmware version på DS:en.

Visa signatur

<Zaq> shot

Permalänk
Medlem

Hur mycket minne behöver man då? Är det någon som känner att det är för trångt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Hur mycket minne behöver man då? Är det någon som känner att det är för trångt?

De största GBA spelen är på 256 mbit alltså 32 megabyte. Spelen ligger i regel på 64-128 mbit, alltberoende på hur stora de är. Super Mario World tar tex upp 32 mbit, Metroid Fusion 64 mbit, Final Fantasy - Dawn Of Souls tar upp 128 mbit och Kingdom Hearts tar upp 256mbit. Jag tycker personligen att man klarar sig långt på 256 mbit då det ändå tar ett tag innan man har gått igenom spelen. NES och GBC spel tar inte heller upp mer än runt 8 mbit var så man får plats med en hel del.

Visa signatur

<Zaq> shot

Permalänk
Medlem
Citat:

NES och GBC spel tar inte heller upp mer än runt 8 mbit var så man får plats med en hel del.

GBC-spel fungerar dock inte native på GB Micro, och den GBC-emulator som finns, Goomba, fungerar väl inte så bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, det fungerar oberoende utav flashkasett. Däremot bör du se till så att du har en Passme som korresponderar mot din Firmware version på DS:en.

Ok, då fick jag det bekräftat. Och jag kollade upp att jag hade FW2 på min DS, så det gick bra med PassMe (1).

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

jag har ett ez flash advance och det ör bra men kanske lite gamalt nu. det har inbyggt batteri men man måste fortfarande sätta på gamboyet ibland för att inte förlora sparningarna (man kan vänta ett par dagar imellan). ska man itne spela på ett tag så ere bara att säkerhets kopiera sparningarna till hårdisken

http://www.gameboy-advance.net/gba-flash/gbm-micro.htm

mitt kort

http://www.gameboy-advance.net/flash_linker/ezf_advance_ezfa_...

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtok
GBC-spel fungerar dock inte native på GB Micro, och den GBC-emulator som finns, Goomba, fungerar väl inte så bra?

Man kan inte bränna in GBC spel så att de körs som riktiga GBC spel på någon GBA kasett förutom Flash2Advance med hjälp utav en brygga, så det spelar ingen större roll. Det kom nyligen ut en en modifierad version utav Goomba som har fullt stöd för "GBC Only" titlar jämfört med den gamla som bara hade stöd för GBC/GB titlar. Såldels fungerar spel som Zelda spelen, Harvest Moon och liknande nästintill klockrent.

Visa signatur

<Zaq> shot

Permalänk
Medlem

Okej, men då står det mest mellan dessa: EFA Linker II 1Mbit och EZ Flash II 512Mbit
Mer utrymme mot mer funktioner. Svårt val.
Några idéer eller synpunkter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen spela ds-spel från flashkassetten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, men då står det mest mellan dessa: EFA Linker II 1Mbit och EZ Flash II 512Mbit
Mer utrymme mot mer funktioner. Svårt val.
Några idéer eller synpunkter?

EZ-Flash helt klart. EFA linkern har inte ens stöd för EEPROM sparningar vilket gör att man måste konvertera vissa spel, kolla i listor och liknande för att det skall fungera. Man kan inte heller dumpa några spel med EFA och eftersom det är en öppning i själva kasetten så är det mycket möjligt att skit kan komma in där och förstöra den.

Citat:

Kan man verkligen spela ds-spel från flashkassetten?

Ja.

Visa signatur

<Zaq> shot

Permalänk
Medlem
Citat:

EZ-Flash helt klart. EFA linkern har inte ens stöd för EEPROM sparningar vilket gör att man måste konvertera vissa spel, kolla i listor och liknande för att det skall fungera. Man kan inte heller dumpa några spel med EFA och eftersom det är en öppning i själva kasetten så är det mycket möjligt att skit kan komma in där och förstöra den.

Det är ju inget problem så länge man använder klienten för att föra över filerna. Med EZ-Flash är det inte valfritt om man vill använda klienten vad jag förstått, så det är ju inte jobbigare direkt med EFA då. Med EFA-kortet behöver man inte installera drivrutiner för att få det att fungera heller. Sen är det ju öppningar på GBM också, för laddning/link och för hörlurarna. Men jag tror inte det är några större problem med något av korten.

En viktig skillnad är ju hur minnet är uppbyggt på korten. Med EFA-kortet kan man bara spela spel på max 256Mbit, eftersom det snabba minnet på kortet är så stort. Det andra minnet rymmer ju 1024Mbit till för lagring så man har gott om utrymme om man skall åka iväg eller så. EZ-Flash-kortet har 512Mbit minnne attt spela ifrån men bara 512Mbit minne sammanlagt också. Det är ju mycket bättre till DS eftersom DS-spel ofta är större än 256Mbit vad jag förstått.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Åh, vad svårt det är att välja! Men egentligen behöver jag nog inte så mycket utrymme. Det räcker att ha plats med några spel, jag behöver inte ha alla mina spel med mig samtidigt. Så det är rätt bra med EZ Flash II.
Däremot klarar den inte 1M-saves.

Ja, jag får väl fundera på det här. Vi får helt enkelt se vad det blir. Det verkar som att jag behöver 1Gbit men det känns inte som någon bra lösning med EFA Linkers 256 Mbit-utrymme att köra spel ifrån. Äsch, jag kanske får räkna med att lägga ut lite mer pengar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]

Det är ju inget problem så länge man använder klienten för att föra över filerna. Med EZ-Flash är det inte valfritt om man vill använda klienten vad jag förstått, så det är ju inte jobbigare direkt med EFA då. Med EFA-kortet behöver man inte installera drivrutiner för att få det att fungera heller. Sen är det ju öppningar på GBM också, för laddning/link och för hörlurarna. Men jag tror inte det är några större problem med något av korten.

En viktig skillnad är ju hur minnet är uppbyggt på korten. Med EFA-kortet kan man bara spela spel på max 256Mbit, eftersom det snabba minnet på kortet är så stort. Det andra minnet rymmer ju 1024Mbit till för lagring så man har gott om utrymme om man skall åka iväg eller så. EZ-Flash-kortet har 512Mbit minnne attt spela ifrån men bara 512Mbit minne sammanlagt också. Det är ju mycket bättre till DS eftersom DS-spel ofta är större än 256Mbit vad jag förstått.

Ohfan, hade för mig att man var tvungen att ändra filerna manuellt innan man flashade över dem. Kanske något som har ändrats i de senare mjukvarorna då.

Citat:

Åh, vad svårt det är att välja! Men egentligen behöver jag nog inte så mycket utrymme. Det räcker att ha plats med några spel, jag behöver inte ha alla mina spel med mig samtidigt. Så det är rätt bra med EZ Flash II.
Däremot klarar den inte 1M-saves.

Ja, jag får väl fundera på det här. Vi får helt enkelt se vad det blir. Det verkar som att jag behöver 1Gbit men det känns inte som någon bra lösning med EFA Linkers 256 Mbit-utrymme att köra spel ifrån. Äsch, jag kanske får räkna med att lägga ut lite mer pengar...

Spel med 1024 kbit sparningar fungerar utmärkt på mitt EZ-Flash II 256mbit så någon skillnad gentemot 512 tror jag inte att det är. När det gäller EFA så är deras lösning inte direkt problematisk. Den enda egentliga nackdelarna är att spelen tar ett par sekunder extra att starta , det blir lite bökigare med spelsparningarna samt att man inte kan dumpa sina egna spel.

http://gbatemp.net/index.php?showtopic=28491

http://gbatemp.net/index.php?showtopic=24569

Visa signatur

<Zaq> shot

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är jobbigt med EFA Linker:s lösning är att om man lägger har några små spel i 256 Mbit-området och vill köra ett spel som är 256 Mbit stort måste man ta bort de spelen man har där.
Samma sak verkar det vara med EZ-Flash 3, men det kanske är så med alla?

Visa signatur